عایق الاستومری چیست؟

 

این فوم خاصیت انعطاف پذیری دارد و در مقایسه با عایق هایی مانند شیشه سلولی، پلی ایزو و فوم فنولیک، کمتر مستعد ترک و شکستگی است.این عایق با نام های دیگر مانند عایق های الاستومری سلول بسته، عایق سلولی الاستومری انعطاف پذیر، عایق تک سلولی، ضد تعریق، عایق لوله، عایق لوله کشی و عایق لاستیکی شناخته می شود.

ویژگی های معمول عایق الاستومری

  • عایق الاستومری به دلیل ویژگی های استثنایی در سیستم های مکانیکی سرد، به عنوان عایق لوله و صنایع لوله کشی مورد استفاده قرار می گیرد.

  • این عایق به دلیل نفوذپذیری کم بخار آب، دارا بودن ساختار سلول بسته و بازدارنده فاز بخار داخلی یک انتخاب ایده آل برای محافظت از لوله ها در ساختمان سازی است.زمانی که در صنعت ساختمان سازی آب یا رطوبت به لوله و سپس عایق نفوذ می کند، هر نوع عایقی باشد، به علت اینکه سلول های آن باز است، امکان آسیب و کپک وجود دارد؛ ولی عایق های الاستومری با ویژگی های منحصر به فرد مانع از این اتفاقات می شوند.

  • ضخامت مناسب یکی از ویژگی های ایده آل عایق الاستومری است.عواملی مانند دمای سیال، گاز در لوله یا تجهیزات، نوع لوله، دمای محیط، رطوبت و محل استفاده در انتخاب عایق نقش مهمی دارند.

عایق های الاستومری چه کاربردهایی دارند؟

عایق فوم الاستومری کاربردهای وسیعی دارد؛ اما رایج ترین کاربردهای آن موارد زیر هستند:

  • عایق سیستم های مبرد

  • کاربرد برای عایق لوله HVAC

  • برای لوله های VRF استفاده می شود

  • عایق و تجهیزات آب سرد

  • قابل استفاده برای عایق لوله برودتی (تا 297 فارنهایت)

  • دارای استفاده برای عایق های لوله آب سرد و گرم خانگی

  • تضعیف صوتی لوله ها و کانال ها

  • مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش

نحوه عملکرد دمپر ضد آتش

نحوه عملکرد دمپر ضد آتش

شاید بسیاری از شما، هنگام آشنایی با دمپرهای ضد حریق در رابطه با نحوه عملکرد آن کنجکاو شوید.بنابراین، در این بخش از محتوا قصد داریم تا شما را با نحوه عملکرد این محصول کاربردی آشنا کنیم.در واقع، در داخل دمپر ضد آتش دو قطعه فلزی از جنس مس تعبیه شده است که این دو قطعه به یکدیگر کاملاً متصل هستند و به این بخش، فیوز گفته می شود.

 وظیفه اصلی فیوز دمپرهای ضد آتش مهار و نیز جلوگیری از سرایت آتش به قسمت های دیگر است.هنگامی که آتش سوزی اتفاق می افتد، دو سیم مسی موجود در ساختار دمپر به طور کامل ذوب می شوند.

 با مسدود کردن پره های دمپر، طبیعتا از وارد شدن آتش و دود ناشی از آن به دیگر بخش‌ های کانال هوا جلوگیری می شود.این محصولات از جنس گالوانیزه تهیه شده‌ اند که در برابر حرارت بالا و زنگ زدگی فوق ‌العاده مقاومت دارند.

آشنایی با انواع دمپرهای ضد آتش

در داخل ایران و نیز سایر قسمت های جهان، تولیدکنندگان مختلفی به ساخت انواع دمپرهای ضد حریق می پردازند و روز به ‌روز سطح کیفی دمپر ضد آتش را افزایش می‌ دهند.این تولیدکنندگان به طور مرتب در حال به روز رسانی ساختار این محصول هستند و سعی دارند تا دمپرهای ضد آتش را به صورت هوشمندانه تری طراحی کنند.پیشرفت های صورت گرفته در تولید این محصول باعث شده است که بتواند در مواقع ضروری و در صورت بروز آتش سوزی ها، عملکرد خوبی نشان دهد و از بروز حوادث وحشتناک تر جلوگیری کند.

به طور کلی، انواع و اقسام دمپرهای ضد آتش که تاکنون تولید شده اند، شامل موارد زیر هستند:

  • دمپر فیوزی: دمپر ضد آتش فیوزی از نمونه های رایج این محصولات در بازار بوده که نسبت به افزایش دمای کانال تهویه هوا بسیار حساس است و با افزایش دما، فیوز آن سریعاً فعال می شود.پره های دمپر تحت چنین شرایطی بسته می شوند که این امر موجب جلوگیری از پیشروی آتش می گردد.

  • دمپر ضد آتش موتوری: دمپرهای ضد آتش موتوری نسبت به دیگر انواع این محصول کارایی بهتری دارند و در واقع به طور مستقیم به سیستم اطفاء حریق ساختمان ها که به صورت برقی کار می کند، متصل می شوند.بنابراین، در صورت بروز آتش سوزی و رسیدن دود ناشی از آن به سیستم ضد حریق ساختمان، یک هشدار برقی به تمام قسمت های فایر دمپر و دستگاه های ضد حریق ارسال می شود و موجب فعالیت همزمان تمامی این تجهیزات می شود.

  • دمپرهای موتوری: این نمونه ها نیز کارایی راحت و ساده تری دارند.به همین دلیل، نسبت به دمپر ضد حریق فیوزی محبوبیت بیشتری کسب کرده اند.

 دریچه کولر  

دریچه کولر

دریچه کولر برای تنظیم میزان هوای ورودی کولر به اتاقها یا هال و پذیرایی در ساختمانهای مسکونی و عمومی به کار میرود.ساختار دریچه کولر متشکل از دو جنس آلومینیوم و ورق روغنی میباشد.

دریچه کولر آهنی:

انواع دریچه کولر آهنی دارای دمپر تنظیم دبی هوا به محیط میباشد.پره های دمپر به صورت افقی در پشت دریچه و پره های عمودی روی فریم اصلی دریچه باعث می شود که هوای داخل کانال به هر طرف که نیاز است منتقل شود.دریچه کولر آهنی در دو مدل بازاری و سفارشی ساخته و ارایه میگردد.نکته ی قابل توجه در ساخت دریچه کولر این است که باید از ورق ضخیم استفاده شود تا در گذر زمان بر اثر فشار ورود هوا به صدا نیفتد.دریچه کولر آهنی توسط رنگ کوره ای الکتروستاتیک پوشش داده میشود تا عمر مفید آن افزایش یابد. 

دریچه کولر طرح جدید آهنی:

پر کاربرد ترین دریچه کولر آهنی، دریچه کولر آهنی طرح جدید میباشد.ماهیت این دریچه کولر از ورق روغنی میباشد.در واقع هم فریم و هم پره های این دریچه کولر از جنس ورق روغنی میباشد.هرچه ضخامت ورق مصرفی این دریچه کولر بیشتر باشد امکان لرزش دریچه و ایجاد صدا در آن کمتر میشود.در نتیجه کیفیت دریچه کولر آهنی طرح جدید با ضخامت ورق نسبت مستقیم دارد.فریم دریچه کولر آهنی طرح جدید ۳ سانتیمتر است.دمپر این دریچه کولر به صورت قاشقی ساخته میشود و با یک اهرم کنترل میشود.برای ساخت دریچه کولر باید نیم سانت بادخور لحاظ شود تا نصب دریچه با سهولت انجام پذیرد.دریچه کولر آهنی به رنگ کوره ای الکتروستاتیک پوشش داده میشود. 

دریچه کولر آلومینیومی:

ساختار دریچه کولر آلومینیومی از جنس پروفیل آلومینیوم میباشد.این دریچه کولر دارای دمپر جهت قابلیت تنظیم فشار هوا یا انسداد ورود هوا میباشد.دریچه کولر آلومینیومی با رنگ کوره ای الکتروستاتیک پوشش داده میشود.

دریچه کولر آلومینیومی طرح جدید

پر کاربردترین دریچه کولر آلومینیومی، دریچه کولر آلومینیومی طرح جدید است.جنس فریم این دریچه کولر از پروفیل آلومینیوم میباشد.پره های دریچه کولر از ورق آلومینیوم است که  پره های عمودی در جلو و پره های افقی در پشت تعبیه میشوند.

از ویژگی های این دریچه کولر امکان تغییر جهت ایستایی پره های عمودی در جلوی دریچه کولر میباشد.علاوه بر آن پره های افقی پشت به عنوان دمپر عمل کرده و قابلیت باز و بسته شدن را دارند و با اهرم کنترل میشوند.دریچه کولر آلومینیومی در ابعاد مختلف بدون محدودیت قابلیت تولید دارد.ضخامت ورق پره های افقی و عمودی دریچه کولر آلومینیومی طرح جدید، از جمله عوامل مرغوبیت یا عدم مرغوبیت این نوع دریچه کولر به شمار می آید.

از عوامل مهم دیگر در تععین کیفیت دریچه کولر آلومینیومی طرح جدید، نوع و کیفیت رنگ سطح آن است.این دریچه کولر با رنگ کوره ای الکتروستاتیک پوشش داده میشود.

 

کدخبر: 890872 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟