به گزارش رکنا، ماهواره ظفر به عنوان یکی از دستاوردهای مهم دانشجویان و نخبگان دانشگاه علم و صنعت، چندی پیش به منظور آماده سازی برای پرتاپ و قرارگرفتن در مدار، به سازمان فضایی تحویل داده شد.

این ماهواره به همت دانشجویانی ساخته شده است که با کمترین امکانات و تحت شدیدترین تحریم‌ها آستین بالا زده و به معنای واقعی گل کاشته‌اند.

در همین رابطه مرتضی براری رئیس سازمان فضایی ایران، در پستی توئیتری از نحوه رصد این ماهواره در چند ایستگاه داخلی خبر داد؛

براری نوشت: «علاوه بر ایستگاه‌های زمینی، رصدخانه مرکز فضایی ماهدشت و بوشهر، چند تیم رصدی دیگر هم برای رصد و تعیین پارامتر‌های مداری (TLE) ماهواره ظفر آماده و در مناطق مختلف کشور مستقر شده‌اند. سال گذشته مراحل تزریق ماهواره پیام در مدار، برای اولین بار به روش اپتیکی رصد و تصویربرداری شد.

#آینده_روشن»

آمادگی کامل رصدخانه ماهدشت و بوشهر برای رصد ماهواره ظفر

او همچنین در پاسخ سوال یکی از کاربران در انتهای این پست توئیتری مبنی براینکه وظیفه این دو مرکز جدید فضایی سلماس و چناران چیست؟ گفت: «این مراکز فضایی علاوه بر ماموریت کنترل و هدایت ماهواره‌های بومی، محل نصب ایستگاه‌های دریافت داده‌های ماهوارهای بومی و دیگر ماهواره‌ها خواهند بود. موقعیت جغرافیایی این مراکز بسیار مهم است و بر همین اساس مطالعات مکان‌یابی و شبیه‌سازی بسیاری انجام شده تا موقعیت‌هایی انتخاب شوند که بیشترین زمان ارتباط با ماهواره‌ها در آنها امکان پذیر باشد.»برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 539409 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟