بخشودگی جرایم بیمه ثالث 1401 چه شرایطی دارد؟

بخشودگی بیمه شخص ثالث برای خودرو و موتور

در سال 1401 برای جریمه تمدید بیمه ثالث، طرح بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث خودرو و موتور اجرایی شده است. این طرح به مدت محدود بوده و از تاریخ 15 بهمن ماه تا 19 اسفند ماه مهلت دارد. دقت کنید که بیمه شخص ثالث یک بیمه نامه اجباری است و در صورتی که آن را تهیه نکنید مشمول جریمه خواهید شد. همچنین در صورت عدم تمدید بیمه نامه باید تمام خسارت‌های جانی و مالی وارد شده به اشخاص ثالث را پرداخت کنید. در این متن سعی داریم اهمیت خرید به موقع بیمه ثالث خودرو و موتور را بررسی کنیم با ما تا انتهای متن همراه باشید.

اهمیت خرید بیمه شخص ثالث چقدر است؟

بیمه شخص ثالث جزو بیمه نامه‌های اجباری است که تمام خودرو‌ها و موتور سیکلت‌ها باید آن را تهیه کنند. علت اصلی الزام خرید بیمه ثالث دو نوع پوشش جانی و مالی است که در آن به جبران خسارت‌های وارد شده به اشخاص ثالث تعهد می‌شود. همانطور که می‌دانید این بیمه نامه، هزینه‌های اشخاص ثالث که در حادثه رانندگی متضرر شده‌اند را جبران خواهد کرد.

دو نوع پوشش بیمه نامه از مهم‌ترین دلایلی است که بیمه‌گزار برای خرید بیمه ثالث به آن توجه می‌کند. بدین گونه که هزینه‌های مالی یا جانی اشخاص ثالث در حادثه رانندگی تا سقف تعهدات بیمه‌گر جبران خسارت می‌شود.

پوشش‌های بیمه شخص ثالث خودرو و موتور

Untitled-2

 

بیمه ثالث ماهیت جبران کننده خسارت و حمایتگر مالی دارد

بیمه ثالث ماهیت جبران کننده خسارت و حمایتگر مالی دارد که با توجه به قرارداد منعقد شده به جبران هزینه‌های ایجاد شده می‌پردازد. در این بیمه نامه، اگر خسارتی در صورت رانندگی برای اشخاص ثالث رخ دهد، تحت پوشش است اما برای خسارت‌های مالی راننده مقصر هیچگونه تعهدی وجود ندارد. بنابراین دقت کنید که اگر این بیمه نامه را تهیه نکنید باید علاوه بر پرداخت هزینه‌های مالی خودروی خود به عنوان راننده مقصر، هزینه‌های افراد ثالث را هم جبران کنید.

به طور کلی پوشش‌های بیمه شخص ثالث به شرح زیر هستند:

در پوشش جانی بیمه ثالث، شرکت‌های بیمه‌ خسارت‌های جانی مانند: فوت، نقص عضو و هزینه‌های درمان را تحت پوشش خواهد داشت و تا سقف تعهدات شرکت بیمه به جبران خسارت می‌پردازد. همچنین پرداخت خسارت بدنی، دیه یا همان ارش با توجه به نوع شکستگی، نقص عضو و صدمه ازکارافتادگی کلی یا جزئی تحت پوشش بیمه خودرو و بیمه موتور قرار دارد.

در پوشش مالی، اگر خسارتی برای اموال منقول یا غیر منقول افراد ثالث در حادثه رانندگی ایجاد شود، شرکت بیمه تا سقف تعهدات انتخابی بیمه‌گزار، جبران خسارت خواهد کرد. این خسارت می‌تواند هزینه وارد شده در تصادف خودرو با یکدیگر باشد.

منظور از جریمه دیرکرد تمدید بیمه ثالث چیست؟

Untitled-3

تمدید نکردن بیمه شخص ثالث موجب جریمه افراد می‌شود

منظور از جریمه دیرکرد بیمه ثالث این است که بیمه‌گزار در زمان مشخص و پایان انقضای بیمه ثالث، برای تمدید بیمه نامه اقدام نکرده و از سوی شرکت بیمه جریمه شده است. جریمه دیرکرد بیمه ثالث به صورت روزشمار است و اگر به موقع این بیمه را تمدید نکنید به ازای هر روز تاخیر، مشمول جریمه شده و باید هنگام تمدید مجدد بیمه، مبلغ مشخص شده را به حق بیمه اضافه کنید. دقت کنید که این جریمه از سوی شرکت‌های بیمه به هیچ عنوان حذف یا کسر نمی‌شود و تنها بیمه مرکزی می‌تواند دستور بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث خودرو و موتور را صادر کند. 

بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث خودرو و موتور در بهمن 1401

بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث در سال 1401 و بهمن ماه در بازه زمانی 15 بهمن الی 19 اسفند به مدت یک ماه و 4 روز اجرایی خواهد شد. می توان گفت که تاریخ یاد شده،  آخرین فرصت بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث  1401  است.

 این بخشودگی به دلیل شرایط اقتصادی و به مناسبت دهه فجر است که برای بیمه‌های بلند مدت یکساله در نظر گرفته می‌شود. همچنین با توجه به اینکه تعداد زیادی از موتور سیکلت‌ها از این بیمه نامه استفاده نمی‌کنند و علت آن را افزایش نرخ حق بیمه در اثر جریمه بیمه می‌دانند، بهترین زمان برای تمدید بیمه موتور در طرح بخشودگی جرایم است.

دقت کنید که این طرح تنها برای بیمه‌های بلند مدت یکساله است و برای بیمه‌های کوتاه مدت چند ماهه تعهدی وجود ندارد.

اما مهم‌ترین سوال این است که اگر در طرح بخشودگی جرایم، بیمه نامه را تمدید نکرد، چه اتفاق می‌افتد و میزان جریمه چقدر خواهد بود؟

مبلغ جریمه بیمه شخص ثالث برای وسایل نقلیه زمینی

اگر بخواهیم به سوال مطرح شده در بخش بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث خودرو و موتور پاسخ دهیم، نیاز است بدانید که بیمه ثالث به علت اجباری بودن، در صورت عدم پرداخت خسارت مشمول جریمه می‌شود. این جریمه برای تمام وسایل نقلیه زمینی در نظر گرفته می‌شود. همچنین جریمه با توجه به تعداد روزهای عدم تمدید بیمه محاسبه خواهد شد و به حق بیمه اضافه می‌شود. به طور کلی مبالغ روزانه جریمه دیرکرد تمدید بیمه ثالث عبارتند از:

  • سواری کمتر از چهار سیلندر: 6,422
  • سواری پیکان، پراید و سپند: 7,605
  • سواری سایر چهار سیلندرها: 8,940
  • سواری بیش از چهار سیلندرها: 10,005
  • موتورسیکلت گازی: 1,595
  • موتورسیکلت دنده‌ای یک سیلندر: 1,948
  • موتورسیکلت دو سیلندر به بالا: 2,140
  • موتورسیکلت سه چرخ: 2,301
  • بارکش تا 1 تن: 7,868
  • بارکش بیش از 1 تن تا 3 تن: 9,474
  • بارکش بیش از 3 تن تا 5 تن: 11,992
  • بارکش بیش از 5 تن تا 10 تن: 15,364
  • بارکش بیش از 10 تن تا 20 تن: 17,879
  • بارکش بیش از 20 تن: 18,948

جریمه عدم خریداری یا دیرکرد بیمه شخص ثالث

اگر بیمه ثالث را به موقع تمدید نکنید یا در طرح بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث برای تمدید بیمه اقدام نکنید، علاوه بر پرداخت جریمه نقدی که گفته شد، عدم خریداری یا دیرکرد بیمه شخص ثالث با موارد دیگر هم همراه خواهد بود که به شرح زیر است.

جریمه نقدی

همانطور که اشاره شد، در صورت عدم تمدید به موقع بیمه شخص ثالث، مشمول جریمه نقدی خواهید شد. همچنین نرخ جریمه را توضیح دادیم. برای محاسبه جریمه دیرکرد تمدید بیمه نامه باید تعداد روزهای عقب افتاده را به حق بیمه ثالث، اضافه کرد.

توقیف خودرو و موتور سیکلت

همانطور که در ابتدای متن اشاره شد، اگر پلیس خودرو یا موتور را فاقد بیمه ثالث استعلام کند، آن را توقیف کرده و جریمه خواهد کرد. به طور کلی تردد در خیابان‌ها بدون داشتن بیمه ثالث ممنوع است و در صورت روئیت پلیس باید وسیله نقلیه به پارکینگ منتقل شود.

البته در این شرایط هم هزینه‌های ایجاد شده تنها خرید بیمه ثالث نیست، بلکه اگر از انقضای بیمه نامه گذشته باشد، مشمول جریمه دیرکرد خواهید شد و برای آزاد سازی خودرو یا موتور باید هزینه‌های پارکینگ و خلافی را هم پرداخت کنید.

پرداخت دیه توسط راننده مقصر در حادثه

با توجه به قانون مسئولیت مدنی اگر راننده‌ای به شخص ثالث خسارتی وارد کند، مسئول جبران خسارت بوده و باید تمام هزینه‌های ایجاد شده را پرداخت کند. بنابراین اگر بیمه ثالث را خریداری کرده باشید، نگرانی برای جبران هزینه‌ها و دیه فرد آسیب دیده ندارید، اما در صورت عدم تمدید بیمه نامه علاوه بر جریمه باید دیه و خسارت وارد شده را راننده مقصر جبران کند.

به طور کلی بهتر است که برای جلوگیری از عواقب عدم تمدید به موقع بیمه از طرح بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث خودرو و موتور استفاده کنید تا نگرانی برای هزینه‌ها یا خسارت‌ها نداشته باشید.

لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟