سازمان ملل و میانمار توافقنامه‌ای در مورد بازگشت آوارگان مسلمان امضا کردند

به گزارش رکنا، به نقل از آسوشیتد پرس، آژانس‌های سازمان ملل متحد توافقی را با دولت میانمار به امضا رساندند که به موجب آن نهایتاً ممکن است برخی از ۷۰۰ هزار آواره مسلمان روهینگیا که در پی حملات وحشیانه نیرو‌های امنیتی این کشور به بنگلادش فرار Escape کرده اند، به کشورشان بازگردند.

رفتار وحشیانه نیرو‌های امنیتی میانمار علیه مسلمانان روهینگیا سبب شد تا صد‌ها هزار نفر از آن‌ها به کشور بنگلادش پناهنده شوند. نیرو‌های امنیتی میانمار متهم به قتل، تجاوز، شکنجه Torture و سوزاندن منازل مسلمانان روهینگیا هستند.

کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل روز چهارنشبه ۱۶ خرداد ماه اعلام کرد که با دولت میانمار بر سر اجازه دادن به بازگشت صد‌ها هزار آواره مسلمان روهینگیا که به بنگلادش پناه برده اند، به شکل «داوطلبانه، ایمن، انسانی و پایدار» به توافق رسیده است.

سازمان ملل متحد اعمال ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا که از ماه آگوست سال ۲۰۱۷ میلادی آغاز شد را «پاکسازی قومی» نامید.

کشور‌های میانمار و بنگلادش در ماه نوامبر سال ۲۰۱۷ بر سر بازگشت آوارگان روهینگیا به توافق رسیدند، اما پناهندگان مسلمان که از جانشان می‌ترسند عنوان کردند که این اقدام باید تحت نظارت سازمان‌های بین المللی باشد.

 

کدخبر: 386567 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟