برق انداختن فرش با روش های گوناگون

 

برق انداختن فرش یکی از اموری است که در اغلب خانه های ایرانی در مواقع مختلف سال به خصوص نزدیک سال نو انجام می شود. با براق نمودن، آلودگی های فرش برطرف شده و رنگ تازه ای به آن بخشیده می شود. خانواده ها جهت برق انداختن قالی ماشینی و دستباف منزل، از روش های مختلفی مانند: شستن، کیسه کشیدن و همینطور سپردن به مراکز مختلف قالیشویی استفاده می کنند؛ ولی در برخی موارد باز هم فرش درخشش لازم را کسب نمی کند. چنانچه در ذهن شما هم سوال چگونه فرش را براق کنیم مطرح است؛ مطلب پیش رو را بخوانید تا با روش های براق کردن قالی آشنا شوید.

آشنایی با معنای برق انداختن فرش

اگر به قالی های نو دقت کرده باشید؛ متوجه درخشش و براقیت خاص آنها می شوید. چرا که قالی ها در هنگام خرید درخشش ویژه ای دارند و به مرور در اثر جذب آلودگی های مختلف محیطی، براقیت اولیه را از دست می دهند. برق انداختن فرش در واقع تمیز کردن آن به گونه ای است که درخشش و جلای خیره کننده اولیه مجددا ظاهر شود. با براق کردن، رنگ های قالی جلوه بیشتری پیدا می کنند و فرش به صورت یکدست و درخشان در می آید. براق کردن فرش به روش های مختلفی امکان پذیر است که در ادامه به آنها می پردازیم.

سپردن فرش خود به قالیشویی ها:

چنانچه نیاز دارید شستشوی فرش خود را به بهترین نحو ممکن انجام دهید بهترین راه و اصولی ترین راه ممکن این است که فرش خود را به یک قالیشویی معتبر در شهر خود بسپارید. قالیشویی ها با دستگاه های مخصوص و با استفاده از مواد شوینده مناسب با بهترین روش متناسب با فرش شما، شستشو مناسب را انجام می دهند. چنانچه در شهر اصفهان هستید و نیاز به قالیشویی در اصفهان دارید می توانید خدمات شستشو فرش های ماشینی و دستباف خود را به استادکاران قالیشویی همیشه تمیز بسپارید. در این مکان شستشو به روش های سنتی و اتوماتیک انجام می شود.

قالیشویی همیشه تمیز

جارو کشیدن قالی یک روش موثر جهت براقیت آن

جارو کشیدن مرتب و با دقت یکی از روش های پیش و پا افتاده و آسان جهت برق انداختن فرش است. تار و پود قالی با مکش جاروبرقی عاری از گرد و خاک و سایر آلودگی ها می شود. با زدودن آلودگی ها از داخل تار و پود فرش، براقیت اولیه ظاهر می شود. جهت براق شدن هفته ای یک الی دو بار  قالی های خانه را با جاروبرقی تمیز کنید. با جاروی مرتب فرش، نیاز شما به مراکز قالیشویی و سایر شهرستان ها کاهش می یابد و همچنین به اقتصاد خانواده کمک می شود.

براق شدن قالی با دستگاه بخارشو

یکی دیگر از روش های موثر برای برق انداختن فرش ها، استفاده از دستگاه بخارشو است. بخارشو با وجود قابلیت برطرف کردن آلودگی از تار و پود الیاف، قالی را تمیز و درخشان می کند. جهت استفاده از دستگاه بخارشو باید آن را با آب ولرم و مایع شوینده مناسب فرش پر کنید و سپس روی قالی ها بکشید. پس از پایان کار درب ها را باز بگذارید تا رطوبت فرش کاملا از بین برود و آلودگی مجدد ایجاد نشود.

براق کردن فرش با دستگاه بخارشو

براق کردن فرش با دستگاه بخارشو

شستشوی کناره های فرش با مواد مناسب

کناره قالی یکی از مهمترین بخش های آن محسوب می شود و تمیزی آن به درخشانی فرش کمک می کند. جهت تمیز کردن لبه های قالی می توانید از محلول آب و پودر ماشین لباسشویی استفاده کنید. در ابتدا با پارچه ای تمیز روی قالی را بپوشانید و با فرچه آغشته به محلول پودر و آب، کناره قالی را تمیز کنید. پوشاندن قالی با پارچه از تماس فرش با محلول و آسیب دیدن آن جلوگیری می کند. پس از پایان کار از راه رفتن روی لبه قالی خودداری کنید تا کاملا خشک شود.

شامپو فرش یک براق کننده مناسب

استفاده از شامپو فرش نیز یک گزینه خوب جهت برق انداختن فرش دستباف و ماشینی است. بسیاری از خانواده ها در برخی مواقع کیسه کشیدن همراه با شامپو فرش را به جای سپردن قالی به قالیشویی ترجیح می دهند. این روش یک راهکار موثر جهت براق کردن قالی است. برای این کار ابتدا گرد و خاک و لکه ها را برطرف کنید تا تأثیر کار دو چندان شود. البته می توانید از محلول آب، شامپو فرش و شامپو تخم مرغی هم جهت تمیز کردن قالی استفاده کنید). در هنگام خرید شامپو فرش به ترکیبات آن توجه کنید؛ چون برخی از این نوع محصولات برای سلامتی فرش های دستباف نفیس و انسان مضر هستند. چنانچه در انتخاب شامپو فرش دچار مشکل شدید و نتوانستید آنطور که به دلخواه شما است فرش خود را تمیز کنید می توانید با قالیشویی همیشه تمیز در اصفهان تماس حاصل نمایید تا شستشوی فرش دستباف یا شستشوی فرش ماشینی خود را با خیال راحت و توسط استادکاران با تجربه در محیطی تخصصی انجام دهید.

 

قالی

به این منظور نیز می توانید با شماره های قالیشویی همیشه تمیز در اصفهان تماس حاصل نمایید یا به سایت آن مراجعه کنید و همچنین فیلم های مربوط به کارخانه و نحوه شستشو را نیز مشاهده کنید و با خیال راحت و با اعتماد کامل فرش خود را به این کارخانه بسپارید.

شماره تماس: 03133124

آدرس اینترنتی: hamishehtamiz.com

براق کردن قالی با مخلوط نشاسته ذرت و جوش شیرین

استفاده از مخلوط نشاسته ذرت و جوش شیرین جهت برق انداختن فرش نیز یک روش کاربردی و مناسب محسوب می شود. جهت تهیه محلول باید دو فنجان جوش شیرین را با یک سوم فنجان نشاسته ذرت مخلوط کرده و روی قالی بپاشید. پس از قرار دادن مخلوط پودری روی قالی، چند دقیقه مکث کرده و پس از آن با جاروبرقی پودر را از روی فرش جمع آوری کنید.

محلول سرکه سفید یک گزینه مناسب جهت برق انداختن فرش

محلول سرکه سفید و آب یکی از گزینه های خوب برای از بین بردن انواع لکه ها و بوی بد از فرش است. برای تهیه این محلول باید به مقدار برابر از سرکه و آب را مخلوط کرده و روی قالی اسپری کنید. پس از گذشت چند دقیقه توسط حوله کاغذی یا پارچه سفید فرش را خشک کنید. به این ترتیب فرایند براق کردن قالی به پایان می رسد. در این روش بوی سرکه تا مدتی در خانه می ماند که با استفاده از اسپری خوشبو کننده هوا برطرف می شود.

براق کردن قالی و لکه بری آن توسط پودر جوش شیرین

پودر جوش شیرین یکی از مواد قابل دسترس و ارزان است که در بسیاری از امور خانه از جمله برق انداختن فرش و لکه بری قالی مورد استفاده قرار می گیرد. جهت استفاده از جوش شیرین باید مقداری از آن را روی لکه های قالی بریزید. در ادامه به مدت ده دقیقه مکث کنید و سپس با جاروبرقی فرش را تمیز کنید. به این ترتیب لکه ها از روی قالی پاک می شوند. استفاده از محلول جوش شیرین و سرکه سفید نیز یک راهکار مناسب برای پاک کردن انواع لکه ها از روی قالی است. 

کدخبر: 898319 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟