اتریوم کلاسیک چیست؟

اتریوم کلاسیک یک پلتفرم محاسباتی متن باز مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین است که دارای قابلیت پشتیبانی از قراردادهای هوشمند می باشد.

به گزارش رکنا ، این پلتفرم یک ماشین مجازی تورینگ کامل غیرمتمرکز یعنی ماشین مجازی اتریوم (EVM) را فراهم می کند که می تواند قراردادهای هوشمند را با استفاده از شبکه بین المللی گره های عمومی اجرا کند. ارز دیجیتال بومی شبکه اتریوم کلاسیک با نماد اختصاری ETC نمایش داده شده و بر اساس داده های موجود در حال حاضر با حجم بازار 513 میلیون دلار در جایگاه بیست و سوم در میان ارزهای رمزپایه قرار دارد.

تاریخچه پیدایش اتریوم کلاسیک

دو سال پس از انتشار نسخه اولیه اتریوم، جامعه این ارز دیجیتال تصمیم به ایجاد یک نهاد مستقل جهت سرمایه گذاری و تأمین مالی پروژه‌های مختلف در زمینه ارزهای دیجیتال گرفتند. ماه مه سال 2016 میلادی یک صندوق سرمایه گذاری جسورانه به نام DAO (سازمان مستقل غیرمتمرکز) با هدف سرمایه گذاری در پروژه هایی که از قراردادهای هوشمند استفاده می کنند، پدید آمد و حدود 168 میلیون دلار سرمایه اولیه جمع آوری نمود.

در همان ماه مقاله ای منتشر شد که در مورد آسیب پذیری های امنیتی DAO که می توانست دارایی های دیجیتالی را به سرقت ببرد، هشدار میداد. در ماه ژوئن 3.6 میلیون ETH (تقریباً 50 میلیون دلار) از حساب های DAO به سرقت رفت و بدون رضایت صاحبان آنها و به دلیل آسیب پذیری های موجود به حساب های دیگری منتقل شد.

پس از آن اعضای DAO و جامعه اتریوم بحث کردند که در صورت رخ دادن چنین اتفاقاتی چه اقداماتی باید انجام شود تا مشکل حل شود. رأی گیری رخ داد و در ژوئیه سال 2016 مقرر شد یک هارد فورک را در کد اتریوم پیاده سازی و اترها را به یک قرارداد هوشمند جدید منتقل کنند تا از این طریق بتوان ضرر کاربران را جبران نمود.

اتریوم کلاسیک هنگامی به وجود آمد که برخی از اعضای جامعه اتریوم هارد فورک را کاملاً رد کرده و معتقد بودند که امکان تغییر بلاک چین وجود ندارد و تصمیم به استفاده از همان نسخه اصلی اتریوم داشتند. در این هنگام اولین بلوک اتریوم کلاسیک در بلوک شماره 1,920,000 زنجیره اتریوم در تاریخ 20 جولای 2016 توسط استخراج کنندگان تولید شد.

تاریخچه پیدایش اتریوم کلاسیک

Ethereum Classic جهت اجرای کدهای مختلف در ماشین مجازی اتریوم در تاریخ 25 اکتبر 2016 یک هارد فورک فنی را پشت سر گذاشت تا بتواند حملات DDoS را کاهش دهد. از سوی دیگر هارد فورکی که اوایل سال 2017 میلادی رخ داد توانست با موفقیت بمب سختی یا همان Difficulty Bomb را به تأخیر بیندازد. با فعال شدن این بمب سختی در شبکه اتریوم، سختی استخراج با افزایش بسیار زیادی همراه شده و عملاً فرآیند استخراج به شدت ناکارآمد و بدون سود می‌شود.

با همه توضیحات بیان شده پروژه Ethereum Classic به طور رسمی توسط بنیاد اتریوم پشتیبانی نمی شود. لازم به ذکر است پروژه در تاریخ 29 ژوئن 2017 در حساب توییتری خود بیانیه عمومی را صادر کرد و در آن اظهار داشت که دامنه وب سایت کیف پول اتریوم کلاسیک به خطر افتاده است. تیم Ethereum Classic در این زمینه با Cloudflare همکاری کرد تا هشداری را برای کاربران صادر کند و آنها را از حملات فیشینگ روی دامنه مطلع سازد. در ژانویه سال 2019 میلادی نیز اتریوم کلاسیک در معرض حملات Double-Spending قرار داشت.

Ethereum Classic چگونه کار می‌کند؟

Ethereum Classic درست مانند اتریوم کار می کند؛ اگرچه قیمت اتریوم کلاسیک (ETC) و قیمت اتریوم (ETH) به شدت با یکدیگر متفاوت است. زبان برنامه نویسی قراردادهای هوشمند در اتریوم کلاسیک همانند اتریوم “Solidity” میباشد و به لحاظ زمان ایجاد، سایز و پاداش بلوک ها نیز این شباهت وجود دارد.

این ارز رمزپایه بر پایه الگوریتم اثبات کار (PoW) و قراردادهای هوشمند ساخته شده است، اما سازگاری یا بروزرسانی خود را با کدهای پایه اتریوم به اشتراک نمی گذارد. این بدان معناست به هر میزانی که اتریوم از اثبات کار دور شده و به اثبات سهام نزدیک می شود، این اتفاق الزاماً برای اتریوم کلاسیک رخ نمی دهد؛ مگر اینکه توسعه دهندگان هر کدام آنها را بطور همزمان و مستقل توسعه دهند. طرفداران اتریوم کلاسیک ادعا می کنند در صورت بروز برخی از هک ها در آینده هیچ منعی برای اتریوم جهت اجرای یک هارد فورک دیگر وجود نخواهد داشت.

قیمت اتریوم کلاسیک (ETC) از ابتدا تا کنون

Ethereum Classic اواسط سال 2016 میلادی وارد بازار ارزهای دیجیتال شد. پس از آن سال 2017 میلادی برای تمام ارزهای رمزپایه سال رشد قیمت ها بود و اتریوم کلاسیک هم از این قاعده مستثنا نبود. قیمت ETC از 1.40 دلار در تاریخ 1 مارس 2017 به سطح 23.01 دلار در 20 ژوئن 2017 رسید. همچنین داده های آماری موجود نشان می‌دهند که قیمت اتریوم کلاسیک در یک بازه یکساله از جولای 2016 تا جولای 2017 تقریباً 1600 درصد رشد داشته است که رقم قابل توجهی محسوب می‌شود.

نمودار قیمت اتریوم کلاسیک (ETC) از ابتدا تا کنون

اتریوم کلاسیک یک ارز دیجیتال با آینده درخشان است که امکان سرمایه گذاری و نگهداری آن بسیار ساده است. همچنان که کاربران بیشتری ETC خریداری نموده و توسعه دهندگان بیشتری بر روی اپلیکیشن های غیرمتمرکز (DApps) در بستر بلاک چین اتریوم کلاسیک وقت صرف می‌کنند، اطمینان بیشتری در رابطه با این پلتفرم حاصل می شود و نتیجه نهایی آن افزایش قیمت این ارز رمزنگاری شده خواهد بود.

مزایا و معایب ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک

مزایا

اتریوم کلاسیک به چشم انداز اصلی آنچه یک بلاک چین باید داشته باشد، صادق مانده است.

اتریوم کلاسیک پتانسیل بالقوه صعودی بیشتری برای سرمایه گذاران دارد. به طور طبیعی این پروژه یک سرمایه گذاری پرخطر است، اما برخی از پشتیبانان تأثیرگذار آن مانند Barry Silbert از Grayscale Investment Trust نشان از آینده درخشان این ارز رمزپایه می‌دهند.

معایب

اتریوم کلاسیک یک جامعه همچون Enterprise Ethereum Alliance (مخصوص اتریوم) ندارد که همه افراد جامعه شامل توسعه دهندگان، محققین و بازرگانان در آن حضور مستمر داشته باشند.

تیم توسعه دهنده آن دیگر توسعه دهندگان اولیه اتریوم نیستند و این نگرانی همواره وجود دارد که این ارز رمزپایه از اصول ابتدایی خود پیروی نکند.

عده ای از کارشناسان معتقد هستند این پروژه از سوی کسانی حمایت می شود که به طور کلی مخالف پروژه Ethereum هستند.

ذخیره سازی اتریوم کلاسیک (ETC)

همچون اتریوم گزینه های بسیاری برای انتخاب کیف پول دیجیتال جهت ذخیره سازی، ارسال و دریافت اتریوم کلاسیک (ETC) وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از:

کیف پول سخت افزاری : Trezor و Ledger Nano S

کیف پول نرم افزاری : Atomic و Mist

کیف پول موبایل : Jaxx و... آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 659648 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟