کنترل موتورهای تکفاز با استفاده از اینورتر

 

کنترل موتورهای تکفاز با استفاده از اینورتر هایتک

در صنعت یکی چالش‌های مهم، کنترل دور موتور های تکفاز است. تا امروز هیچ یک از اینورتر های حال حاضر بازار توانایی کنترل دور الکتروموتور تک فاز را ندارد. اما امروز در این مقاله آموزشی روش کنترل دور الکتروموتورهای تکفاز را با استفاده از اینورتر هایتک به شما آموزش می دهیم.

در بخش خانگی هم اینورتر برای کنترل دور فن یا سانتر فیوژ تکفاز یا کنترل فشار آب منازل به صورت ثابت استفاده می شود.

شاید شما نیازی به کل فشار یا همه توان پمپ خود نداشته باشید برای یک برداشتن یک لیوان اب از شیر ست کنترل ها اصولا فقط پمپ را خاموش و روشن می کنند.

اما با استفاده از اینورتر و سیستم بوستر پمپ این امکان حاصل می شود.

و از مزایای استفاده از اینورتر برای موتور یا پمپ

عدم ضربه ناگهانی 

عدم صدای اضافه

عدم سوختن موتور

و کاهش مصرف انرژی

برای کنترل الکتروموتور تکفاز تنها راه حل استفاده از اینورتر هایتک است.

در اینورتر هایتک وارد پارامتر P6.10 می شویم و مقدار آن را روی مقدار ۴ می گذاریم عملاً زاویه آتش خروجی IGBT را در اینورتر تغییر داده و می توان موتور تکفاز را کنترل کرد.

زاویه آتش چیست؟

برای شکل موج‌های متناوب ورودی می‌توان محور افقی را برحسب درجه از صفر تا ۳۶۰ تقسیم‌بندی کرد. ( معادل صفر تا ۲ پی رادیان ) اگر شرط مثبت‌ بودن آن نسبت به کاتد برقرار باشد، می‌توان پالس اعمالی به گیت را به گونه‌ای تنظیم کرد که در لحظه‌ای بخصوص از شکل موج ورودی تریستور روشن شود. که این لحظه معادل زاویه‌ای معین خواهد بود. به این زاویه، زاویهٔ آتش تریستور می‌گویند. با تعیین زاویهٔ آتش مناسب می‌توان مقدار مؤثر ولتاژ خروجی را تغییر داد که از آن در مدارهای کنترل دور موتورهای جریان مستقیم، یکسوکننده‌های کنترل‌شده و راه‌ اندازهای نرم استفاده می‌شود.

پارامتر های موتور

پارامتر p6.10 نوع موتور را تعیین می کنیم که در اینجا همینطور که گفته شد روی عدد 4 می گذاریم.

P6.12 ولتاژ خروجی درایو را تعین می کنیم مثلا 110 ولت با 220 ولت

P6.13 فرکانس خروجی درایو یا ورودی موتور

P6.15 سرعت نامی موتور که تعداد قطب را میتوان از ان مشخص کرد.

الکتروموتور تکفاز

تا اینجا فقط تنظیمات نرم افزاری بوده است. حال به سراغ الکتروموتور تکفاز برویم الکتروموتور تکفاز به دسته های متفاوتی تقسیم می شود.

اما از نظر کلیات دارای یک سیم پیچ اصلی ویک سیم پیچ کمکی و باز هم بسته به نوع و قدرت دو یا یک خازن می باشد.

که در اکثر انها یکی از خازن ها از مدار توسط کلاچ خارج می شود.

اماده سازی الکتروموتور برای نصب به اینورتر

الکتروموتور خود را برداشته، خازن الکترولیتی را حذف کرده یکسره سیم پیچ کمکی و یکسره سیم پیچ اصلی را به همدیگر متصل می کنیم. به عنوان سیم پیچ مشترک و در پایه W خروجی درایو وارد میکنیم پایه U ,V دیگر سیم پیچ های کمکی و اصلی را به آن وارد میکنیم. دقت کنید که حتما سیم پیچ مشترک را در پایه W اتصال دهید.

الکتروموتور تکفاز

تمامی پارامترهای حفاظتی الکتروموتور را باید دقیقا وارد اینورتر کنیم

توان اینورتر حتی اینورتر آی مستر را باید یک الی دو رنج بالاتر از توان مصرفی موتور باشد. زیرا که در الکتروموتور های تکفاز ما فقط ۷۰ درصد توان را می توانیم تزریق کنیم و موظف هستیم به این علت موتور را یا یک رنج پایین تر انتخاب کنیم یا درایو را یک رنج بالاتر انتخاب کنیم. اینورتر هایتک تنها اینورتر هایی هستند که قابلیت اتصال به الکتروموتور تک فاز را دارند و هیچ اینورتر دیگر این قابلیت را ندارد و با خطای اتصال کوتاه رو به رو می‌شوید. خازن راه انداز دقیقا در پایه مشترک نصب می شود.

استفاده کلاج در الکتروموتور های تکفاز

در نظر داشته باشید در بعضی از الکتروموتور های تکفاز از کلاج استفاده می شود. تا بعد از اینکه موتور به دور نامی رسید خازن یا سیم پیج کمکی را از مدار خارج کند. حتما کلاج را هم از نظر مکانیکی هم الکتریکی از مدار خارج کنید.

در صورت عدم خارج کردن کلاج بعد رسیدن به دور نامی الکتروموتور شما خاموش می شود چون درایو خروج یک دسته کلاف را متوجه می شود.

نکته مهم

اگر تنظیمات اینورتر را به درستی انجام ندهید.

حتما به تعمیر اینورتر نیاز خواهید داشت یکی از خدمات ما بعد از فروش اینورتر در اصفهان و تهران تعمیر اینورتر در اصفهان است.

برای اطلاعات بیشتر میتوانید با ما در تماس باشید.

 

کدخبر: 898997 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟