حبیبی: رویه کنونی پلتفرم‌ها مبتنی بر اقتصاد توجه و رقابت برای دیده شدن بیشتر است

به گزارش رکنا، محمدمهدی حبیبی مدیرعامل انجمن فضای مجازی پاک (فمپ) در رابطه با تنظیم‌گری صوت و تصویر فراگیر در کشور گفت: در دوره اخیر تقسیم کار مناسبی میان ساترا و وزارت ارشاد و همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت یعنی مرکز تجارت الکترونیک در حوزه اختصاصی نماد نسبت به دوره‌های گذشته صورت گرفته است، اما هرجا فعالیت‌های شبکه نمایش خانگی در قالب صوت و تصویر فراگیر انجام می‌شود، نظارت بر آن به عهده ساترا است و همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت صمت با سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی جای تقدیر دارد؛ حال اگر یک نماینده مجلس یا هر شخصی به جای تشویق دستگاه مجری برای رعایت قانون، وزارت ارشاد و وزارت صمت را برای همکاری با ساترا زیر سوال ببرد، چنین رفتارهایی برخلاف سیاست‌های کلی نظام است.

حبیبی ادامه داد: موضوعی که در ایام اخیر باعث ایجاد مشکلاتی شده، عدم توجه و رعایت چارچوب‌ها و پایبند نبودن برخی از پلتفرم‌ها به قوانین و مقررات موجود در حوزه صوت و تصویر فراگیر کشور است. به نظر می‌رسد برخی از پلتفرم‌ها علاقه‌ای ندارند که به مسائل قانونی عمل کنند و ریشه بسیاری از مسائل و حواشی اخیر را می‌توان در همین مسئله جستجو کرد.

*باید به دغدغه‌های فرهنگ اسلامی مردم احترام گذاشت

مدیرعامل سازمان مردم نهاد فضای مجازی پاک افزود: عمل به قانون گاهی جنبه فرهنگی دارد و گاهی اقتصادی. در جنبه اقتصادی کسی منکر این نیست که هرچه بخش خصوصی قدرتمند‌تری در درون کشور حضور داشته باشد، در نهایت به نفع کشور خواهد بود. اما در بحث مسائل فرهنگی گاهی ولنگاری‌های مشاهده می‌شود که حتی صرفه اقتصادی هم ندارد، اما چالش زاست. از طرفی باید بپذیریم که فرهنگ اسلامی برای مردم و مسئولین اهمیت دارد و باید به این دغدغه‌ها احترام گذاشت.

*در بحث اقتصاد محتوا باید بازنگری صورت بگیرد

 حبیبی در خصوص تعارض موجود میان وی او دی‌ها و نهادهای تنظیم‌گر نیز گفت: در این میان، یک سوی قضیه وی او دی‌ها  هستند که هدف آنها کسب منعفت مالی است و سوی دیگر حاکمیت است که بنابر مطالبات مردم دغدغه‌های فرهنگی و دینی دارد. به نظر می‌رسد در بحث اقتصاد محتوا باید بازنگری صورت بگیرد و مدل‌های جدیدی از تولید محتوا و نحوه درآمد مالی که قرار است به پلتفرم‌ها برسد در راستای فرهنگ عمومی و دغدغه‌های مردم طراحی شود. رویه و شیوه کنونی رفتار پلتفرم‌ها از آنجا که مبتنی بر اقتصاد توجه و رقابت برای دیده شدن بیشتر است، نتیجه‌ای جز تعارض میان منافع اقتصادی و مسائل فرهنگی در پی ندارد.

*مداخلات تنظیم‌گرها برای شکستن انحصار پلتفرم‌ها

او در رابطه با انحصار چند پلتفرم بر تمام چرخه اقتصادی شبکه نمایش خانگی کشور گفت: ذات صنعا آی تی به گونه‌ای است که افراد مختلف تنها با یک پلتفرم یا سکو درگیر می‌شوند و زندگی و محتوای روزمره خود را دریافت می‌کنند و به دلیل فضای شبکه‌ای که به وجود می‌آید، امکان رقابت یک پلتفرم جدید وجود ندارد. تنها در صورتی می‌توان این دغدغه را مرتفع کرد که تنظیم‌گرها به گونه‌ای درست، مداخلاتی برای شکستن انحصار داشته باشند. در سطح دنیا راهکارهای مختلف و متنوعی با توجه به نحوه سکوها و پلتفرم‌ها، برای شکستن انحصار آن‌ها اعمال می‌شود.

کدخبر: 864902 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟