امیدواریم نزد امام حسین(ع) روسفید باشیم

به گزارش رکنا به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی ، به همت اداره‌کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری اداره‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های خوزستان، کردستان، ایلام و کرمانشاه، ویژه‌برنامه «اربعین فراتر از کلام» با حضور هنرمندان استانی از 13 تا 15 شهریور در مسیر پایانه‌های مرزی اجرا و میزبان زائران اربعین حسینی شد.

هنرمندان در قالب این ویژه‌برنامه، در مناطق مرزی باشماق، شلمچه، چذابه، خسروی و مهران به اجرای نمایش‌های میدانی، تعزیه، پرده‌خوانی و... برای مخاطبان و زائران ایرانی و خارجی پرداختند که با توجه به موضوع‌ها و گونه‌های متنوع و مختلف، از استقبال خوبی برخوردار شدند.

برای آگاهی از چند و چون اجرای این برنامه‌های نمایشی و استقبال مخاطبان از آن‌ها، سراغ تعدادی از مدیران و هنرمندانی که با زبان تئاتر میزبان زائران اربعین حسینی شده بودند، رفتیم.  

اربعین به زبان تئاتر

حسن اسدی‌نیا (معاون امور هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام و مسئول ایستگاه فرهنگی هنرمندان ایلام و ایران) درباره حضور و برپایی موکب شین واقع در سه‌راهی کارزان ایلام گفت: «اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام با اجرای ۲۰ برنامه با سنج و دمام، ۱۰ اجرای نمایشی، تعزیه، نقالی و اکران ۲۰ فیلم سینمایی توسط سینما سیار در موکب هنرمندان ایران و ایلام (شین)، میزبان زائران اربعین حسینی شد.»

او ادامه داد: «هدف از تشکیل موکب و اجرای این برنامه‌ها، ایجاد هم‌افزایی ظرفیت‌ها و معرفی هنر استان ایلام به زائران از دیگر اقصی نقاط کشور و ارائه فعالیت‌های فرهنگی هنری به مسافران در اربعین بود.»

این مدیر هنری افزود: «استقبال و همراهی زائران و قدردانی آن‌ها از ویژه برنامه‌های موکب «شین» و همچنین بازدید برخی مسئولان ارشد استان ازجمله امام‌جمعه و رییس دادگستری استان از این موکب، دلگرم‌کننده و ارزشمند بود. به‌طوری‌که مخاطبانی از سوریه، پاکستان و عراق که به تماشای تعزیه‌ها نشسته بودند، با گرمی از ما تشکر کردند.»

روسفیدی نزد امام حسین(ع)

احسان زین‌الدینی، از هنرمندانی بود که در ویژه برنامه‌های نمایشی اربعین حسینی، حضور داشت. او نمایش «قصه عاشقی» را با هنرمندان کرمانشاهی،  در مرز خسروی این استان، اجرا کرد. میثم سلیمی (طراحی فضا) و ایوب نعمتی و کیوان عرشیان (دستیار کارگردان)، دیگر عوامل این نمایش بودند.

این هنرمند که در پیاده‌روی اربعین به اجرای نمایش پرداخت، درباره موضوع کار خود توضیح داد: «نمایش خیابانی «قصه عاشقی» درباره زندگی یک جوانی است که چندین سال فلج بوده است و مادرش یک‌شب خواب می‌بیند که کسی به او می‌گوید روز عاشورا فرزندش را به هیئت ببرد. مادر فرزندش را در روز عاشورا به هیئت می‌برد و ناگه فرزندش شفا پیدا می‌کند...»

زین‌الدینی درباره استقبال و حضور مخاطبان نیز گفت: «استقبال خیلی خوبی از نمایش ما شد و هموطنان ایرانی و مخاطبان خارجی به تماشای اجرای خیابانی ما نشستند و به‌خوبی با کار ارتباط گرفتند.»

او ادامه داد: «به‌عنوان یک هنرمند تئاتر ایرانی خیلی خوشحالم که توانستم در ایام اربعین امام حسین(ع) با هنری که دارم، حس و حال خوب همراه با حزن و ذکر مصیبت را به مخاطبان و زائران حسینی هدیه کنم.»

این هنرمند کرمانشاهی افزود: «امیدوارم حضور هنرمندان، خصوصاً هنرمندان تئاتر در این‌گونه مناسبات بیشتر شود تا همگان در هر شرایطی باهنر نمایش آشنا شوند.»

زین‌الدینی تاکید کرد: «تئاتر خیابانی فقط برای مکان یا فضای معینی نیست و در هر نقطه حتی بدون دکور و آکسسواری می‌تواند اجرا شود و مخاطبان را جذب خود کند. خدا را شکر ما نیز با اجرای نمایش خیابانی «قصه عاشقی» در مسیر پیاده‌روی زوار در مزر خسروی، خدمت صاحب اصلی این اثر که امام حسین(ع) است، رو سفید شدیم.»

استقبال زائران پاکستانی، هندوستان و افغانستانی

کاظم ارجمندنیا، هنرمند بوشهری هم که با نمایش «دختر عاشورا» در مسیر پیاده‌روی اربعین در مرز چذابه خوزستان حضور داشت، درباره کار خود توضیح داد: «نمایش میدانی «دختر عاشورا»، ماجرای دختر نقالی است که در مسیر پیاده‌روی برای زائران پرده‌خوانی می‌کند. روایت او به‌صورت زنده و به‌وسیله حرکت مداحی و روضه اجرا می‌‎شد.»

او ادامه داد: «شاهد حضور مخاطبان عزیز از کشورهای افغانستان، پاکستان و هندوستان و البته هموطنان خودمان بودیم که بادل و جان به تماشای نمایش میدانی «دختر عاشورا » نشستند و گاهی اشک از چشمانشان سرازیر می‌شد و دل‌هایشان به آسمان می‌رفت.»

ارجمندنیا با تاکید بر افزایش تولیدات آثار عاشورایی افزود: «من تلاشم این است هرساله، آثاری عاشورایی را تولید کنم و در ایام و محرم و صفر به صحنه ببرم. در ایران هنرمندان بسیاری هستند که خالصانه در حال تولید آثاری با موضوعیت عاشورا و واقعه کربلا هستند که باید بیش از گذشته مورد توجه قرار بگیرند.»

این هنرمند درباره حمایت مسئولان از این‌گونه برنامه‌ها گفت: «چرخه تولید این‌گونه آثار نیاز شدید و مبرم به حمایت دارد که متاسفانه آن طور که باید و شاید مورد توجه قرار نمی‌گیرند. برگزاری رویداد و برنامه‌های آیینی و دینی نیاز به حمایت بیشتر مسئولان دارد و اگر چنین نباشد، مطمئنا آثار دینی و ارزشی هم دیده نمی‌شوند. من از مسئولان فرهنگی عاجزانه تقاضا دارم که به تئاتر و آثار دینی بهای بیشتری بدهند.»

کاظم ارجمندنیا در جمله‌ای حرف‌های خود را پایان داد و گفت: «افتخار می‌کنم که در این مسیر قدم برمی‌دارم.»

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟