متن نامه تاریخی از سپهدار اعظم  به سردار مسعود حاکم زنجان

به گزارش خبرنگار تاریخ رکنا،

نامه ای به حاکم زنجان

مکتوب« سپهدار اعظم » به« سردار مسعود »حاکم زنجان که یک رونوشت از نامه برای« میرزا ابوالمکارم » نیز فرستاده شده است

از قزوین به زنجان

خدمت ذی مسرّت حضرت امجد ارفع اشرف والا«آقای سردار مسعود»حکمران زنجان، دام اقباله؛ تلگراف مشروح حضرت والا مبنی بر تعداد انجمن آنجا و ضدیت اهالی، زیارت. با تشریف داشتن حضرت والا ظهور، این اختلافات، منافی انتظار بنده و مغایر انتظامات مملکتی است. انجمن باید در آنجا منحصر به فرد و مرکب از اشخاص منتخب بی غرض کارآگاه باشند. بعضی یعنی همان انجمن را که جناب مستطاب«آقای حاجی میرزا ابوالمکارم آقای مجتهد»موسس شده بودند، باز خودشان دخیل و با جنابان مستطابان«اسعدالدوله» و«نایب الصدر»متفق باشند. خود حضرت والا، به طوری که مقتضی می دانید، باید مجمعی تشکیل فرموده و موجبات نفاق را از میان براندازید.

هرکس بخواهد به خلاف مسلک سالمیت[و]صلح جویی حرکت کند و از حضرت والا مواعظ و حسنه را نپذیرد، جداً مجازات بدهید که حد خود را بشناسد و بدانند که مشروطیت امیال[امسال؟] غیر[از]قبل است. انجمن بازی و پارتی سازی به خرج نمی رود، بلکه مرتکب، مجازات قانونی لازم دارد، خاصه در این موقع که اعلیحضرت اقدس ملوکانه، خلوص عقیدت و موافقت خود را با ملت، اظهار و دستخط اعاده مشروطیت، صادر فرموده اند، باید به طوری دقت نمود[که]به قدر سرمویی از میزان قانون خارج نشده و در حضرت والا با اقدام مجدانه سریعه در موجبات اتفاق و رفع لجاج آنجا بکوشید و در ترتیب نظم آنجا دقیقه[ای] فروگذاری نکرده، انتظام عمل نظام را به عهده«ناصر همایون»محول فرمایید.

امروز هم عموم ولایات و ایالات[در]تلگرافخانه حاضر شده، تبریک و تشکرات به عمل آمده، کار ختم به خیر شد. البته حضرت والا و انجمن آنجا هم مراسم تشکر و تهنیت را به عمل آورده و از برای انعقاد مجلس جشن و چراغانی هم منتظر دستورالعمل تهران هستم و خواهم اطلاع داد و بعدها هم هرگونه مطالب که راجع به امور حکمرانی و مملکتی باشد، از هیات وزرای مسئول، دستورالعمل بخواهید.

«سپهدار اعظم»

 

منبع : هستان

کدخبر: 889215 ویرایش خبر
لینک کپی شد
اندیشه مختاری
آیا این خبر مفید بود؟