آزادسازی بیش از 2600 مترمربع از حریم و بستر رودخانه‌های دشتستان

به گزارش رکنا، نعمت اله نجاتی مدیرمنابع آب شهرستان دشتستان بیان کرد: تجاوز به حریم و بستر رودخانه‌ها به عنوان یک تخلف آشکار علاوه بر خسارت به متجاوزین، باعث بروز وقایع ناگوار برای سایر شهروندان نیز خواهد شد.

او افزود: رودﺧﺎﻧﻪﻫﺎ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺷﺎﻫﺮگ‌های ﺣﯿﺎﺗﯽ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﻣﺴﮑﻮﻧﯽ در ﻣﻮاﻗﻊ ﺳﯿﻼب ﻧﻘﺶ اﺳﺎﺳﯽ در ﻫﺪاﯾﺖ و اﻧﺘﻘﺎل آب دارند و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﺴﺘﺮ آﺑﺮاﻫﻪ ﻫﺎ ﻣﺤﻞ ﻣﻨﺎﺳﺒﯽ برای ﺗﻐﺬﯾﻪ ﺳﻔﺮه آب زﯾﺮ زﻣﯿﻨﯽ است.

مدیر منابع آب دشتستان عنوان کرد: احداث بنا، تخلیه نخاله‌های ساختمانی و کشت و زرع از مهم‌ترین موارد تجاوز کننده به حریم و بستر رودخانه‌ها هستند و این موضوع در محدوده شهر‌ها می‌تواند باعث بروز فجایع جبران ناپذیری شود.

نجاتی عنوان کرد: نمونه‌های فراوانی از خسارات ناشی از تجاوز و تصرف حریم و بستر رودخانه‌ها و آبراهه‌ها وجود دارد که از آن جمله می‌توان به سیلاب سال ۱۳۹۵ برازجان یا سیلاب‌های فروردین ۱۳۹۸ در شیراز و پلدختر اشاره کرد.

او ادامه داد: تصرفات غیرقانونی و تغییرات در ساختار بستر و حریم رودخانه، باعث کاهش ضریب آب‌گذری و افزایش شدت سیلاب می‌شود و منجر به بروز خسارات مالی و جانی به همه‌ی شهروندان خواهد شد.

مدیر منابع آب شهرستان دشتستان گفت: در ﺳﺎﻟﯿﺎن اﺧﯿﺮ ﺑﻪ دﻟﯿﻞ اﻓﺰاﯾﺶ روز اﻓﺰون ﻗﯿﻤﺖ زﻣﯿﻦ و ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ اﻓﺮاد ﺳﻮدﺟﻮ، ﺗﻤﺎﯾﻞ ﺑﻪ ﭘﺮﮐﺮدن ﺑﺴﺘﺮ رودخانه و ﺳﺎﺧﺖ و ﺳﺎز در ﺣﺮﯾﻢ و ﺑﺴﺘﺮ آﺑﺮاﻫﻪ ﻫﺎ به ویژه در مناطق شهری اﻓﺰاﯾﺶ ﭘﯿـﺪا ﮐﺮده اﺳﺖ.

آزاد سازی اراضی ملی در دشتستان

نجاتی افزود: صیانت از اراضی حریم و بستر رودخانه‌ها و جلوگیری از دخل تصرف در این محدوده در استان بر عهده شرکت آب منطقه‌ای است و در مفاد قانونی متفاوتی از جمله تبصره ۳ ماده ۲ قانون توزیع عادلانه آب بر این موضوع تاکید شده است.

او بیان کرد: مدیریت منابع آب شهرستان دشتستان امسال با پایش مستمر رودخانه‌ها، آبراهه‌ها و مسیل‌ها، موفق شد از ۳۰ مورد دخل و تصرف، پر کردن و ساخت و ساز غیرمجاز در حریم و بستر رودخانه‌های شهرستان جلوگیری کند.

مدیر منابع آب دشتستان گفت: در این زمینه، یک دستگاه لودر و چهار دستگاه کمپرسی نیز توقیف و به مراجع قضایی و انتظامی ارجاع داده شده‌اند.

نجاتی عنوان کرد: همچنین ۱۲ مورد ساخت و ساز غیرمجاز در بستر و حریم رودخانه‌ها و آبراه‌های شهری شناسایی و تخریب شد که منجر به آزادسازی دو هزار و ۶۰۰ مترمربع از این اراضی شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 606620 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟