بهترین راه کنترل دیابت

 

بنابراین اگر چه مصرف میوه‌ به طور کلی برای سلامت بدن مفید است، اما مبتلایان به دیابت باید در این زمینه دقت زیادی داشته باشند و از مصرف بعضی از میوه‌ها که باعث افزایش سریع‌تر قندخون می‌شوند خودداری نمایند. حال در ادامه این مقاله به بررسی بهترین و بدترین میوه‌ها برای افراد دیابتی می‌پردازیم.

میوه‌های مناسب افراد دیابتی

افرادی که دیابت دارند بدون کمترین دغدغه می‌توانند از میوه‌های عنوان شده در ادامه استفاده کنند:

·سیب

این میوه جزو میوه‌هایی محسوب می‌شود که شاخص گلیسمی پایینی دارد. بنابراین افرادی که از بیماری دیابت رنج می‌برند با دغدغه کمتری می‌توانند از سیب استفاده کنند.

·قریپ فروت

این میوه سرشار از ویتامین سی و فیبر است و به تنهایی می‌تواند تنظیم کننده قند خون باشد. شاخص گلوکز در میوه قریپ فروت 25 است. ضمناً توجه داشته باشید که این میوه کاهش وزن را نیز منجر می‌شود و افرادی که قصد آب شدن چربی بدن دارند هم می‌توانند از آن استفاده کنند.

·کیوی

این میوه مخصوص دیابتی‌هاست چرا که سبب کاهش قندخون می‌شود. البته کیوی دارای ویتامین‌های a، c و e است که بدن را از شر رادیکال‌های آزاد در امان می‌دارد. ضمناً این میوه دارای فیبر بوده که کنترل کننده قندخون است.

·گلابی

گلابی میوه‌ای است که برای افراد دیابتی نوع 2 فوق العاده مفید است. فیبر موجود در این میوه نیز سبب سیری کاذب شده و مصرف گلابی به صورت روزانه برای کنترل و مدیریت دیابت فوق العاده عالی است. ناگفته نماند شاخص قندخون این میوه 38 است.

·هندوانه

این میوه جزو میوه‌های تصفیه کننده کلیه است و با توجه به اینکه بسیار شیرین و آب‌دار است برای افراد دیابتی فوق العاده مناسب است. به طور کلی میوه‌های عنوان شده بهمراه انار، آلو سیاه و... کنترل قندخون را به طور کامل انجام می‌دهند.

موز

بدترین میوه‌ها برای مبتلایان به دیابت

استفاده از میوه‌های زیر برای افراد دیابتی تنها با مشورت با پزشک بلامانع است:

·موز

این میوه معمولاً شیرینی خاصی دارد و هر موز حاوی 14 گرم قند است؛ اما اینکه مصرف این میوه در بیماران دیابتی کامل قطع شود، کار درستی نباشد. به همین علت توصیه می‌کنیم در وعده صبحانه، نهایتاً نیمی از یک موز را مصرف کنید.

·انگور

هر یک انگور دارای یک گرم کربوهیدرات است. در واقع با میل کردن 15 دانه انگور کالری یک روز میوه خوردن را دریافت می‌کنید. توصیه می‌کنیم اگر به این میوه علاقه‌مند هستید اما دیابت دارید، آن را در یک کاسه دانه کرده و به مقدار کم مصرف کنید.

·میوه‌های خشک

حتماً می‌دانید که کالری و کربوهیدرات در چنین میوه‌هایی بسیار زیاد است و اگر امکان مدیریت درست در میل کردن این نوع میوه‌ها را نداشته باشید، حتماً قندخون شما بیش از اندازه افزایش می‌یابد. توصیه می‌کنیم از میوه‌های خشکی که به آنها شکر اضافه نشده است، بهره‌مند شوید.

·آب میوه

آب میوه‌ها دارای 30 گرم قند است. این نوشیدنی‌ها بودن فیبر هستند و مصرف بیش از اندازه آنها سبب افزایش قندخون در بدن افراد می‌شود. به طور کلی توصیه می‌کنیم اگر هر نوع دیابتی دارید، قبل از مصرف آب میوه با پزشک معالج‌تان مشورت کنید.

·انبه

جالب توجه است که بدانید میزان قند این میوه بیشتر از سایر میوه‌هاست. در واقع یک انبه حداقل 30 گرم کربوهیدرات و 26 گرم قند دارد که برای بیماران دیابتی مضر است. توصیه می‌کنیم بدون مشورت با پزشک به هیچ عنوان در مصرف انبه زیاده‌روی نکنید.

جمع‌بندی

اگر چه میوه‌ها برای سلامت بدن مفید هستند اما باید بر اساس وضعیت بدنی که داریم نسبت به انتخاب میوه مناسب اقدام کنیم. این موضوع برای افراد دیابتی دارای حساسیت بیشتری است چرا که غیر قابل کنترل شدن افزایش قندخون در بدن امکان بروز بیماری‌های شدیدتر را افزایش می‌دهد.

در این مقاله سعی کردیم به میوه‌هایی اشاره کنیم که برای افراد دیابتی مفید و مضرر است تا اگر تا به الان در این خصوص اطلاعات کافی نداشتید، بتوانید مدیریت نمایید. همچنین توصیه می‌کنیم به هیچ عنوان میل کردن انواع میوه را در زمان ابتلا به دیابت بدون مشورت با پزشک انجام ندهید. برای خواندن مطالب سبک زندگی بیشتر به ساناپرس مراجعه نمایید.

 

کدخبر: 882573 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟