روش‌های فرم دهی به چوب ترموود

 

مراحل فرم دهی به چوب ترموود؛ فرایندی تخصصی و ویژه

چوب ترموود از جمله متریال‌های کاربردی برای آیتم‌های دکوراتیو و تولید المان‌های مبلمان شهری و مبلمان باغی به شمار می‌رود. این متریال به دلیل فرایند تولید متفاوت، مقاومت و ماندگاری بیشتری نسبت به چوب‌های دیگر دارد. بااین‌حال فرایند فرم دهی به چوب ترموود یک موضوع تخصصی و ویژه بوده که تا حد قابل‌توجهی به مراحل ساخت این چوب کاربردی وابسته است. برای فرم دهی به این چوب، بهترین روش استفاده از دستگاه‌های کوره پیشرفته است که عملکرد ویژه‌ای دارند. بر همین اساس در این مطلب از وب‌سایت پارس آرای کوهستان به طور کامل به چگونگی تولید چوب‌های ترموود با این دستگاه‌ها می‌پردازیم و فرایندهای فرم دهی به این چوب را در زمان فراوری متفاوت آن بررسی می‌کنیم.

ترموود؛ چوب اصلاح شده حرارتی

ترموود یک چوب اصلاح شده حرارتی است که برای افزایش دوام و ماندگاری، تغییرات فراوانی در ساختارهای شیمایی اجرای دیواره سلولی آن مانند سلولز، همی سلولز و لیگنین به وجود می‌آورند. این فرایند در غیاب اکسیژن انجام می‌شود و ساختارهای چوب در دمای بیشتر از 180 درجه سانتی‌گراد تغییر می‌کنند.

در میان انواع روش‌های تولید چوب‌های اصلاح‌شده حرارتی، ترموود در یک محیط بخار با فشار بالا تولید می‌شود و برای آیتم‌های مختلف دکوراتیو داخلی، ساخت نمای ساختمان‌ها، تولید آلاچیق و پرگولا، مبلمان باغی و... کاربردهای فراوانی دارد.

تأثیر نوع چوب ترموود بر فرم دهی به این متریال کاربردی

ترموود متریالی است که باید از چوب‌های باکیفیت و مخصوصی تولید شود. استحکام، ماندگاری و مقاومت بالای این متریال به انتخاب چوب‌های استاندارد بستگی دارد. به‌طورکلی برای فراوری این متریال و فرم دهی به آن، از دو نوع چوب Thermo D و Thermo S استفاده می‌کنند. در ادامه به معرفی این دو نوع چوب و تأثیر آن‌ها در فرایند فرم دهی به چوب ترموود می‌پردازیم.

 

تأثیر نوع چوب ترموود

چوب ترموود D؛ متریال مناسب برای ساخت آیتم‌های مبلمان شهری

برای فرم دهی به چوب ترموود D، آن‌ها را در دمای 220 درجه قرار می‌دهند تا مقاومتشان در برابر انواع تهدیدات خارجی و عوامل نامساعد جوی افزایش پیدا کند. باتوجه‌به اهمیت زیبایی ظاهری و ماندگاری بالا برای شرایط مختلف، ترموود D مطابق با استاندارد EN 113 در گروه بادوام و از نظری مقاومت در برابر پوسیدگی در طبقه دو قرار می‌گیرد.

چوب Thermo S

دمایی که چوب ترموود S در آن قرار می‌گیرد 180 درجه سانتی‌گراد است و فرایند فرم دهی به چوب ترموود در این روش به‌گونه‌ای است که آن را برای آیتم‌های دکوراسیون داخلی و محیط‌های بسته، به گزینه مناسبی تبدیل می‌کند. این چوب بر اساس استاندارد EN 113 در طبقه تقریباً بادوام و از نظر مقاومت طبیعی در برابر پوسیدگی در طبقه سه قرار می‌گیرد.

فرایندهای مختلف فرم دهی به چوب ترموود

برای فرم دهی به ترموود فرایندهای مختلفی وجود دارد؛ اما نکته مهم برای فرم دهی ترموود این است که این متریال در قالب الوارهایی تولید می‌شود که برای کاربردهای مختلف برش داده می‌شوند. در واقع فرم دهی به چوب ترموود به نوع برش و تعیین ابعاد و ضخامت آن بستگی دارد.

بر همین اساس پس از برش، طراحان دکوراسیون‌های داخلی و خارجی متناسب با نیاز خود از روش‌های مختلفی برای فرم دهی به این چوب کاربردی استفاده می‌کنند. در ادامه به فرایندهای چهارگانه تولید ترموود اشاره می‌کنیم تا با چگونگی فرم دهی این متریال در مراحل فراوری آن آشنا شوید.

خشک‌کردن ترموود با افزایش دما

مرحله اول فراوری ترموود به افزایش دمای چوب و قراردادن این متریال در کوره است تا دمای چوب به 100 درجه سانتی‌گراد برسد. افزایش دمای چوب به‌تدریج انجام می‌شود و در نهایت دمای چوب را به 130 درجه سانتی‌گراد می‌رسانند. در این مرحله مؤثرترین روش برای فرم دهی به چوب ترموود، استفاده از بخار آب است. به‌کارگیری بخار آب از ترک‌خوردن ترموود و جلوگیری از به‌وجودآمدن واکنش‌های شیمیایی درون‌چوب می‌شود.

حرارت دادن و هوادهی

در مرحله دوم فراوری ترموود برای خشک‌کردن آن، باید دمای چوب به 180 تا 215 درجه سانتی‌گراد برسد. متناسب با استانداردهای ترموود، چوب باید در این دماها بین 2 تا 3 ساعت بماند و سپس با انجام فرایند هوادهی و خنک‌شدن متریال، مقاومت آن در برابر ترک‌خوردن و پوسیدگی افزایش پیدا کند.

خنک‌کردن ترموود

 در مرحله سوم فرم دهی به چوب ترموود، با استفاده از اسپری‌کردن آب بر روی چوب‌ها دمای این متریال کاهش می‌یابد. با رسیدن دمای چوب به 80 تا 90 درجه سانتی‌گراد مجدد فرایند رطوبت دهی آغاز می‌شود که یک فرایند ضروری برای رساندن چوب به رطوبت مناسب به شمار می‌آید. این مرحله نقشی مهم در فرم دهی به ترموود را بر عهده دارد که شکل چوب را تغییر می‌دهد و متریالی جدید و بادوام به نام ترموود را به وجود می‌آورد.

برش در ابعاد و ضخامت استاندارد

آخرین مرحله از فرم دهی به ترموود، برش چوب‌های تولیدشده بر اساس ضخامت و ابعاد الوارهای مختلف است. این الوارها متناسب با کاربردی که دارند در اندازه‌های مختلفی برش داده می‌شوند که مقاومت آن‌ها هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارد.

اندازه‌های مختلف ترموود در فرایند فرم دهی به این متریال عبارت‌اند از:

  • 92 × 8
  • 90 × 17
  • 112× 18
  • 42 × 26
  • 112 × 26
  • 42 × 42
  • 92× 42
  • 140 × 42

ترموود

پارس آرای کوهستان؛ توزیع‌کننده باکیفیت‌ترین ترموودهای وارداتی

مجموعه پارس آرای کوهستان، یک مرکز معتبر برای فروش انواع الوارهای ترموود و سازه‌های ساخته شده با این متریال کاربردی است. مجموعه ما با فروش و اجرای انواع مبلمان باغی، آیتم‌های مبلمان شهری و آیتم‌های دکوراتیو، باکیفیت‌ترین ترموودهای فنلاندی را برای پروژه‌های شما به کار می‌گیرد. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خدمات مجموعه پارس آرای کوهستان، بخش‌های مختلف سایت ما را مطالعه کنید.

سؤالات متداول

برای فرم دهی به چوب ترموود از چه نوع چوب‌هایی استفاده می‌شود؟

چوب‌های ترموود S و ترموود  D متریال‌های مناسب برای فرم دهی ترموود هستند.

نقش فرایند تولید ترموود در فرم دهی به این چوب چیست؟

الوارهای ترموود در مرحله خنک‌کردن و برش آن به متریالی مناسب برای فرم دهی تبدیل می‌شوند.

چرا شکل‌دادن و فرم دهی به ترموود مهم است؟

این متریال متناسب با کاربرد در دکوراسیون‌های داخلی یا خارجی، کاربردهای مختلفی دارد که باید با استانداردهای جهانی فرم دهی آن انجام شود.

 

کدخبر: 923841 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟