برنامه‌هایی که آیکون آنها مخفی و حذف آنها غیرممکن می‌شود

موسسه تحقیقاتی بریتانیایی Sophos به‌تازگی 15 برنامه اندرویدی در گوگل پلی استور کشف کرده است بر روی گوشی کاربران تبلیغ پخش می‌کنند و از این راه برای خود کسب درآمد می‌کنند. اما نکته بدتر ماجرا اینست که آیکون برنامه‌های موردنظر پس از نصب ناپدید می‌شوند و این حذف آنها را تقریباً غیرممکن می‎کند. حتی برخی از آنها هویت خود را تغییر می‌دهند تا قابل شناسایی برای کاربران گوشی نباشند. متأسفانه حداقل 1.3 میلیون گوشی حداقل یکی از این برنامه‌های مخرب را در گوشی خود نصب دارند. در ابتدای این لیست برنامه Flash On Calls & Messages حضور دارد که بیش از یک میلیون بار به تنهایی نصب شده است. بسیاری از این برنامه‌ها نسبتاً جدید هستند و در ماه جولای در گوگل پلی استور منتشر شده‌اند.

وقتی که این برنامه‌های مخرب بر روی گوشی نصب می‌شوند، پیغام عدم سازگاری برنامه با دستگاه "This app is incompatible with your device!" بر روی گوشی ظاهر شده و برنامه کرش شده و شما به صفحه Google Maps منتقل می‌شوید. همین نشانه‌ای برای مشکل‌دار بودن برنامه است. در مرحله بعد آیکون برنامه در لانچر گوشی مخفی می‎شود، گاهی این اتفاق بلافاصله و گاهی پس از گذشت مدتی می‌افتد.پانزده برنامه اندرویدی مخرب گوگل پلی استور

9 برنامه از 15 برنامه مخرب مذکور دارای آیکون‌ها و نام‌های گیج‌کننده‌ای هستند. یکی از این برنامه‌های نام Google Play Store را دارد و عکس آن هم مشابه با نسخه واقعی است. تعدادی دیگر از آنها از اسم‌ها و آیکون‌هایی استفاده کردند که ظاهر قانونی به خود بگیرند. Sophos گفته است که در ماه جولای درخصوص این برنامه‌ها به گوگل هشدار داده است و به نظر می‌رسد که آنها حالا از فروشگاه رسمی اندروید حذف شده‌اند.پانزده برنامه اندرویدی مخرب گوگل پلی استوراین 15 برنامه عبارتند از:

Flash On Calls & Messages

Rent QR Code

Image Magic

Generate Elves-

SavExpense

QR Artifact

Find Your Phone

Scavenger---speed

Auto Cut Out Pro

Background Cut Out

Photo Background

ImageProcessing

Background Cut Out

Auto Cut Out

Auto Cut Out 2019پانزده برنامه اندرویدی مخرب گوگل پلی استور

چه کنیم تا در امان بمانیم؟پانزده برنامه اندرویدی مخرب گوگل پلی استور

اگر شخصی به شما بگوید "این برنامه را دانلود نکن، ویروسی است" آیا باز هم آن را دانلود خواهید کرد؟ طبیعتاً خیر. این هشدار در بخش نظرات تمام برنامه‌های لیست بالا توسط کاربران دیگر وجود داشت. شما می‌توانید با بررسی بخش نظرات قبل از نصب برنامه‌ای که توسط توسعه‌دهندگان ناشناخته در پلی استور منتشر شده، تا حد بسیار زیادی خودتان را از خطرتان احتمالی حفظ کنید. نام این برنامه‌ها بسیار جالب و کاربردی به نظر می‌آید و معمولاً کاربران بدون توجه به نکات مهم این برنامه‌ها را نصب می‌کنند. Google Play Protect وظیفه اسکن برنامه‌ها قبل و بعد از نصب را برعهده دارد اما بسیاری از این برنامه‌ها هوشمندانه عمل می‌کنند و موفق به گوگل زدن سیستم امنیتی گوگل می‌شوند. در نهایت اگر این برنامه‌ها را برروی گوشی خود نصب کرده‌اید و نمی‌توانید آنها را حذف کنید، احتمالاً فکتوری ریست گوشی تنها راهی است که می‌تواند شما را نجات دهد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 511028 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟