چرا باید ترخیص کالای خود را به ترخیص کار بسپاریم؟

 

ترخیص کالا از گمرک مهم ترین مرحله در واردات محسوب می‌شود. پروسه ترخیص فرآیندی پیچیده و تخصصی است که انجام آن مستلزم دانش فنی، آگاهی از قوانین تجارت بین الملل و از همه مهم‌تر تجربه عملیاتی می‌باشد. در حالت کلی به فرآیند ادرای و مالی که باید طی شود تا کالا مجوز ورود یا خروج از کشور را اخذ کند، ترخیص کالا گفته می‌شود. نکته مهم اینجا است که انجام فرایند ترخیص کالا، کار ساده‌ای نبوده و دارای مراحل مختلفی است که باید طی شود.

حال سوال اینجا است که آیا خودمان می‌توانیم ترخیص کالا را انجام دهیم؟ در ادامه با ما همراه باشید تا پاسخ این سوال را از جنبه‌های مختلف بررسی کنیم.

ترخیص کار گمرک کیست؟

به طور کلی ترخیص کار گمرک شخصی است که با اخذ وکالت از واردکننده یا صادرکننده کالا، کلیه مراحل و عملیات‌های ترخیص کالا از گمرک را انجام می‌دهد. ترخیص کار می‌تواند شخصی حقیقی یا حقوقی باشد.

وظایف ترخیص کار گمرک

لازمه ترخیص کالا از گمرک، طی کردن سلسه مراتبی است که نیازمند آگاهی از قوانین و امور گمرکی دارد. درصورتی که اشتباه کوچکی در طول فرآیند ترخیص کالا شکل بگیرد، کالای وارداتی یا صادراتی قاچاق محسوب می‌شود که علاوه بر ضرر و زیان مالی، اعتبار و سابقه تاجر را نیز خدشه دار خواهد کرد.

چرا باید ترخیص کالای خود را به ترخیص کار بسپاریم؟

انجام هر معامله تجاری بین المللی، نیازمند رعایت اصول خاص خود را دارد. برای مثال کالا باید در زمان تعیین شده به دست مشتری برسد. اگر زمان درج شده در قرار داد به طول انجامیده و کالا در موعد مقرر ترخیص نشود، طرفین معامله ضرر خواهند کرد. بنابراین نیاز است تا حتما فرآیند ترخیص کالا به شخصی که در این زمینه تجربه، مهارت و دانش فنی کاملی دارد سپرده شود.

دلایل اهمیت ترخیص کار

در ادامه با چند مورد از دلایل منحصر به فردی که نشان از اهمیت همکاری با ترخیص کار را دارد، آشنا خواهیم شد:

ترخیص کالا باید طبق قوانین انجام شود

برای انجام فرآیند ترخیص کالا، نیاز است تا اصول و قوانین گمرکی به صورت کامل و دقیق رعایت شوند. این اصول نیازمند تجربه و دانش فنی است که از عهده هر شخصی بر نمی آید. برای مثال در برخی مواقع ممکن است ترخیص کالا به اخذ مدارک خاصی نیاز داشته باشد،؛ اما واردکننده از این موضوع اطلاع نداشته که در این صورت فرآیند ترخیص طولانی‌تر شده و موجب بروز خسارت می‌شوند.

ترخیص کار باید از مراحل ترخیص کالا آگاهی داشته باشد

ترخیص کالا مراحل مختلفی دارد که باید به ترتیب انجام شوند. برای مثال حواله بانکی، ارتباط موثر با شرکت‌های حمل و نقل کالا، دوراظهاری و ... از مراحل اصلی و تخصصی ترخیص کالا بوده که هر یک نیازمند رعایت سلسه مراتب و ارتباطات قوی هستند.

ترخیص کالا باید به سرعت انجام شود

فرآیند ترخیص کالا باید به سرعت انجام شود، چرا که طولانی شدن فرایند ترخیص کالا در واقع موجب راکد ماندن سرمایه تاجر در انبارها، بدون هیچ مصرفی است. در صورتی که کالای مد نظر مواد خوراکی و یا جزو کالاهای فاسد شدنی باشد، ممکن است به مروز زمان و طولانی‌تر شدن پروسه ترخیص کالا، هزینه نگهداری آن در انبار بالاتر رفته و در نهایت تاجر مجبور می‌شود تا برای جبران خسارات وارده، هزینه کالا را افزایش دهد که این موضوع ضمن افزایش قیمت در بازار، قیمت رقبا را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. متاسفانه در بیشتر مواقع به دلیل ضرر و زیان‌های جبران ناپذیر، تاجر از ادامه تجارت خود صرف نظر می‌کند.

ویژگی ترخیص کار حرفه‌ای و معتبر چیست؟

حال سوال اینجا است که ویژگی ترخیص کار ماهر چیست؟ طبق چه اساسی می‌توانیم به ترخیص کار اعتماد کنیم؟ در ادامه ویژگی ترخیص کار معتبر را بیان کرده‌ایم:

  • صادق و امانتدار باشدترخیص کار در ابتدا باید از نظر ویژگی‌های اخلاقی مورد قبول باشد. صادق، امانت دار و مطمئن باشد. هنگامی که تاجر به ترخیصکار وکالت می‌دهد که به عنوان نماینده وی، ترخیص کالا را انجام دهد ترخیصکار نیز باید در قبال پولی که دریافت می‌کند، امانت ‌دار خوبی باشد چرا که کالاهای وارداتی یا صادراتی عموما از ارزش بالایی برخورداند. درواقع تاجر تمامی سرمایه خود را در اختیار ترخیص کار قرار می‌دهد.

  • دارای کارت ترخیص کاری معتبر باشدلازمه ترخیص کالا، ارائه کارت حق العملکاری است. ترخیص کاران برای اثبات انجام قانونی امور ترخیص، نیاز به ارائه کارت ترخیص کاری هستند. بنابراین ترخیصکار مطمئن باید دارای کارت حق العمل کاری گمرک باشد.

  • سرعت عمل بالایی داشته باشدترخیص کاری که به کار خود مسلط است، قطعا سرعت عمل بالایی نیز دارد. انجام فرایند ترخیص کالا با سرعت از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که کالا نباید مدت زیادی در انبار گمرک بماند. ترخیص کار باید به سرعت فرایند ترخیص را انجام داده تا از بوجود آمدن خسارت‌ها و همچنین افزایش هزینه‌های نگه‌داری کالا در انبار و .. جلوگیری شود.

  • تجربه و دانش فنی بالایی داشته باشدتجربه همان چیزی است که موجب افزایش سرعت عمل ترخیص کار می‌شود. درصورتی که ترخیص کار چندین سال در زمینه ترخیص کالا فعالیت داشته باشد، به تبع انواع مختلفی از کالاها را ترخیص کرده و با سلسله مراتب ترخیص کالاهای مختلف، آشنایی دارد، مجوز های مورد نیاز ترخیص کالا را می‌داند و از تمامی پیچ و خم‌های مسیر آگاه است.

مراحل ترخیص کالا از گمرک

  1. اخذ پروفرما از صاحب کالا

  2. اقدام برای گرفتن ثبت سفارش NTSW

  3. اخذ مجوز های بانکی از بانک عامل

  4. حواله خرید کالا

  5. فرایند بارنامه و حمل کالا به ایران

  6. گرفتن ترخیصیه از شرکت حمل و قبض انبار کالا

  7. اظهار در سامانهepl

  8. گرفتن کوتاژ

  9. تعیین مسیر گمرکی

  10. واریز وجه حقوقی و عوارض گمرکی

  11. واریز ۲% مالیات علی الحساب (در صورت معافیت نیاز به پرداخت نیست

  12. اخذ مجوزهای مورد نیاز

  13. گرفتن کد رهگیری از بانک عامل (ساتا)

  14. صدور پروانه الکترونیک

  15. محاسبه عوارض انبارداری

  16. ورود کامیون و بارگیری کالا

  17. بررسی مجدد کالا از طرف دایره درب خروج گمرک ایران

  18. خروج کالا و تحویل کالا به انبار ذکر شده در سامانه epl

ترخیص کالا پروسه حساس، زمانبر و تخصصی است، بنابراین لازم است تا پروسه ترخیص کالا را به متخصص خود یعنی ترخیص کار بسپاریم. ویژگی‌های یک ترخیص کار حرفه‌ای را بیان کردیم، تجربه و دانش آگاهی بالا، سرعت عمل مناسب و امانتدار بودن از ویژگی‌های ترخیصکار حرفه‌ای است. اما بهترین ترخیص کاری که بتواند ترخیص کالا را به بهترین نحو ممکن انجام دهد چه کسی است؟ چگونه می‌توان سرمایه خود را به شخص دیگری سپرد و به او اعتماد کرد؟

توصیه ما به تاجران و بازرگانان این است که حتما ترخیص کالای خود را به شرکت‌های بازرگانی بسپارند. چرا که در صورت بروز هرگونه ایراد و یا درصورت نیاز به پیگیری وضعیت کالا، می‌توان با مراجعه به شرکت بازرگانی، مشکل را حل کرد. شرکت‌های بازرگانی متعددی مشغول فعالیت هستند که می‌توانند تاجران را در مسیر تجارت همراهی کنند. شرکت ترخیص کالا راهکار تجارت پایا با بیش از 2 دهه فعالیت در زمینه بازرگانی و انجام صفر تا صد واردات و صادرات، با بیش از 4 شعبه در داخل و خارج از کشور، این فرصت را برای تاجران گرامی فراهم آورده است تا با خیالی آسوده کالای خود را از گمرکات کشور ترخیص نمایند.

منبع: https://Rahkartejarat.com

 

کدخبر: 937409 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟