نگرانی مقامات غربی از شیوع آبله میمون / آمریکا ۱۳ میلیون دز واکسن آبله میمون سفارش داد

به گزارش رکنا به نقل از صدا و سیما، مقامات بهداشتی انگلیس اعلام کردند موارد آبله میمون در این کشور دو برابر شده است که نشان دهنده شیوع گسترده‌تر ویروس است؛ بریتانیا هزاران واکسن و داروی آبله میمون را تهیه کرده است، زیرا بیم آن می‌رود که سیل فعلی موارد، تنها نوک کوه یخ باشد.

به گزارش تایمز، ۹ بریتانیایی تاکنون به این ویروس مسری مبتلا شده اند، اما قرار است ۱۱ نفر دیگر نیز امروز تایید شوند. بیشتر موارد به هم مرتبط نیستند، که نشان می‌دهد این بیماری به طور گسترده‌تری گسترش می‌یابد، اگرچه وزرا در حال بررسی یک کمپین بهداشت عمومی برای هشدار به مردان همجنس‌گرا هستند که ممکن است برای آن‌ها شایع‌تر باشد.

اگرچه آبله میمون به عنوان یک بیماری مقاربتی طبقه بندی نمی‌شود، بسیاری از موارد اخیر در بریتانیا در مردانی بود که با مردان دیگر رابطه جنسی داشتند.

روسای بهداشت فاش کردند که هزاران دوز واکسن خریداری کرده‌اند و در حال استفاده از آن‌ها برای بریتانیایی‌های آلوده هستند.

آبله میمون یک عفونت ویروسی نادر است که باعث ایجاد بثورات یا ضایعات غیر معمول می‌شود (در جزوه ارائه شده توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) در ایالات متحده نشان داده شده است.

این بیماری از هر ده مبتلا، یک نفر را می‌کشد، اما به راحتی بین افراد پخش نمی‌شود. این بیماری استوایی در بخش‌هایی از آفریقا بومی است و به‌خاطر جوش‌ها، برجستگی‌ها و ضایعات نادر و غیرمعمولش شناخته می‌شود.

به پرستاران و پزشکان توصیه می‌شود در مورد بیمارانی که با بثورات جدید یا ضایعات گال (مانند بالا) مراجعه می‌کنند، "هوشیار" بمانند.

شش مورد از موارد بریتانیا مربوط به مردان همجنس‌گرا یا دوجنس‌گرا است که به گفته مقامات، «به شدت حاکی از انتشار در شبکه‌های جنسی» است.

دکتر سوزان هاپکینز، مشاور ارشد پزشکی در آژانس امنیت سلامت بریتانیا، از مردان همجنس‌گرا و دوجنس‌گرا خواست تا بررسی کنند که آیا جوش‌های پوستی نامنظم دارند و در صورت نگرانی با پزشک سلامت جنسی صحبت کنند.

مواردی نیز در ایالات متحده، اسپانیا و پرتغال اعلام شده است که آن را به گسترده‌ترین شیوع آبله میمون تا به امروز تبدیل کرده است. کانادا نیز موارد مشکوک دارد.

تعداد انگشت شماری از دارو‌های ضد ویروسی و درمانی برای آبله وجود دارد که به نظر می‌رسد روی آبله میمون موثر باشد، از جمله داروی tecovirimat که در ژانویه برای آبله میمون در اتحادیه اروپا تایید شد.

آبله میمون می‌تواند از هر ده نفری که به آن مبتلا می‌شوند، یک نفر را بکشد، اما موارد جدید نوع غرب آفریقا را دارند که برای حدود یک در ۱۰۰ مرگ‌بار است.

علائم اولیه شامل تب، سردرد، درد‌های عضلانی، کمردرد، تورم غدد لنفاوی، لرز و خستگی است؛ بثورات پوستی نیز می‌تواند ایجاد شود که اغلب از صورت شروع می‌شود و سپس به سایر قسمت‌های بدن از جمله اندام تناسلی گسترش می‌یابد.

فرانسه اعلام کرد که اولین مورد مشکوک به آبله میمون در کشور را شناسایی شد پژوهش‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد که ویروس آبله میمون، علاوه بر انسان‌ها می‌تواند موش‌ها و خرگوش‌ها را نیز مبتلا کند.

مقام‌های آمریکا روز پنجشنبه، ۲۹ اردیبهشت ماه اعلام کردند که ایالات متحده ۱۳ میلیون دوز واکسن آبله میمون سفارش داده است. به گزارش نیویورک پست، این ثبت سفارش به دنبال ابتلای یک شهروند اهل ماساچوست به این ویروس نادر صورت گرفته است. شرکت بیوتکنولوژی باواریایی نوردیک، واکسن آبله میمون که Jynneos نام دارد را تولید می‌کند.

آخرین موارد جدید در فرانسه، ایتالیا، سوئد و استرالیا گزارش شده است.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟