محمود الربیعی، عضو ائتلاف الفتح عراق، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی المیادین، گفت: هدف همه سیاست‌های آمریکا سلطه بر منطقه است. سخنان مقامات آمریکایی درباره نخست وزیر آینده عراق، دخالت آشکار در امور عراق است. طبیعی است که آمریکا برای دخالت در این باره تلاش کند، اما سخن گفتن درباره یک نفر برای نخست وزیری عراق، دخالت آشکار در امور عراق و نقض حاکمیت ملی عراق است و حیدر العبادی باید شخصا به آنها پاسخ دهد. زیرا اگر او به این شیوه و با تکیه به این سخنان به قدرت برسد، با تمسخر همه گروه های سیاسی روبرو خواهد شد.

الربیعی افزود: تحریم‌های آمریکا علیه ایران را نمی پذیریم. طول مرزها بین ایران و عراق بیش از هزار و سیصد کیلومتر است. ما روابط تجاری گسترده ای با یکدیگر داریم. گردشگری دینی گسترده هم بین دو کشور وجود دارد. امروز به علت این تحریم ها شاهد ضرر گسترده اهالی نجف و کربلا و سامراء هستیم. امیدواریم دولت عراق سازوکار جدیدی را برای رهایی یافتن از شمشیر تحریم‌ها پیدا کند.

عضو ائتلاف الفتح افزود: به اعتقاد من، به زودی دولت قوی در عراق تشکیل خواهد شد و به اجازه آمریکا برای موضع‌گیری و برقراری روابط با دیگر کشورها نیازی نخواهد داشت. تهدیدات آمریکا علیه عراق در هر شرایطی ادامه خواهد داشت. ما در درجه اول منافع عراق را در نظر می گیریم. ترامپ Trump به عنوان یک تاجر باید به دنبال شیوه ای برای برقراری ثبات در منطقه باشد.

عضو ائتلاف الفتح عراق همچنین تاکید کرد سیاست سیاست «شیر دوشیدن» ترامپ در برابر ریاض، در تعامل با عراق به هیچ وجه موفقیت آمیز نخواهد بود. عراقی‌ها در نتیجه رنج های طولانی، با دیگر ملت ها تفاوت دارند. می دانیم آمریکا به ما چیزی نخواهد داد. این کشور حتی هواپیماهایی را که عراق خریداری کرد و پول آن را به واشنگتن پرداخته کرده است، تحویل نمی دهد. واشنگتن بخشی از دارایی عراق را در آمریکا نگه داشته است.

الربیعی در پایان افزود: هیچ انتظار مثبتی از آمریکا نداریم. معتقدیم برقراری روابط خوب و مثبت با همه کشورهای همسایه، برای برقراری امنیت و تامین قدرت عراق کافی است.

 

کدخبر: 409047 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟