روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» در سرمقاله خود با عنوان «آیا آمریکا و اسرائیل طرحی برای جنگ دومی در سوریه دارند؟»، تشکیل هر ائتلافی برای مقابله با نفوذ ایران در منطقه را بی فایده خواند.

در آغاز این مقاله آمده است: به نظر می‌رسد ژنرال «گادی ایزنکوت»، رئیس ستاد ارتش اسرائیل از آنچه خطر ایران در منطقه می‌خواند ناامید شده و به دنبال تشکیل ائتلافی با کشورهای عربی برای مقابله با این خطر است آن هم به دلیل هراس شدید اسرائیل از ورود به ماجراجویی تازه و نقاط ضعف نظامی که این رژیم با آن گریبانگیر است.

ایزنکوت در کنفرانسی که دو روز قبل در دانشگاه هرتزیلیا داشت آنچه را در نیمه‌های نوامبر گذشته در مصاحبه اختصاصی با روزنامه سعودی «ایلاف» گفته بود تکرار کرد. او تاکید کرد که اسرائیل بزودی عضوی از ائتلافی گسترده از کشورهایی می‌شود که برای مقابله با تسلط شیعه بر سوریه تلاش می‌کنند او ایران را به تلاش برای تشکیل دو هلال شیعی متهم کرد که نخستین آن از مزار شریف در افغانستان تا عراق، سوریه، لبنان و در نهایت نوار غزه کشیده شده است و هلال دومی هم به زعم این مقام صهیونیست از خلیج فارس تا یمن و در نهایت دریای سرخ ادامه دارد.

زنرال ایزنکوت نامی از کشورهایی که در ائتلاف با اسرائیل علیه دو هلال شیعی با تمرکز بر مقابله با حضور ایران در سوریه حضور دارند، نیاورده است اما روشن است که او به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نظیر عربستان، بحرین و امارات عربی متحده اشاره دارد و البته درباره احتمال حضور مصر و اردن در این ائتلاف مطمئن نیستیم.

این در حالی است که چهار روز پیش نیز کاخ سفید از توافق میان آمریکا و اسرائیل برای مقابله با نفوذ ایران در منطقه خبر داد و «جیمز متیس»، وزیر دفاع آمریکا در تماس تلفنی با دولت قطر آن را به رفع سریع اختلاف با عربستان به منظور پرداختن به ماموریت مقابله با ایران ترغیب کرد.

سوالی که در اینجا مطرح می‌شود درباره چگونگی مقابله با نفوذ ایران در سوریه است که اسرائیل و دیگر کشورهای عربی آن را تهدیدی برای خود می‌دانند و آیا این امر با تدارک جنگ دوم آمریکا و اسرائیل علیه سوریه با کمک حکومت‌های عربی شکل می‌گیرد؟

پروژه آمریکا در سوریه هفت میلیارد دلار یعنی سالانه یک میلیارد دلار از ابتدای بحران سوریه تا کنون هزینه داشته است و گمان نمی‌کنیم دولت کنونی آمریکا در سایه حضور نظامی قدرتمند کشورهای روسیه و ایران آماده شکست دومی در سوریه باشد.

کارشناسان بررسی بودجه سال جدید آمریکا، بودجه 500 میلیون دلاری آمریکا در جنگ سوریه را رصد کردند و مطمئنا این پول برای مبارزه با داعش ISIS که بخش اعظم زمین‌های تحت اشغال خود در عراق و سوریه را از دست داده اختصاص نیافته است بلکه برای کمک به جنبش‌های مسلح کُرد و عرب در نظر گرفته شده تا ضمن برهم زدن ثبات سوریه مانع جشن پیروزی سوریه و بازسازی این کشور شوند.

حضور ایران در سوریه و لبنان خطری واقعی برای اسرائیل است و فرقی نمی‌کند که این حضور به شکل مستقیم از طریق حضور مستشاران ایرانی یا غیرمستقیم از طریق حضور نیروهای حزب الله و شیعیان مسلحی از افغانستان، عراق و پاکستان باشد سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله هم در یکی از نطق‌های اخیر خود از آمادگی رزمی این نیروها برای مبارزه با اسرائیل خبر داد اما باور نداریم که ایران به فرض مثال برای عربستان که در مسافتی دورتر واقع است تهدیدی باشد و اگر اسرائیل بخواهد با نفوذ ایران در سوریه مبارزه کند بفرماید شانس خود را امتحان کند نه اینکه کشورهای عربی دیگری را که از خسارات سنگین جنگ یمن و قبل از آن جنگ سوریه رنج می‌برند در آن دخالت دهد.

رای الیوم در پایان آورده است: برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج (فارس) که به فکر ورود به ائتلافی نظامی با اسرائیل علیه ایران هستند اشتباه بزرگی مرتکب می‌شوند نه صرفا به دلیل اینکه اسرائیل متحد جدید آنها، دشمن اشغالگر مقدسات است بلکه به این دلیل که این رژیم از لحاظ مالی و انسانی در هر جنگی بزرگ‌ترین بازنده است و کسی خوشبخت است که از پند و اندرز دیگران درس بگیرد، انطوان لحد، و پیش از آن سعد حداد و اخیرا مسعود بارزانی نمونه‌های شکست خورده همپیمانان اسرائیل هستند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 343963 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟