همه چیز در مورد مکانیک خودرو - آینده شغلی مکانیک خودرو

 

خودرو و خودرو سازی از صنایع مهم در هر کشوری است که کارشناسان و متخصصین زیادی با آن در ارتباط اند که شغل مکانیک خودرو یکی از این مشاغل است لذا اگر شما جزو افرادی هستید که به خودرو علاقه مند هستید و از انجام کار های مرتبط با آن لذت میبرید شغل مکانیکی خودرو برای شما شغلی مناسب و پولساز خواهد بود.

معرفی شغل مکانیک خودرو

خودرو از قطعات مختلفی تشکیل شده است که وجود هر یک از این قطعات برای حرکت خودرو ضروری است. سیستم انتقال قدرت، سوخت رسانی، تعلیق و هدایت فرمان و یا قطعات مهمی مانند موتور، گیربکس و واترپمپ است. مکانیک خودرو فردی است که با تمامی قطعات خودرو آشنا بوده و قادر به تعمیر و سرویس انواع مختلف خودرو است این شغل شامل بررسی، تشخیص و رفع ایرادات و مشکلات خودرو های مختلف است.

مکانیکی خودرو را میتوان در دسته مشاغل پر درآمد قرار داد چرا که خودرو وسیله ای ضروری است و حداقل در هر خانه یک عدد خودرو وجود دارد که برای رفع ایرادات آن نیاز به مراجعه به مکانیکی است.

درامد شغل مکانیک خودرو

همانطور که میدانید بیشتر مشاغل فنی درآمد مناسبی دارند. مکانیک خودرو نیز جزو مشاغل فنی به حساب می آید که بازار کار خوبی دارد. اگر شما به عنوان مکانیک خودرو در شرکت های خودرو سازی یا تعمیرگاه های خودرو فعالیت کنید میزان حقوق شما برابر با حقوق وزارت کار خواهد بود که البته در صورت رضایت کار فرما این میزان تا دو الی سه برابر حقوق پایه قابل افزایش است.

اما میزان درآمد شما در صورتی که به صورت مستقل فعالیت داشته باشید به عوامل زیادی بستگی دارد برای مثال خیابانی که کارگاه شما در آن قرار دارد، مساحت کارگاه شما، تجهیزاتی که در اختیار دارید، از عوامل تاثیر گذار در درآمد شما هستند، البته درآمد این شغل به طور میانگین 15 الی 20 میلیون تومان خواهد بود. لازم به ذکر است که سه اصل مهم (انصاف، مهارت و اخلاق) در افزایش میزان درامد شما بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

آینده شغل مکانیک خودرو

خودرو ها شامل بخش های مختلفی هستند، در صورتی که مکانیک خودرو بتواند خدمات متنوعی ارائه دهد آینده شغلی بهتری در انتظار او خواهد بود. اگر مکانیک خودرو دارای مهارت ها و توانایی های مختلفی مثل تعمیر باتری، تنظیم دستگاه سوخت رسانی، تعمیر موتور انواع مختلف خودرها، تعمیر چرخ ها و سیستم ترمز باشد در مدت زمان کوتاهی میتواند پیشرفت چشم گیری داشته باشد علاوه بر این افرادی که دوره آموزشی اصولی را پست سر گذاشته باشند در این مسیر موفق تر خواهند بود.

یادگیری مکانیک خودرو

روش های مختلفی برای یادگیری مشاغل فنی وجود دارد که هر یک از آنها چالش ها و سختی های خود را دارند. روش اول آموزش به روش استاد شاگردی است به صورتی که شما برای آموزش باید نزد تعمیرکار ماهر و با سابقه کار کنید اگر چه که این روش میتواند تجربه فراوانی در اختیار شما قرار دهد اما زمان زیادی از شما گرفته و طول دوره آموزش طولانی خواهد بود. همچنین به دلایل مختلف امکان یادگیری تمامی فوت و فن ها در این روش وجود نخواهد داشت. روش بعدی شرکت در دوره های آموزشی مکانیک خودرو است که در آموزشگاه های مختلف فنی برگزار می‌شود. این روش در مقایسه با روش قبلی به زمان کمتری نیاز دارد و از این جهت که این دوره ها روی یک تخصص تمرکز کرده اند یادگیری و آموزش در این مراکز به مراتب بهتر خواهد شد.

آموزش مکانیک خودرو فنی و حرفه ای

دوره آموزش مکانیک خودرو یکی از دوره های پرطرفدار با بازار کار عالی است. تقاضای زیاد برای یادگیری این حرفه باعث شده تا آموزشگاه های زیادی دوره آموزش مکانیک خودرو را برگزار کنند اما مسئله ای که باید به آن توجه ویژه ای شود این است که کدام آموزشگاه بهترین دوره را برگزار میکند؟ اگر میخواهید به صورت حرفه ای صفر تا صد مکانیک خودرو را فرا بگیرید بدون شک شرکد در دوره های آموزشی آموزشگاه های زیر نظر سازمان فنی حرفه ای یکی از بهترین روش ها می باشد. جامع بودن سرفصل ها، عملی بودن شیوه آموزش، تجربه اساتید، اعتبار آموزشگاه و از همه مهم تر اعطای مدرک معتبر و بین المللی فنی حرفه ای مهم ترین فاکتور هایی است که یک آموزشگاه فنی و حرفه ای دارا است. برای شرکت در دوره جامع مکانیک خودرو فنی و حرفه ای در یکی از بهترین آموزشگاه های شهر تهران می توانید روی لینک: https://fonoonbargh.com/auto-mechanic-grade-2-course/کلیک کنید.

آموزش مکانیک خودرو

مزایای مدرک فنی و حرفه ای

مدرک فنی و حرفه ای از ارزش و اعتبار بالایی چه در ایران و چه در خارج از کشور برخوردار است بنابراین افرادی که قصد مهاجرت به سایر کشور ها را دارند با کمک این مدرک به راحتی میتوانند مشغول به کار شوند. مدرک فنی حرفه ای مزایای زیادی دارد که برخی از این مزایا عبارت اند از: استفاده از وام و تسهیلات، امکان تدریس در آموزشگاه های آزاد، استخدام سریع در بازار کار، استفاده از مدرک فنی و حرفه ای برای مهاجرت و ویزای کاری از جمله مزایای مدرک فنی حرفه ای است.

مهارت های مورد نیاز مکانیک خودرو

ساختار خودرو متشکل از اجزای به هم پیوسته است که بروز هر نوع مشکل در یکی از قطعات آن موجب ایجاد اختلال در عملکرد سایر اجزا خواهد شد. پس شناخت و آشنایی کامل با کلیه لوازم و سیستم های اتومبیل مهم ترین مهارتی است که تعمیرکار باید دارا باشد.

توانایی بررسی و تعمیر سیستم برقی، تنظیم موتور های داخلی و خارجی، تعمیر و یا تعویض اتومبیل های بنزینی و دیزلی، بازبینی تعمیر یا تعویض قطعاتی مثل کلاچ، دینام، پلوس، موتور، سیلندر، پیستون و ...، عیب یابی و بررسی سیتم های الکتریکی خودرو ها، بازبینی و تعمیر باتری، دیفرانسیل، چرخ ها و جعبه دنده از جمله مهارت هایی است که مکانیک خودرو باید به آنها مسلط باشد.

مهارت های شغل مکانیک خودرو

خطرات شغل مکانیک خودرو

هر شغلی علاوه بر مزایا، معایبی نیز دارد مکانیک خودرو نیز از این قائده مستثنی نیست. خطرات شغل مکانیک خودرو میتواند شامل موارد زیر باشد:

  • وارد شدن آسیب های جدی به اعضای بدن هنگام تعمیر بخش های تیز

  • ضعف در بینایی به علت کارکردن با اسید و مواد محرک

  • کمرد درد به دلیل فشار آوردن بیش از حد به کمر و یا ایستادن های طولانی مدت

  • ایجاد مشکلات تنفسی به دلیل فعالیت در محیط های آلوده

البته تمامی مشاغل آسیب ها و خطراتی دارد که با پیشگیری و رعایت نکات ایمنی به راحتی می‌توان آنها را مهار کرد.

جمع بندی

در این مطلب به صورت کامل و جامع به معرفی شغل مکانیک خودرو پرداختیم. همانطور که مطالعه کردید این شغل از مشاغل پرطرفدار و همینطور پر درآمد فنی است که اگر به صورت اصولی این حرفه را آموزش ببینید، میتوانید در بازار کار این شغل موفق ظاهر شوید. و در آخر امیدواریم که این مطلب مورد توجه شما واقع شده باشد.

 

کدخبر: 883604 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟