رسیدن به ایمنی جمعی دور از دسترس است / مسئولان در بازگشایی ها شتابزده عمل نکنند + فیلم
حجم ویدیو: 7.30M | مدت زمان ویدیو: 00:01:53

به گزارش رکنا، دکتر مسعود یونسیان، اپیدمیولوژیست و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: ایمنی جمعی بیشتر درباره سویه ووهان ویروس کرونا مطرح بود که در آن هر یک نفر، می توانست سه نفر را مبتلا کند. اما حالا با شیوع کرونای دلتا و در شرایطی که هر یک نفر می تواند شش تا هشت نفر را مبتلا کند، اگر واکسن ها بتوانند 100 درصد ایمنی زایی داشته باشند، باید به 85 درصد جمعیت کشور واکسن کرونا تزریق کنیم تا به ایمنی جمعی برسیم.

وی افزود: باید توجه داشت که هیچ واکسنی در دنیا کارآیی صد درصد ندارد و بخصوص کارآیی واکسن ها در برابر کرونای دلتا کاهش یافته است. در حال حاضر بیشتر کارشناسان مطرح دنیا تاکید دارند که فعلا ایمنی جمعی، به نحوی که بتوان تمام محدودیت های کرونایی را برداشت، دور از دسترس است.

البته به گفته این اپیدمیولوژیست، با پوشش وسیع واکسیناسیون کرونا می توان به آن سطح رسید که بتوان با کمترین محدودیت هایی که در زندگی مردم اخلال زیادی ایجاد نمی کند، بیماری را تحت کنترل درآورد تا شاهد اپیدمی فراگیر کرونا در سطح کشور نباشیم.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: تا کنون حدود 74 درصد افراد واجد شرایط دُز اول واکسن کرونا را دریافت کرده اند، اما تعداد افراد بالای 12 سال که هر دو دُز واکسن را دریافت کرده اند، فقط در حدود 35 درصد است. همچنین تا کنون فقط از تزریق واکسن کرونا به حدود 25 درصد افراد بالای 12 سال می گذرد، بنابراین ایمنی لازم در برابر کرونا تنها در حدود یک چهارم جمعیت کشورمان ظاهر شده است.

یونسیان تصریح کرد: بنابراین مسئولان به هیچ وجه نباید در برداشت محدودیت ها به صورت شتابزده عمل کنند. همچنین مردم باید توجه داشته باشند که ما حداقل سه هفته دیگر زمان لازم داریم تا بیشتر جمعیت کشور به ایمنی لازم در برابر کرونا دست یابند.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟