ماسک های جراحی چند بار مصرف هستند؟

به گزارش رکنا، با تداوم روند شیوع کرونا ویروس استفاده از ماسک در بسیاری از اماکن همچون وسایل حمل و نقل عمومی، فروشگاه‌ها و محل کار اجباری شده است. هرچند با این واقعیت نیز روبرو هستیم که بسیاری از ماسک‌های جراحیِ یکبار مصرف در مجراهای آبی و اقیانوس‌ها رها می‌شوند.

ماسک های پارچه ای چندبار مصرف جایگزینی برای این منظور به حساب می آیند اما بسیاری از مردم استفاده از ماسک های جراحی یکبار مصرف را ترجیح می دهند زیرا سبک‌تر و ارزان‌تر هستند.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است: ماسک‌های جراحی تنها یکبار مصرف هستند و باید ماسک خیلی زود تعویض و ترجیحا درون سطل زباله‌ای درب‌دار دور انداخته شود.

با این حال در موج نخست شیوع بیماری کووید-۱۹ و به دلیل کمبود ماسک‌های جراحی، سازمان جهانی بهداشت ضدعفونی ماسک های یکبار مصرف را به منظور استفاده مجدد تایید کرد.

همچنین سازمان غذا و داروی آمریکا توصیه کرده است در شرایط اضطراری می‌توان بخار هیدروژن پراکسید را برای ضدعفونی کردن ماسک های N۹۵ که توسط کادر درمان استفاده شده، به کار گرفت. قرار دادن در معرض دمای بالا یا اشعه ماورابنفش از دیگر روش های پاکسازی ماسک های یکبار مصرف است.

هرچند به گفته یک میکروب شناس فرانسوی به کارگیری این روش ها در خانه سخت است و مطلوب نیست.

همچنین برخی کارشناسان توصیه کرده‌اند که ماسک را داخل پاکت کاغذی قرار دهید به گونه ای که تاریخ آن مشخص باشد و ماسک را برای مدت هفت روز کنار بگذارید. آنان معتقدند ویروس‌های روی ماسک تقریبا پس از هفت روز از بین می‌روند.

به گزارش مدیکال اکسپرس، برخی از کارشناسان نیز توصیه می‌کنند ماسک های یکبار مصرف را می توان داخل فر و در دمای بین ۷۰ تا ۷۵ درجه سانتیگراد قرار داد به گونه ای که باعث سوختن پلاستیک نشود اما به اندازه کافی گرم باشد تا ویروس را از بین ببرد. به علاوه تاکید می‌شود که شستشوی ماسک داخل ماشین لباسشویی گزینه خوبی نیست.

آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟