اعتیاد به مواد محرک و تاثیر آن بر زندگی جوانان

 

امروزه افراد به ویژه جوانان ممکن است بنا به دلایل مختلفی به مصرف انواع مواد محرک و مخدر روی آورند. البته اگر از والدین و خانواده‌هایی که فرزند جوانی در خانه دارند، بپرسید چه دلیلی باعث می‌شود که افراد در سنین جوانی به مصرف انواع مواد محرک و مخدر روی آروند، این جواب را خواهند داد که در بیشتر موارد علت اعتیاد جوانان به انواع مواد محرک و مخدر نوعی سرکشی بوده، ولی از نقش جلب توجه دیگران نیز نباید غافل شویم.

اما در اینجا باید بگوییم، موارد بالا از جمله ساده‌ترین و پیش پا افتاده‌ترین دلایل اعتیاد جوانان به انواع مواد محرک و مخدر است و همچنین تعداد محدودی از جوانان ممکن است بنا به دلایل گفته شده، به مصرف انواع مواد محرک و مخدر روی آورند.

چون در حال حاضر، افراد در سنین جوانی تحت تاثیر آسیب‌های فراوانی قرار دارند که هر کدام از آن‌ها به نوبه خود می‌تواند دلیل محکمی برای اعتیاد فرد به انواع مواد محرک و مخدر باشد. از جمله مهم‌ترین این آسیب‌ها نیز می‌توان به مواردی همچون استرس، اضطراب، نگرانی، شرایط جامعه و خانواده، یکنواخت شدن زندگی اشاره کرد.

ضمنا از آنجایی که افراد در جوانی آسیب پذیرتر هستند، احتمال بسیاری وجود دارد که فرد برای رهایی و فرار از مشکلات ناشی از آسیب‌های مذکور همچون افسردگی، انزوا و گوشه‌گیری و کاهش اعتماد به نفس، بخواهند مصرف انواع مواد محرک و مخدر را تجربه کنند. به همین دلیل کارشناسان بسیاری براین باورند که جوانان اصلی‌ترین قربانیان مواد مخدر هستند.

پس با توجه به موارد گفته شده ما در این نوشتار قصد داریم تا در ابتدا به این موضوعات بپردازیم که اساسا ماده محرک چیست، چه تفاوت هایی میان مواد محرک و مخدر وجود دارد و علایم مربوط به اعتیاد به مواد محرک چیست. در انتها نیز به موضوع اعتیاد به مواد محرک و تاثیر آن بر زندگی جوانان خواهیم پرداخت، پس تا انتهای این نوشتار همراه ما باشید.

ماده محرک چیست؟

اساسا مواد محرک از جمله مواد اعتیادآوری هستند که با تحت تاثیر قرار دادن انرژی سیستم عصبی بدن، سبب ایجاد حس نشاط و سرخوشی فراوان می‌شوند. همچنین به محض ورود این مواد به بدن، فعالیت‌های روانی نیز تحریک می‌شوند و در اثر چنین اتفاقی ممکن است فرد خستگی کم‌تری احساس کند یا کمی احساس ضعف به او دست بدهد.

به‌علاوه در خصوص مواد محرک نباید این نکته را فراموش کنید که اعتیاد به آن‌ها در مقایسه با انواع مواد مخدر، سریع‌تر رخ می‌دهد و آسیب‌های روانی ناشی از مصرف مواد محرک، بسیار شدید هستند. از جمله مهم‌ترین مواد محرک هم می‌توان به مواردی نظیر تریاک، کوکایین، شیشه، آمفتامین و متامفتامین و ریتالین اشاره کرد.

چه تفاوت هایی میان مواد محرک و مخدر وجود دارد؟

همان‌طور که در قسمت قبل به آن اشاره کردیم، مواد محرک از جمله مواد اعتیادآوری هستند که با اثرگذاری کوتاه مدت روی فعالیت و عملکرد سیستم عصبی مرکزی بدن، سبب بالارفتن سطح انرژی، تمرکز و هوشیاری فرد می‌شود. درحقیقت به محض ورود مواد محرک به بدن، میزان قابل توجهی دوپامین در بدن ترشح می‌شود که افزایش میزان ترشح این هورمون، به ایجاد نوعی سرخوشی کاذب منجر می‌شود.

اما از آنجایی که هر دوی مواد محرک و مخدر به نوعی تغییراتی در سیستم عصبی مرکزی بدن ایجاد می‌کنند، این تصور وجود دارد که آن‌ها به یکدیگر شباهت دارند. ولی ما در ادامه قصد داریم تا با بررسی تمام جنبه‌های مواد محرک و مخدر، هم آن‌ها را بایکدیگر مقایسه کنیم و هم شما را با تفاوت‌های موجود میان آن‌ها بیشتر آشنا کنیم.

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های میان مواد محرک و مخدر ایجاد تغییراتی در میزان واکنش‌پذیری بدن و سطح هوشیاری بدن است. درواقع مصرف مواد محرک سبب افزایش سرعت انتقال پیام‌های عصبی می‌شود و همچنین مواردی مانند افزایش میزان تنفس و ضربان قلب در هنگام مواجه با عوامل تاثیرگذار بیرونی و درونی، از جمله دیگر اثرات ناشی از مصرف مواد محرک است.

اما درست برخلاف مواد محرک، مصرف مواد مخدر با کاهش میزان ضربان قلب و تنفس، نوعی حس آسودگی در فرد ایجاد می‌کند. به‌علاوه مصرف مواد مخدر با ایجاد تغییراتی در فعالیت‌های مغز، مواردی مانند اختلال تفکر و کاهش قدرت تصمیم‌گیری را برای افراد در پی دارد.

شاید اصلی‌ترین اعتیاد به مصرف مواد مخدر هم همین تجربه حس آسودگی ناشی از آن‌ها است. به عنوان مثال یکی از پرمصرف‌ترین مواد مخدری که به تجربه چنین حسی کمک می‌کند، تریاک است. تریاکِ حاوی مقادیر زیادی مورفین؛ بنابراین با کاهش میزان علایم درد، فرد می‌تواند حس آسودگی بیشتری را تجربه کند.

اما در اینجا باید به این نکته مهم توجه داشته باشید که بر خلاف تصور همگان، مصرف تریاک در طولانی مدت ممکن است وابستگی‌های شدید جسمی و روانی در فرد ایجاد کند؛ بنابراین در صورت اعتیاد به این ماده مخدر فرد باید برای درمان سریعا به بهترین مرکز ترک تریاک مراجعه کند.

درواقع با مراجعه به مرکز ترک تریاک خوب، پزشکان حاضر در این مجموعه‌ها بهترین روش برای ترک اعتیاد به تریاک را به افراد معتاد و مبتلا به بیماری مزمن اعتیاد به مصرف ماده مخدر تریاک ارایه می‌کنند تا هم بیماران در طی روند ترک اعتیاد سختی و دشواری کم‌تری احساس کنند و احتمال بازگشت به اعتیاد در آن‌ها به حداقل ممکن برسد.

علایم اعتیاد به مواد محرک چیست؟

مانند انواع مواد مخدر و سایر مواد اعتیاد‌آور، سوء مصرف مواد محرک می‌تواند علایم مخصوص به خود را داشته باشد. اما نکته مهم در خصوص مواد محرک این است که علایم آن‌ها می‌تواند براساس نوع ماده تشکیل دهنده، متفاوت از یکدیگر باشد و تغییرات مختلفی روی بخش‌های مختلف بدن نظیر سیستم عصبی ایجاد کند.

ولی در حالت کلی می‌توان گفت که اعتیاد به مواد محرک می‌تواند علایم و نشانه‌های زیر را داشته باشدرپورتاژ آگهی:

  1. خستگی کم‌تر و کاهش نیاز به خواب
  2. افزایش میل جنسی
  3. کم یا بی اشتهایی
  4. افزیش اعتماد به نفس
  5. پرحرفی
  6. احساس سرخوشی
  7. گشادی مردمک چشم
  8. افزایش حرارت بدن، ضربان قلب و فشار خون

اعتیاد به مواد محرک و تاثیر آن بر زندگی جوانان

حال قصد داریم تا به موضوع مهم دیگری که امروزه جوامع بسیاری با آن مواجه هستند، یعنی اعتیاد به مواد محرک و تاثیر آن بر زندگی جوانان بپردازیم. یکی از مهم‌ترین پیامدهای منفی ناشی از اعتیاد جوانان به مواد محرک، پرخاشگری و افزایش میزان خشونت در فرد است.

پس باتوجه به موارد گفته شده، می‌توان به طور قطع گفت که در صورت اعتیاد به مصرف مواد محرک، فرد باید فورا به درمان اعتیاد اقدام کند. ضمنا همان‌طور که می‌دانید، استفاده از روش‌هایی همچون قطع ناگهانی و درمان خودسرانه برای ترک اعتیاد، در هر شرایطی هرگز روش مناسبی نخواهد بود و مراجعه به مراکز ترک اعتیاد بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

سخن پایانی

در آخر باید بگوییم که جوانان تحت تاثیر عواملی ممکن است به مصرف مواد محرک روی آورند، چون در حال حاضر، افراد در سنین جوانی تحت تاثیر آسیب‌های فراوانی قرار دارند که هر کدام از آن‌ها، به نوبه خود می‌تواند دلیل محکمی برای اعتیاد فرد به انواع مواد محرک و مخدر باشد.

مراکز ترک اعتیاد

ضمنا فرآیند درمان و ترک اعتیاد به مواد محرک، فرآیند زمان‌بری خواهد بود، در نتیجه احتمال فراوانی وجود دارد که برخی جوانان به دلیل عدم توانایی تحمل سختی‌ها و دشواری‌های مربوط به آن، از ادامه درمان خود منصرف شوند؛ بنابراین سپری کردن روند درمان اعتیاد به مواد محرک در مراکز ترک اعتیاد امری بسیار مهم است.

 

کدخبر: 883341 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟