محمد علی نجفی: صدا و سیما کاری به مخاطبش ندارد چون مخاطبی ندارد

در بخشی از این مصاحبه محمد علی نجفی کارگردان «سربداران» و بازیگر Actor سریال «معمای شاه» درباره میزان تاثیرگذاری صدا و سیما صحبت می‌کند.

سریال سربداران دست‌کم باعث شد شخصیت‌هایی مثل قاضی Judge شارح و شیخ حسن جوری برای مردم خاطره شوند و در ذهن مردم بمانند. بیشتر مردم این شخصیت‌ها را می‌شناسند. اما بعد از آن تلویزیون دیگر نتوانست چنین شخصیت‌هایی بسازد که بین مردم نفوذ داشته باشند. البته در دهه شصت و هفتاد سریال‌های دیگری هم ساخته شدند که از قضا خوش ساخت بودند و تاثیرگذار، اما بعد دیگر کم‌کم از دهه هفتاد به بعد سیاست‌های تلویزیون تغییر پیدا کرد.

بله. مسوولان به جای اینکه به مخاطب تلویزیون فکر کنند، به موقعیت خودشان فکر کردند. برای اینکه زیر سوال نروند.

برای اینکه از قم یا جاهای دیگر و حتی نهادهای مختلف ایرادی از آنها گرفته نشود، برنامه می‌سازند. همان‌طور که پیش از این هم گفتم، همین باعث می‌شود که مخاطب‌های ایرانی به سمت شبکه‌های خارجی و برنامه‌های مبتذل آنها بروند و اسم کاراکترهای آنها را به زبان بیاورند و بگویند ساواش، فاطماگل و… مردم شروع می‌کنند درباره این چیزها صحبت می‌کنند و این سریال‌ها و شخصیت‌های آنها تبدیل به مدل رفتار بیرونی آنها می‌شود و در ذهن‌شان می‌ماند .

دقیقا می‌خواهم به همین موضوع اشاره کنم. چند هفته پیش بعضی از مردم به خیابان آمدند و اعتراضاتی داشتند. عموم آنها متولدین دهه شصت و هفتاد بودند. کسانی که جوانی و نوجوانی آنها در دهه‌های هشتاد و نود طی شده است. تلویزیون ایران در تمام سال‌های فعالیتش تلاش کرده است برنامه‌هایی بسازد که مثلا فساد دوره شاه را به مردم نشان دهد، از آن طرف «بی‌بی‌سی» و «من و تو» را داریم که یک‌سری مستند تولید می‌کنند؛ مستند‌هایی که صدوهشتاد درجه با پیام صدا و سیما مغایرت دارد.

دقیقا. جالب این است که همزمان هم پخش می‌شوند یعنی مردم می‌توانند برنامه‌هایی را که صدا و سیما تولید می‌کند را با برنامه‌هایی که آنها می‌سازند مقایسه کنند.

نکته همین است. مردم برنامه‌های تلویزیون ایران را می‌بینند، برنامه‌های آنها را هم می‌بینند. ولی ظاهرا تاثیرگذاری برنامه‌های داخلی نگران‌کننده است. این وسط چه اتفاقی افتاده؟ چه اتفاقی افتاده که نسل جوان تصویر دقیق و روشنی از مثلا رضاشاه ندارد؟

صدا و سیما بیشتر دنبال این است که مسوولان به آن ایرادی نگیرند. اصلا صدا و سیما کاری به مخاطبش ندارد چون می‌داند که مخاطبی ندارد. بله، یک‌سری برنامه‌های ورزشی و برنامه نود و یک سری برنامه‌هایی که حالت شبه‌کمدی دارند شاید مخاطب‌هایی داشته باشند اما غیر از این، تلویزیون مخاطبی ندارد.

چه کسی مخاطب تلویزیون است؟ مردم اخبار را که از جاهای دیگر دنبال می‌کنند، برنامه‌های سرگرمی Hobby را هم که از شبکه‌های دیگر ماهواره‌ای می‌بینند. فقط یک ورزش Sport است که مردم از تلویزیون ایران پیگیری می‌کنند آن هم به این دلیل که حساسیت مردم به تیم‌هایی است که بازی دارند و تحلیل‌هایی که آقای فردوسی‌پور و دیگران می‌کنند برای‌شان جذاب است. صدا و سیما مخاطب ندارد و چون مخاطب ندارد دغدغه و مساله هم ندارد./روزنامه اعتمادبرای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 347885 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟