اختراع بینی دقیق تر از بینی سگ برای نجات جان انسان ها در حوادث

اگر چه بینی سگ ها نسبت به بو بسیار حساس است، اما دانشمندان موفق به تولید بینی الکترونیک تازه ای شده اند که از بینی سگ نیز دقیق تر بوده و از همه نمونه های رقیب ارزان تر است.

به گزارش نیواطلس، این بینی برای اجرای عملیات امداد و نجات افرادی طراحی شده که به دنبال وقوع زلزله، سیل یا دیگر سوانح طبیعی در زیر خروارها آوار گیر افتاده اند.

دانشمندان سوئیسی موسسه ای تی اچ زوریخ که این بینی را تولید کرده اند می گویند در درون آن از حسگرهای متعددی استفاده کرده اند تا شناسایی ترکیبات و مواد مختلف از این طریق ممکن باشد. این ترکیبات و مواد مختلف مربوط به ترکیبات شیمیایی بدن انسان است و از این طریق می توان از حضور فرد یا افرادی در زیر آوار مطمئن شد.

این گروه تحقیقاتی قبلا هم حسگرهایی تولید کرده بودند که قادر به شناسایی استون، آمونیاک و ایزوپرن می باشند. این مواد از محصولات جانبی متابولیسم داخلی بدن انسان هستند و از طریق تنفس یا پوست بدن به محیط خارج انتقال می یابند. در زمانی که انسانی به علت بلایای طبیعی در محیطی بسته گرفتار می شود از طریق ترشحات آغشته به استون، آمونیاک و ایزوپرن وی می توان او را شناسایی کرد و موقعیت مکانی دقیق وی را پیدا کرد.

در بینی هوشمند مذکور علاوه بر حسگرهای یادشده از تعدادی حسگر تجاری موجود در بازار Store هم برای شناسایی دی اکسیدکربن و رطوبت استفاده شده که حضور افراد در زیر آوار را به طور قطعی مشخص می کند. این بینی هوشمند قابل نصب بر روی انواع وسایل الکترونیک هوشمند، ربات ها، پهپادها و غیره است. آزمایش های انجام شده با استفاده از این بینی هوشمند تا به حال موفقیت آمیز بوده و قرار است بررسی های دقیق تری نیز بر روی آن انجام شود.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

3 قاتل شیطان پرست صادق برمکی در مهاباد محاکمه شدند + فیلم و عکس

اعدام 6 سگ وحشی که زن جوان همسایه را کشتند+ عکس 14+

امتحان عجیب داماد از عروس در خانه مجردی قبل از ازدواج + عکس

اقدام وقیحانه یک مرد با زن جوان برای پنهان ماندن کثافت کاری هایش

تجاوز به زن باردار در بیمارستان / متجاوز لباس دکتر به تن کرده بود + عکس

یانگوم در یک فیلم ایرانی بازی می کند! + عکس

همسر شهاب حسینی به زیبایی تولد را تبریک گفت + عکس

ازدواج پسر 13 ساله با عروس 30 ساله! + فیلم مراسم عجیب

طاهره دختر 11 ساله‌اش را با چاقوتیکه و پاره کرد! + عکس

امیر به خاطر ازدوج با دختر 17 ساله اقدام وحشتناکی کرد! + گفتگو

خرید اسلحه از اینستاگرام / گفتگو با دزدان همه فن حریف تهران +فیلم و عکس

حکم اعدام اسیدپاش کرمانی که به صورت رعنا و دخترش سمیه قطعی شد + عکس

کدخبر: 381110 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟