ماجرای جنجالی پول ناعادلانه پویول

امسال هم شبکه3 سیما برای پخش و تحلیل مسابقات جام‌جهانی فوتبال، تدارک ویژه‌ای دیده است. برنامه «2018» یا بیست-هجده به تهیه‌کنندگی آقای عادل فردوسی‌پور روی آنتن می‌رود. این برنامه با اجرای آقایان محمدرضا احمدی و عادل فردوسی‌پور از تلویزیون پخش می‌شود. این برنامه با دکور، مهمانان، آیتم‌ها و اجرایی حرفه‌ای توانسته مورد پسند مخاطبان قرار بگیرد که نشان‌دهنده توانایی فردوسی‌پور برای تولید چنین برنامه‌هایی است. البته درکنار این مسائل برخی انتقادها هم به برنامه فردوسی‌پور مطرح شد. نحوه گزارش فردوسی‌پور در بازی با مراکش یکی از انتقادات بود. البته برخی از رسانه‌های ورزشی هم مدعی شدند که آیتم‌ها و وله‌های پخش‌شده در برنامه 2018 عیناً تولید شبکه بین اسپرت است که تیم فردوسی‌پور آن را کپی و پخش می‌کنند. به‌هرحال این گونه حواشی، مساله عجیبی نیست و برای هر برنامه‌ای دراین سطح به‌وجود می‌آید اما مورد آخری که ایجاد شد وسعت زیادی پیدا کرد.

ماجرای‌ پویول

در گذشته حضور لوییز فیگو در برنامه عادل فردوسی‌پور حواشی زیادی را به‌وجود آورد؛ از مبلغ دریافتی او تا برخی مسائل دیگر. این موضوع اخیراً و بازهم در برنامه دیگری از عادل فردوسی‌پور اتفاق افتاد. در بازی ایران و مراکش ساموئل اتوئو به برنامه آمد و سپس اعلام شد که برای بازی بعدی کشورمان، کارلوس پویول ستاره سابق بارسلونا به برنامه خواهد آمد. چند ساعت مانده به شروع برنامه برخی اخبار غیر رسمی از لغو حضور این بازیکن در برنامه2018 خبر دادند. به مرور شایعات بیشتر شد و حتی خبر قهر عادل فردوسی‌پور به‌دلیل این اتفاق منتشر شد. برنامه آغاز شد و بالاخره عادل مقابل دوربین قرار گرفت و با چهره‌ای شاکی با چند جمله از موضوع عبور کرد. او بیان کرد که تلاش زیادی برای حضور پویول صورت گرفت و او در تهران است اما این اتفاق رقم نخورده است. مسابقه به پایان رسید و به‌رغم باخت یک برصفر تیم کشورمان مقابل اسپانیا، به دلیل بازی فوق‌العاده تیم ملی مردم از رضایت برخوردار بودند و شب خوبی را گذراندند. اما حواشی عدم حضور ستاره اسپانیایی دامنه گسترده‌تری پیدا کرد. بسیاری از خبرنگاران(عمدتاً اصلاح‌طلب) و برخی از سلبریتی‌ها در فضای مجازی بدون اطلاع دقیق از ماجرا شروع به حاشیه‌سازی کردند و نوک پیکان هجومشان شخص رییس جوان شبکه3 بود. برخی با توجه به مسائل سیاسی و یکی از بستگان دور مدیر این شبکه، این طور تفسیر کردند که مدیر این شبکه یک شخص اصول‌گراست که با عادل فردوسی‌پور مشکل دارد و می‌خواهد او را از آنتن حذف کند. بعد از حجم زیادی از اتهامات بدون سند نسبت به فروغی، شبکه بی‌بی‌سی فارسی خبری منتشر کرد و مدعی شد کارلوس پویول درمصاحبه با این بنگاه خبرپراکنی، گفته دلیل لغو حضورش در برنامه 2018 آرایش و مدل مویش بوده است! پیرو این خبر بازهم همان‌ها که تا پیش از این به فروغی حمله می‌کردند، خط حمله‌شان را به سمت مدل موی پویول و تمسخر مدیران تلویزیون حرکت دادند. البته به سرعت این ادعا توسط شخصی که مسوولیت دعوت پویول را به ایران داشت، تکذیب شد.

ورود معاون سیما

در پی لغو حضور کارلوس پویول در ویژه برنامه 2018 و حواشی به وجود آمده در این‌باره میرباقری، معاون سیمای رسانه ملی توضیحاتی را بیان کرد. در بخشی از گفت‌وگوی معاون سیما با جام‌جم آمده است: حاشیه‌ای درباره حضور یک فوتبالیست خارجی در برنامه 2018 به نام پویول شکل گرفت. در واقع بعد از دعوت فیگو کاپیتان تیم ملی پرتغال در برنامه سال گذشته حواشی زیادی شکل گرفت که لزومی ندارد یک‌ چهره خارجی برای حضور چند دقیقه‌ای‌اش در برنامه ورزشی، چند صد میلیون پول دریافت کند. وی ادامه داد: همان موقع رسانه ملی اعلام کرد که هزینه حضور این چهره‌های خارجی از سوی اسپانسرها بوده و به هیچ‌وجه از بودجه صدا‌و‌سیما هزینه نشده است. این مساله در رسانه ملی ولو این‌که اسپانسر هزینه حضور یک کارشناس خارجی را بدهد مورد بررسی قرار گرفت و رئیس شورای ورزش Sport سیما بعد از بررسی و این‌که جلوی حواشی را بگیرد، رسماً ابلاغ کرد دعوت از کارشناسان خارجی در برنامه‌های ورزشی و پرداخت چند صد میلیونی برای چند دقیقه حضور ولو این‌که از سوی اسپانسر هم صورت بگیرد، ممنوع و مخالف سیاست‌های رسانه ملی است. میرباقری تصریح کرد: بنابراین ما از ابتدا هم تصمیمی برای حضور کارشناس خارجی در برنامه 2018 نداشتیم. بهتر است به جای پرداختن به حواشی، انرژی خودمان را برای حمایت از تیم ملی قرار بدهیم. همچنین برنامه‌سازان نباید درگیر حاشیه شوند و از خلاقیت‌های خودشان برای حمایت از ورزشکاران استفاده کنند. هدف ما در رسانه ملی تاکید بر امیدآفرینی است. بنابراین هماهنگی برای حضور کارشناس خارجی صورت نگرفته بود. معاون سیما در پاسخ به این سؤال که برخی اظهار کرده‌اند که رسانه ملی به خاطر پوشش ظاهری پویول با حضورش مخالفت کرده است؟ توضیح داد: شایعه عدم حضور این کارشناس به‌دلیل ظاهرش از سوی بی.بی.سی بوده و رسانه ملی این مساله را 100درصد تکذیب می‌کند.

محبوب‌ و حاشیه‌ساز

عادل فردوسی‌پور از آن دسته از آدم‌های تلویزیون است که از صفر شروع کرده است. ظاهراً بدون داشتن رانت خاصی وارد سازمان شده و با توجه به علاقه وافرش به فوتبال و البته استعدادش در برنامه‌سازی، توانسته به جایگاه قابل توجهی دست یابد. به‌طوری‌که برنامه معروفش یعنی «نود» یکی از برترین‌های تلویزیون باشد. هرچند برخی معتقدند فرصت و مجال پخش به این برنامه که بسیار بیشتر از یک دهه است، به معدود برنامه‌ای در تاریخ سیما داده شده و همین استمرار باعث شهرت و محبوبیت برنامه شده است. البته بازهم با این حال نمی‌توان به‌روز بودن و کاربلدی فردوسی‌پور را نادیده گرفت. اما با تمام شهرت و توانایی عادل فردوسی‌پور، نمی‌توان برخی از اشتباهات او را در نظر نگرفت. فردوسی‌پور مانند هر برنامه‌ساز دیگری سعی دارد در اوج بماند و برای این امر کارهای مختلفی می‌کند. یکی از این کارها دعوت از مهمانان و البته ورود به مباحث کاملاً غیرفوتبالی است.

در چند مورد اظهار نظرهای سیاسی فردوسی‌پور علناً موضع این برنامه‌ساز را آشکار کرد و در حوادث Accidents مختلف موضع‌گیری‌هایی داشته که در مقابل حوادث هم وزن دیگر (چون متهم جناح سیاسی محبوبش بوده) سکوت کرده است. اگر از موضع‌گیری‌های غیر فوتبالی وی بگذریم، دعوتش از مهمانانی که ربطی به برنامه‌اش ندارند هم جالب توجه است؛ از حضور برخی سلبریتی‌های غیرورزشی در برنامه تا مصاحبه بدون مجوز با وزیر امور خارجه و همینطور گفت‌وگو با حجت الاسلام حسن خمینی! این اقدامات مانند این است که برنامه هفت (‌البته هروقت پخش شود!) از اشکان دژاگه دعوت کند؛ طبیعتاً مهمان با موضوع برنامه همخوانی ندارد. طبق اعلام معاون سیما دعوت از پویول غیر قانونی بوده و از قبل این ممنوعیت ابلاغ شده بوده. پس دلیل این رفتار فردوسی‌پور چیست؟ حتماً که هر مخاطبی دوست دارد برنامه 2018 جذاب‌تر و چالشی‌تر باشد اما وقتی چنین ممنوعیتی وجود دارد (حال درست یا غلط) بهتر نیست که از حاشیه‌سازی بی‌جا برای شبکه محل کار خود عادل فردوسی‌پور دوری شود؟ مگر نه این‌که مدیران شبکه نهایت همکاری را برای روی آنتن رفتن این برنامه در حد بضاعتشان کرده‌اند؟ کاش که عادل فردوسی‌پور با پتانسیل بالایی که در برنامه‌سازی دارد، به لحاظ رفتار حرفه‌ای هم به پختگی کامل برسد و اجازه دهد که همه از جام جهانی لذت ببریم.

 

منبع: صبح نو

کدخبر: 392029 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟