واکنش وزیر خارجه قطر به تهدید نظامی عربستان علیه کشورش

به گزارش رکنا، به نقل از پایگاه اینترنتی خبرگزاری اسپوتنیک، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر، امروز (سه شنبه) با انتقاد شدید از تهدید عربستان به حمله نظامی علیه دوحه در صورت خرید سامانه اس-400 روسیه، اظهار کرد ریاض حق دخالت در امور داخلی قطر را ندارد.

رسانه های فرانسوی پیش تر در گزارش هایی اعلام کردند عربستان سعودی در نامه ای به امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، درباره تصمیم قطر مبنی بر خرید سامانه های موشکی دفاع هوایی اس-400 روسیه ابراز نگرانی کرده است. بر اساس این گزارش ها، ریاض در این نامه هشدار داده است که در صورت خرید این سامانه ها توسط قطر با توسل به قدرت نظامی آنها (قطری ها) را نابود خواهد کرد. این در حالی است که تاکنون هیچ مقام رسمی گزارش رسانه های فرانسوی را تأیید و یا رد نکرده است.

وزیر خارجه قطر در گفتگو با شبکه تلویزیونی الجزیره این کشور، در این باره گفت: خرید هر گونه تجهیزات نظامی در حوزه اختیارات مقامات قطر و حق قانونی این کشور است و هیچ کشور دیگری نمی تواند در این مورد دخالت کند. وزیر خارجه قطر همچنین تهدید عربستان به حمله نظامی علیه این کشور را رفتاری غیرمسئولانه توصیف کرد و افزود ریاض توافقات و هنجارهای بین المللی را با اینگونه رفتارها نقض می کند.

آل ثانی با اظهار اینکه نگرانی ریاض درخصوص خرید سامانه اس-400 توسط دوحه هیچ پایه و اساسی ندارد، افزود این اقدام قطر تهدیدی علیه کشورهای دیگر محسوب نمی شود. وزیر خارجه قطر همچنین تهدید نظامی ریاض را بر خلاف همه قواعد بین المللی و به ویژه ناقض منشور شورای همکاری خلیج فارس توصیف کرد.

در ادامه گزارش اسپوتنیک آمده است وزیر امور خارجه قطر در عین حال خاطرنشان کرد دوحه در حال حاضر در انتظار تأیید رسمی محتوای نامه مقامات ریاض به مکرون است. بر اساس این گزارش، پاریس قرار است ششم ژوئن (فردا) به درخواست دوحه پاسخ دهد. آل ثانی تأکید کرد در صورت تأیید صحت محتوای نامه، این کشور به عنوان کشوری که هیچ یک از قوانین بین المللی را نقض نکرده است، در این باره اقدام قانونی انجام خواهد داد.

کدخبر: 386485 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟