قوزک پای مصنوعی مانند یک پای واقعی عمل می کند+عکس

به تازگی یک پروتز قوزک پای مصنوعی ساخته شده که می تواند خود را با پستی و بلندی زمین و همچنین راه رفتن کاربر هماهنگ کند. این قوزک می تواند حتی انگشت بزرگ پا را از زمین بلند کند.

به گزارش  انگجت، در قرن اخیر پروتزها به شدت تغییر کرده اند. اکنون اعضای مصنوعی بیونیک هستند که با کمک مغز کنترل می شوند و می توان قابلیت های مختلفی به آنها افزود. پروتزهای نوین حتی می توانند حس لامسه را تقلید کنند.

اما آنها هنوز هم با نمونه واقعی فاصله دارند زیرا آنها مشکلاتی در تقلید حرکات ریز و حس لامسه عضو واقعی دارند.

اکنون به تازگی یک قوزک پای مصنوعی ساخته شده که این مشکلات در آن برطرف شده است.

برخلاف پروتزهای قوزک پای معمول که شوک ناشی از حرکت را جذب می کنند، این نمونه می تواند با پستی و بلندی زمین و راه رفتن کاربر خود را هماهنگ کند. جالب آنکه این قوزک مانند نمونه واقعی عمل می کند و می تواند انگشت بزرگ پا را از زمین بلند کند، چرخش کف پا را کنترل کند و روی زمین های ناهموار تعادل فرد را نگهدارد.

داخل قوزک مصنوعی جالب یک موتور و یک محرک وجود دارد که به وسیله یک تراشه کنترل می شود. این تراشه حرکات را حس و هرکدام را تنظیم می کند.

مایکل گولدفارب استاد مهندسی مکانیک دانشگاه وندربیلت پروژه ساخت این قوزک پا را رهبر کرده است. او در این باره می گوید: این پروتز به راحتی خود را با محیط وفق می دهد. کاربر می تواند با کمک آن به راحتی از سطوح شیب دار و پله ها بالا و پایین برود. همچنین پروتز تشخیص می دهد کاربر چه کاری انجام می دهد و برهمان اساس عمل می کند.

 

کدخبر: 392840 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟