صفر تا صد دندان پزشکی و پزشکی در ترکیه

 

در سال های اخیر تعداد قابل توجهی از دانش آموزان ایرانی برای ادامه تحصیل جذب دانشگاه های ترکیه شده اند که بیشترین تقاضا در این میان برای رشته های پزشکی و دندانپزشکی بوده است. البته رشته های دیگری نظیر رشته های پیراپزشکی، رشته های مهندسی و رشته های علوم انسانی و هنری نیز در میان رشته های مورد تقاضای ایرانیان دیده می شوند.

روش های تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه

دانشگاه های ترکیه به دو دسته دولتی و خصوصی تقسیم می شوند که برای ورود به دانشگاه های دولتی باید در آزمون یوس یا SAT شرکت کرد ولی برای ورود به دانشگاه های خصوصی نیاز به شرکت در آزمون نیست.

آزمون یوس شامل مباحث ریاضی، هوش و هندسه می باشد که مطابقت زیادی با مباحث سال دوازدهم مدارس کشور ما دارد. این آزمون هرساله یک یا چند بار توسط هر دانشگاه به صورت مجزا در بازه زمانی اسفند تا تیر ماه و یک یا دوبار توسط سازمان ÖSYM به صورت جامع برگزار می شود که با نام یوس مرکزی شناخته می شود. برای آمادگی آزمون یوس می توانید از کتاب های مختلفی همچون کتاب های پوزا ، متروپل و گالاتا و... استفاده کنید (البته این کتاب ها فقط شامل سوالات تستی می

باشند و درسنامه کاملی ندارند) و یا در کلاس های آمادگی آزمون یوس که در اغلب شهر های کشور توسط آموزشگاه های متعدد برگزار میشود شرکت کنید (لازم به توضیح است که برخی از آموزشگاهها در کشور که سابقه بیشتری در آموزش یوس دارند درسنامه هایی به دانشجویان خود ارائه میدهند که آموزش مفاهیم بسیار موثر است.

آزمون SAT شامل مباحث ریاضی وانگلیسی است که این آزمون یکی از آزمونهای آمریکایی برای ورود به دانشگاه های کشور های آمریکا، استرالیا، ترکیه و بسیاری از دانشگاه های کشور های جهان است.

لازم به ذکر است که آزمون ACT نیز یکی از آزمون های معروف و معتبر آمریکاست که برای ورود به دانشگاه های کشور های مختلف دنیا از جمله ترکیه استفاده می شود.

تحصیل دندان پزشکی در ترکیه - ایرانی نوین

 

پذیرش بدون آزمون دندان و پزشکی در دانشگاههای ترکیه

تحصیل در دانشگاه های دولتی ترکیه بدون شرکت در آزمون و با شرط معدل نیز امکان پذیر است و دانشجویان میتوانند بدون شرکت در آزمون یوس نیز وارد دانشگاههای دولتی ترکیه شوند که این امر نیاز به بررسی مدارک دانشجویان دارد.

البته دانشجویان می توانند بدون شرط معدل وارد دانشگاههای خصوصی ترکیه شوند و در دانشگاه های با کیفیت این کشور نیز تحصیل کنند.

مدت زمان کسب مدرک پزشکی و دندان از دانشگاههای ترکیه

در ترکیه رشته پزشکی 6 سال و دندانپزشکی 5 سال میباشد و زبان تحصیل انگلیسی یا ترکی استانبولی میباشد که دانشجو یا باید به دانشگاه مدرک زبان ارائه دهد و یا در دوره های زبان دانشگاه شرکت کند. (دانشجویانی که مدرک زبان به دانشگاه ارائه نمیدهند میبایست 1 ترم تا 1 سال تحصیلی در دوره های زبان دانشگاه شرکت کنند)

مدارک مورد تایید دانشگاه برای زبان انگلیسی ، مدرک آیلتس یا تافل و برای زبان ترکی مدرک تومر میباشد .

 

تحصیل پزشکی در ترکیه

 

شرایط تحصیل در ترکیه

دانشجویان ایرانی به شرط داشتن 12 سال تحصیلی ( مدرک دیپلم دوازدهم نظام جدید و یا پیش دانشگاهی نظام قدیم) می توانند در دانشگاه های دولتی و خصوصی ترکیه مشغول به تحصیل شوند. در واقع میتوان گفت دانشگاه های ترکیه شرط سنی و یا شرط معدل ندارند و متقاضیان می توانند از روش های مختلف اقدام به تحصیل در ترکیه  نمایند.

در رشته پزشکی و دندانپزشکی 2 سال ابتدای تحصیل دروس تئوری آموزش داده میشوند و 3 سال بعدی هم دانشجویان مشغول آموزش دروس عملی میشوند. در پزشکی سال ششم تحصیلی دانشجویان مشغول آموزش در بیمارستان های خصوصی میشوند و دوره کارآموزی خواهند داشت.

هزینه تحصیل در رشته ی پزشکی و دندان پزشکی دانشگاه های ترکیه درسال 2024

هزینه دانشگاه های دولتی بین 20 تا 50 هزار لیر برای رشته دندان پزشکی و برای رشته پزشکی بین 30 تا 90 هزار لیر میباشد. در رابطه با دانشگاه های خصوصی نیز برای هر دو رشته عددی بین 10 تا 25 هزار دلار می باشد. البته هزینه اعلام شده به صورت سالانه میباشد.(لازم به توضیح است که برخی از دانشگاه های خصوصی بورسیه تحصیلی داشته و تا 50 درصد از شهریه آنها کاسته میشود.

نام دانشگاه

شهریه سالانه پزشکی

شهریه سالانه دندانپزشکی

دانشگاه استانبول

80.000 لیر

50.000 لیر

دانشگاه آتاتورک

58.000 لیر

25.000 لیر

دانشگاه اگه

50.000 لیر

18.000 لیر

دانشگاه 9 ایلول

60.000 لیر

20.000 لیر

دانشگاه جراح پاشا

50.000 لیر

40.000 لیر

دانشگاه مارمارا

35.000 لیر

30.000 لیر

دانشگاه جمهوریت

40.000 لیر

30.000 لیر

 

 

رنکینگ و اعتبار دانشگاه های ترکیه:

مدارک تمامی دانشگاه های ترکیه درکشورهای اروپایی و آمریکایی معتبر هستند و ترکیه به دلیل داشتن دانشگاه های با رنکینگ بین المللی بالا جز کشورهایی میباشد که سالانه از اکثر کشورها، دانشجویان زیادی را جذب خود می کند. در ادامه ما لیستی از دانشگاه های ترکیه با رنکینگ و رتبه بالا در سطح بین المللی آماده کرده ایم.

دانشگاه کوچ استانبول

رتبه 477

دانشگاه سابانجی استانبول

رتبه 531-540

دانشگاه بیلکنت آنکارا

رتبه 561-570

دانشگاه استانبول

رتبه 801-1000

دانشگاه آنکارا

رتبه 1001-1200

دانشگاه قاضی آنکارا

رتبه 1001-1200

دانشگاه ییلدیز تکنیک استانبول

رتبه 1001-1200

مدارک پزشکی دانشگاه های ترکیه در سطح بین الملل از اعتبار بالایی برخوردارند و همچنین برخی از دانشگاه های ترکیه مورد تایید وزارت بهداشت و علوم پزشکی ایران هستند که این موضوع برای دانشجویانی که قصد بازگشت به کشور را دارند اهمیت بالایی دارد. به طور کلی نزدیکی مسافت ترکیه و ایران و کم بودن هزینه و زمان رفت و برگشت و همچنین نزدیک بودن فرهنگ دو کشور به یکدیگر باعث شده دانشجویان ایرانی در ترکیه احساس راحتی و رضایت بیشتری نسبت به دیگر کشورهای دنیا داشته باشند.

شرایط کاری دندانپزشکی و پزشکی پس از فارغ التحصیلی در ترکیه

از آنجا که مدارک دانشگاههای ترکیه در سایر کشورها اعتبار دارند، دانشجوی رشته های پزشکی و دندانپزشکی در ترکیه به راحتی می توانند در سایر کشورها مشغول به کار و یا ادامه تحصیل شوند. همچنین دانشجویان این رشته ها می توانند در بیمارستان های خصوصی مشغول به کار شوند و یا در مطب خودشان فعالیت کنند.

شما می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با آموزشگاه ایرانی نوین، مرکز تخصصی تحصیل در ترکیه تماس بگیرید. همچنین با مراجعه به سایت آموزشگاه ایرانی نوین می توانید اطلاعات مفیدی در رابطه با دانشگاه های ترکیه دریافت کنید و در صورت لزوم فرم مشاوره رایگان مجموعه را کامل کنید تا از خدمات رایگان مجموعه بهره مند شوید. 

شماره های تماس:  09360676299

02191035853

02632284067

 

کدخبر: 897094 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟