مراقبت های بسیار مهم بعد از انجام عمل ماموپلاستی

 

مراقبت های بعد از ماموپلاستی

جراحی ماموپلاستی به دلیل استفاده از تکنیک های جدید، چند ساعت طول می کشد و نتیجه مورد نظر شما و بهبودی کامل در کمترین زمان ممکن را در پی دارد. بعد از عمل ماموپلاستی نیاز به توجه و رعایت مراقبت بیشتری دارید؛ چرا که به هر میزان بیشتر استراحت کنید و نکات مراقبتی را رعایت کنید سریعتر بهبود خواهید یافت.

در دوران نقاهت بعد از عمل ماموپلاستی یا جراحی کوچک کردن سینه، فردی که مهمترین نقش را در بهبودی و آشکار شدن بهترین نتیجه را دارد، خود شما هستید. به همین منظور بعد از جراحی قدم به قدم طبق دستورات جراح خود پیش روید تا احتمال وقوع ریسک های احتمالی کاهش یابد.

آیا جای زخم ها بعد از عمل کوچک کردن سینه از بین می روند؟

بسیاری از زیباجویان نگران باقی ماندن و دیده شدن زخم های ناشی از جراحی کوچک کردن سینه هستند. درست است که بدن شما پس از جراحی کوچک کردن سینه به طور کامل بهبود می یابد، اما شاید در بعضی از افراد به دلیل تفاوت در وضعیت جسمانی، جای زخم برای مدت طولانی تری باقی بماند.

جای زخم و اسکار عمل ماموپلاستی بعد از طی شدن کامل دوران نقاهت، بسیار محو و کمرنگ خواهد شد. در مورد دیده شدن زخم ماموپلاستی باید گفت، مهارت جراح شما، بسیار تعیین کننده است.

یک جراح حرفه ای و ماهر معمولا برش را در نواحی و قسمت هایی ایجاد می کنند که حتی در صورت باقی ماندن نشان مختصری از زخم ها، دیده نشود. اسکارهای بعد از جراحی کوچک کردن سینه به نوع روش کوچک کردن سینه بستگی دارد. برای مثال ایجاد برش عمودی یا افقی بسیار در ظاهر این اسکارها تاثیر دارد.

آیا استفاده از سوتین طبی ماموپلاستی در نتیجه نهایی تاثیر دارد؟

انجام جراحی ماموپلاستی به منظور اصلاح فرم و اندازه سینه انجام می‌شود؛ به همین دلیل، نباید اجازه دهید که فشارهای نامتعارفی به سینه ها وارد شود. افرادی که جراحی ماموپلاستی انجام می‌دهند، نباید به صورت کامل استراحت مطلق داشته باشند؛ چرا که عدم فعالیت بدن، احتمال لخته شدن خون را افزایش می‌دهد و این امر تورم و کبودی شدیدی را در پی خواهد داشت.

استفاده از سوتین مخصوص بعد از عمل ماموپلاستی یکی از مهمترین مراقبت های بعد از جراحی کوچک کردن سینه است که چهار هفته‌ی اول پس از عمل، باید به صورت مداوم و بیست و چهار ساعته از آن استفاده کنید. بعد تعداد ساعت ها کاهش می یابد و در آخر دیگر نیازی به پوشیدن گن مخصوص عمل ماموپلاستی نخواهید داشت.

بعد از عمل ماموپلاستی چی بخوریم و چی نخوریم؟

در کنار رعایت مراقبت های بعد از این عمل، باید مصرف غذاهای چرب، پرنمک و پر ادویه را تا حد ممکن کاهش دهید. استفاده زیاد از نمک در دوران نقاهت، سبب حفظ آب در بدن شده و باعث تجمع بیشتر مواد دفعی می شود. در صورتی که مواد دفعی به راحتی نتوانند دفع شوند، بدن شروع به تورم می کند. همچنین، خوردن غذاهای چرب ممکن است در روند بهبودی اختلال ایجاد کند. در دوران بعد از عمل ماموپلاستی مصرف امگا 3 و ویتامین‌ها برای تسریع روند بهبودی و کاهش تورم و التهاب محل زخم، به شدت توصیه می شود.

اگر فردی هستید که به مقدار زیاد الکل مصرف می کنید، بدانید که در طی جراحی و پس از آن ریسک خونریزی بالایی خواهید داشت. به همین دلیل تا زمانی که از داروهای مسکن استفاده می‌کنید، باید از مصرف الکل خودداری کنید تا خونریزی شما تشدید نشود. همچنین تمامی پزشکان قبل از جراحی ماموپلاستی و بعد از آن توصیه می کنند که مصرف مشروبات الکلی و دخانیات را به مدت دو الی 3 ماه کنار بگذارید.

استعمال دخانیات علاوه بر اینکه دوره‌ی نقاهت بیمار را طولانی میکند، ممکن است باعث بروز عفونت، التهاب شدید، بروز عوارض در قسمت نوک سینه، بافت سینه‌ها و هاله قهوه‌ای رنگ اطراف آن و نکروز یا بافت مردگی در بدن بیمار شود. بسیاری از افرادی که سیگاری هستند بعد از انجام جراحی های سخت دچار آمبولی ریه می شوند. به همین دلیل فرد باید مدتی قبل و بعد از جراحی، از مصرف دخانیات اجتناب کند.

بیمار پس از عمل جراحی ماموپلاستی، روزانه باید به مقدار زیادی آب بنوشد و در برنامه غذایی خود، نوشیدن آب و مایعات فراوان را بگنجاند. در دوره‌ی نقاهت بعد از عمل ماموپلاستی، میزان هیدراته شدن بدن باید بالا برده شود. همچنین، خوردن مایعات، سرعت گردش خون را افزایش داده و سبب می‌شود که مواد اضافی زودتر از بدن بیمار دفع شوند.

دوران نقاهت بعد از عمل ماموپلاستی

هر بدنی به دلیل داشتن تفاوت در وضعیت، بعد از عمل ماموپلاستی واکنش های متفاوتی از خود نشان می دهد؛ به همین دلیل نمی توان به صورت دقیق تعیین کرد که دوران نقاهت تا چه زمانی طول می کشد اما به طور معمول بیمار بین 2 تا 6 هفته زمان نیاز دارد تا به یک بهبودی نسبی برسد.

البته در 7 روز اول بعد از جراحی ماموپلاستی، بیمار انرژی و قوای بدنی خود را کم کم به دست خواهد آورد. با این حال بهتر است در این مدت از کار کردن، ورزش و فعالیت های زیاد و سنگین پرهیز کند. برنامه ی زندگی خود را بعد از عمل باید به گونه ای تنظیم کنید که حداقل یک تا سه هفته بتوانید راحت استراحت کنید.

برخی نکات دیگر دوران نقاهت به شرح زیر می باشد:

فرد در هفته‌ی اول بعد از جراحی، روزانه به طور مرتب باید محل زخم را ضدعفونی کند و به موقع پانسمان خود را عوض کند تا عفونت و بیماری زخم جراحی را درگیر نکند.

در هفته‌ی دوم پس از جراحی ماموپلاستی، فرد باید به پزشک مراجعه کند تا بخیه های جراحی کوچک کردن سینه معاینه شود. در تکنیک های جدید جراحی بسیاری از بخیه ها جذبی هستند و نیازی به کشیدن آنها نیست. همچنان در هفته ی دوم جراحی نیز کبودی و تورم خواهید داشت که به نسبت رو به بهبودی هستند و نیازی به نگرانی نیست.

تا حدود دو ماه بعد از جراحی ماموپلاستی، باید از انجام فعالیت‌های سنگین خودداری کنید و انجام فعالیت‌های سنگین و پر تحرک را به زمانی دیگر موکول کنید. همچنین انجام فعالیت‌هایی که قبلا توسط پزشک برای فرد منع شده است، احتمال بروز خطرات و عوارض ناشی از جراحی ماموپلاستی را برای بیمار افزایش می‌دهد.

طرز خوابیدن و فعالیت های ورزشی بعد از جراحی ماموپلاستی

طرز خوابیدن بعد از عمل ماموپلاستی در سه هفته‌ی اول جراحی بسیار مهم است. پس از انجام جراحی ماموپلاستی فرد باید حتما به پشت به صورت طاق باز بخوابد. از خوابیدن روی پهلو و شکم در دوره نقاهت کاملا خودداری کنید. همچنین از روز سوم به بعد جراحی ماموپلاستی می توانید به مدت کوتاه استحمام کنید.

بیمار بعد از گذشت چند روز از جراحی ماموپلاستی و کاهش درد ناشی از جراحی، می‌تواند به صورت سبک ورزش و پیاده روی کند. پیاده‌روی سرعت گردش خون را افزایش داده و سبب کاهش درد و تورم بعد از جراحی ماموپلاستی می شود.

در صورت تمایل به دریافت اطلاعات بیشتر و نیاز به مشاوره های تخصصی برای جراحی ماموپلاستی می توانید به وب سایت دکتر بلال دلشاد به آدرس https://drbelaldelshad.com/ مراجعه کنید.

 

کدخبر: 981262 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟