«رابرت فیسک» روزنامه‌نگار مطرح انگلیسی، که تحولات در سوریه را از داخل این کشور به روزنامه «ایندپندنت» گزارش می‌دهد، اعلام کرد که دمشق و دوحه گام‌های اولیه برای ازسرگیری روابط دوجانبه برداشته‌اند.

فیسک، روز گذشته در گزارشی برای روزنامه ایندپندنت، اعلام کرد که «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه از چند روز پیش نشست‌هایی پشت درهای بسته با برخی روزنامه‌نگاران سوری برگزار کرده و به آنها گفته است که روابط میان سوریه و قطر در سطح ناچیز ازسر گرفته شده است.

فیسک تصریح کرد روزنامه‌نگارانی که در این نشست حضور داشتند، از افشای این اطلاعات در رسانه‌های خبری منع شده‌اند ولی آنها با هم درباره اظهارات بشار اسد گفت‌وگو و بحث می‌کردند و خاطرنشان می‌کردند که صحبت‌ها بسیار گسترده‌تر از آغاز تماس‌های دوجانبه میان «دو ملت» است ولی با این حال، به معنای عادی‌سازی روابط بین دو دولت نیست.

با این حال، این روزنامه‌نگار انگلیسی خاطرنشان کرده که این تحول «یک داستان جالب» است به‌ویژه در سایه بحران شدید در روابط قطر با کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر.

فیسک در ادامه اظهار داشت قطر کشوری بزرگ و غنی از نفت و گاز مایع است و مالک شبکه تلویزیونی «الجزیره» است. ولی این کشور از انزوا رنج می‌برد و دعا می‌کند که سعودی‌ها و اماراتی‌ها به این سرزمین بسیار کوچک در شبه‌جزیره عربستان، که میزبان پایگاه نظامی بزرگ آمریکا است، یورش نبرند. خاندان سلطنتی قطر می‌تواند مانند امپراتوری‌ها باشد در حالی‌که امپراتوری ندارند. ولی اگر قطر طرفی باشد که با ثروت عظیمش، سوریه را در بازسازی این سرزمین اصیل نجات دهد، پس دارای امپراتوری می‌شود.

فیسک تصریح کرد قطر هرگز نمی‌تواند بر سوریه سیطره داشته باشد ولی این کشور می‌تواند در سوریه «تاثیر قابل‌توجهی» داشته باشد، و همین امر برای دولت قطر شدنی است.

رابرت فیسک با بیان این‌که سوریه در سواحل دریای مدیترانه واقع شده است، متذکر شد که سوریه «قدرتی دارد که حتی عربستان سعودی از آن برخوردار نیست.»برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 377419 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟