برنامه ناسا برای حمله به سیاره سرخ

 اتحاد جماهیر شوروی با پرتاب اسپوتنیک یک در تاریخ چهارم اکتبر ۱۹۵۷ عصر فضا را آغاز کرد و اکنون با گذشت بیش از نیم قرن پس از پرتاب نخستین ماهواره به فضا، فضاپیما‌های مختلفی به مدار زمین و همچنین دیگر سیارات جهت کشف مرز‌های بشری فرستاده شدند.

اکنون نزدیک به ۳۰ سال است که از کشف اولین سیاره فراخورشیدی می‌گذرد و در طول این مدت بیش از سه هزار و ۴۰۰ سیاره شناسایی شدند که در بیش از ۳۰ مورد از آنها که در اندازه زمین هستند، امکان حیات وجود دارد. در این سال‌ها ماهواره‌های گوناگونی در حوزه اختر زیست شناسی برای جستجوی سیارات فراخورشیدی و همچنین حیات در کرات دیگر به فضا فرستاده شده‌اند. تاکنون ماموریت‌هایی همچون «نیوهورایزنز» و «جونو» برای کاوش سیارات منظومه شمسی انجام شده است، همچنین قرار است تا 2 دهه آینده فضاپیمای سرنشین‌دار و چندمنظوره «اوریون» (اولین فضاپیمای ناسا برای اکتشافات فضایی سرنشین‌دار و طولانی‌مدت در اعماق فضا) به مریخ سفر کند.

اکنون ۶۰ سال از پرتاب اولین ماهواره به فضا می‌گذرد و کاوش و ماجراجویی بشر همیشه بخشی از ماهیت ساکنان زمین برای رسیدن به دنیا‌هایی تازه بوده است. این کنجکاوی بشر باعث شد تا مجمع هفته جهانی فضا شعار امسال را «کاوش جهان‌های جدید در فضا» انتخاب کند، شعاری که به پررنگ شدن نقشِ کشف سیارات زمین‌گون در قسمتی از کمربند حیات در خارج از منظومه شمسی و جستجوی برای حیات فرازمینی اشاره دارد. یکی از نکات برجسته شعار این سال حضور فعالان جدید عصر فضا برای سفر به مریخ در طی یک دهه آینده و توانمند سازی کردن بشر برای زندگی در سیاره‌سرخ است. همچنین اکتشاف و استفاده از منابع فضایی جهت بهره برداری منابع معدنی از سیارک‌ها که از سنگ و مواد فلزی مانند آهن، نیکل، کبالت و مقادیر اندکی فلزات قیمتی مانند طلا، پلاتین و رودیم تشکیل شده است از دیگر محور‌های هفته فضا برای امسال است.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۹۹، ۴ تا ۱۰ اکتبر (۱۲ تا ۱۸ مهرماه) هر سال را به عنوان «هفته جهانی فضا» نام‌گذاری کرده است. هدف از نام گذاری این هفته، ترویج دانش و فناوری فضایی در میان عموم مردم است. در طول این هفته، انجمن‌ها و مراکز فضایی در سراسر جهان در جهت آموزش و آگاهی‌بخشی، برنامه‌های متعددی را برگزار می‌کنند که نقش موثری در تشویق جوانان به این علم و ایجاد همکاری‌های بین المللی در جهت توسعه علوم فضایی دارد.

مراسم هفته جهانی فضا ۲۰۱۷، سطح دانش و آگاهی عموم مردم را در حوزه فضا بالا می‌برد. برگزاری این رویداد در سراسر جهان نشان می‌دهد که در طول تاریخ، بشر همیشه تشنه کاوش برای دستیابی به نادانسته‌ها است و آسمان هرگز مانعی در مسیر شگفتی‌های اکتشافات بشر نیست.

در سال ۲۰۱۶، «سنجش از دور، توانمندسازی آینده» شعار هفته جهانی فضا بود. در این سال، بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ رویداد در ۸۶ کشور جهان برگزار شد که بزرگ‌ترین جشن فضایی تاریخ تاکنون بود. اگر چه شکست این رکورد در سال ۲۰۱۷ چندان دور از ذهن نیست.

در ایران همچون سایر کشور‌ها برنامه‌هایی نیز از جانب سازمان‌های مردم نهاد و مراکز علمی برگزار می‌شود. امسال نیز همانند سال‌های گذشته مرکز علوم و ستاره شناسی تهران، انجمن نجوم آیاز، انجمن اخترشناسی شیراز، انجمن نجوم ایران، انجمن نجوم دانشگاه تبریز، انجمن علمی هوافضای دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، خانه نجوم سازمان فرهنگی شهرداری قم برنامه‌هایی را برای این هفته در نظر گرفته اند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 315458 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟