کاهش حس بویایی بر اثر کرونا با ژنتیک بیمار مرتبط است

به گزارش رکنا از پایگاه خبری ساینس، کاهش حس چشایی و بویایی یکی از مهمترین عوارض ابتلا به کرونا است. محققان یک شرکت بیوتکنولوژی به نام  ۲۳andMe در کالیفرنیا برای یافتن دلیل این عارضه، ژنوم بیش از ۷۰ هزار بزرگسال را در آمریکا و انگلیس بررسی کردند تا ژن های مرتبط با کاهش حس بویایی و چشایی مرتبط با عفونت را شناسایی کنند.

در این مطالعه بخشی از ژنوم مرتبط با چشایی و بویایی در افراد آلوده و غیر آلوده مقایسه شد. محققان دو ناحیه را در کروموزوم شماره چهار شناسایی کردند که نزدیک به دو ژن UGT۲A۱ و UGT۲A۲ قرار دارد. این دو ژن با حس بویایی مرتبط هستند. ادامه مطالعات نشان داد افرادی که دارای این واریانت‌های ژنتیکی هستند، ۱۱ درصد بیشتر در معرض کاهش حس چشایی و بویایی ناشی از عفونت کرونا قرار دارند.

هنوز مشخص نیست که ویروس SARS-CoV-۲ چگونه با آنزیم‌های مرتبط با این دو ژن تعامل می‌کند. مطالعات قبلی نشان داده بود ویروس سلول‌هایی به نام sustentacular را آلوده می‌کند که در پردازش بو نقش دارند. گام بعدی بررسی تفاوت در آنزیم‌های تولیدشده توسط افرادی با چنین واریانت‌های ژنتیکی است تا مشخص شود چگونه با این سلول‌ها تعامل می‌کنند.

نتایج این مطالعه در نشریه  Nature Genetics منتشر شده است.  

منبع: ایرنا

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟