ELI5 چیست ؟

ELI5 مخفف این عبارت است: «برای من جوری توضیح دهید که انگار پنج ساله هستم» (Explain Like I’m Five). وقتی مردم از آن به صورت آنلاین استفاده می‌کنند، از دیگران می‌خواهند که یک موضوع پیچیده یا مبهم را به ساده‌ترین روش ممکن برای آنها توضیح دهند. بنابراین، اگر به معنای واقعی کلمه، این عبارت را معنا کنیم، آنها مطلب را به گونه‌ای توضیح می‌دهند که یک کودک پنج ساله بتواند آن را درک کند.

به گزارش رکنا، با این حال، این مخفف، به ندرت در معنای واقعی خود کلمه استفاده می‌شود. ELI5 به معنی تبدیل یک موضوع پیچیده به مطلبی کاملا ساده است؛ به صورتی که برای یک کاربر عادی، قابل فهم باشد.

بعضی از موضوعات معروف ELI5 ممکن است شامل علوم، تکنولوژی، حقوق و اقتصاد باشد. سوالات مربوط به اختر فیزیک یا امور جهانی ممکن است هیچ پاسخ ساده‌ای نداشته باشد که به صورت آنلاین در دسترس باشد. بنابراین، یک پاسخ به روش “ELI5” ممکن است بهترین روش درک یک مفهوم برای فردی عادی باشد.

قالب استاندارد برای پرسیدن یک سوال و دریافت جواب به این روش، این است که ابتدا عبارت مخفف ELI5 را تایپ کنید و سپس سوال خود را بپرسید. مثلا: «ELI5: چرا طول یک روز در سیارات دیگر بیشتر است؟» سپس، دانشمندان یا علاقه‌مندان می‌توانند در بخش نظرات، به سوال شما پاسخ دهند.

تاریخچه ELI5

برخلاف بسیاری از کلمات اختصاری اینترنتی، منشا ELI5 خیلی جدیدتر است. اولین بار در اوایل سال ۲۰۱۰ از این کلمه به صورت آنلاین در توییتر استفاده شد. با این حال، ممکن است قبل از آن هم استفاده شده باشد.

در سال ۲۰۱۱، یک تالار گفتگو با نام ExplainLikeImFive در وب سایت reddit ایجاد شد و ELI5 به یکی از رایج‌ترین کلمات مخفف مورد استفاده در محافل آموزشی در اینترنت تبدیل شد. از آن زمان به بعد، چنین تالارهایی رشد چشم‌گیری داشته است و اکنون ELI5 به طور گسترده‌ای در سراسر وب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تالار گفتگوی ELI5 در وب سایت reddit

همان طور که در بالا گفتیم، بستر اصلی که می‌توانید در قالب آن، سوالات خود را بپرسید، تالار گفتگوی ELI5 در وب سایت reddit است؛ که با نزدیک به ۲۰ میلیون عضو، یکی از محبوب‌ترین انجمن‌های اینترنتی جهان محسوب می‌شود.

eli5 و کاربردهای آن

در تالار گفتگو از افراد می‌خواهند یک ویژگی به پست‌های خود بر اساس دسته‌بندی‌های مورد نظر خویش اضافه کنند؛ که این دسته بندی می‌تواند شامل زیست شناسی، فیزیک یا اقتصاد باشد.

همه پست‌های تالار گفتگوها در وب سایت reddit از قالب ELI5 پیروی می‌کنند و روزانه هزاران نفر برای پاسخ‌گویی به سوالات، به انجمن می‌آیند. این تالار یکی از بزرگترین منابع برای پیدا کردن اطلاعات ساده در مورد موضوعات پیچیده در اینترنت است.

وب سایتReddit قابلیت Eli5 را به عنوان یکی از مهم‌ترین انجمن‌های وب سایت خود تایید کرده است. این شرکت حتی در سال ۲۰۱۳، اولین سری ویدیویی اوریجینال خود را subreddit نامید. این ویدیوها به موضوعات تالار گفتگو، رویکردی طنز گونه دارند و مواردی مانند فلسفه را برای کودکانی که واقعا ۵ ساله هستند، توضیح می‌دهند.

با این حال، اگر واقعا می‌خواهید یک موضوع مبهم و عینی را درک کنید، نسبت به انجمن ELI5، مکان‌های بهتری برای دریافت اطلاعات در وب وجود دارد.

ELI5 خارج از وبسایت Reddit

ELI5 علاوه بر وب سایت Reddit در پلتفرم‌های دیگر نیز حضوری فعال و سرزنده دارد. اغلب، آن را در وب سایت سایر رسانه‌های اجتماعی مانند فیسبوک و توییتر مشاهده خواهید کرد. این مسئله، تقریبا متداول است که کسی هنگام درخواست از فالوورها یا دوستان خود برای توضیح دادن چیزی، از این عبارت استفاده کند.

استفاده از eli5 در اینترنت

از آن‌جا که پلتفرم‌هایی مانند توییتر دارای محدودیت تعداد کاراکتر هم هستند، این توضیحات باید حتی بیشتر از آنچه در Reddit وجود دارد، خلاصه شوند.

بسیاری از پادکست‌ها و کانال‌های YouTube هم از قالب ELI5 استفاده کرده اند و متخصصانی دارند که موضوعات پیچیده را برای مخاطب به زبان ساده و قابل فهم بیان می‌کنند. بعضی از پلتفرم‌ها، کل کار خود را بر اساس این قالب بنا کرده‌اند؛ در حالی که برخی دیگر، فقط یک بار از آن استفاده می‌کنند.

یکی از نمایش‌های بسیار مشهور که از قالب مشابهی استفاده می‌کند WIRED’s 5 Levels است که در آن کارشناسان موضوعات را در پنج سطح توضیح می‌دهند و این سطوح، میزان سختی یا راحتی سوالات را نشان می دهد.

چطور از ELI5 استفاده کنیم؟

وقتی از ELI5 استفاده می‌کنید، به این معنی است که شما ممکن است از پرسیدن سوالی مشابه در یک محیط معمولی، ترسیده باشید.

مثلا یکی از محبوب ترین پست‌ها در تالار گفتگوی reddit این است که چرا Hoo هوای سرد تولید می‌کند، اما Haa هوای گرم تولید می‌کند؟ اگرچه پرسیدن این سوال، شاید غیرمعمولی و عجیب به نظر برسد، اما چیزی است که بسیاری از مردم احتمالا در مورد آن تعجب کرده اند.

استفاده از ELI5 آسان است. فقط کلمه مخفف ELI5 را قبل از سوال یا موضوعی که می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد آن داشته باشید، تایپ کنید. مثل موارد زیر:

ELI5: چرا یخ های قطبی ذوب می‌شوند؟

ELI5: کسری بودجه دولت

ELI5: چرا وقتی استخوان ها را می‌شکنید، صدا ایجاد می‌شود؟

ELI5: شارژ سریع

آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 657150 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟