تاثیر و امتیاز مقاله در مصاحبه دکتری

 

برای اطلاع بیش‌تر شما عزیزان می توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل با شماره 02191005066 تماس حاصل فرمایید.

تاثیر و امتیاز مقاله در مصاحبه دکتری

مصاحبه مهم‌ترین بخش آزمون دکتری است و تا حد زیادی نتیجه قبولی نهایی داوطلب را تعیین می‌کند. در جلسه مصاحبه سوالات زیادی از داوطلبان پرسیده می‌شود که یکی از آن‌ها داشتن مقالات معتبر علمی است. دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد ملزم به انجام یک فعالیت تحقیقاتی و ارائه پایان نامه هستند. دانشجویانی که می‌خواهند رزومه خود را ارتقا دهند، باید بر اساس تحقیقات علمی خود مقاله نوشته و اقدام به چاپ آن کند. مقاله انواع مختلف دارد که با توجه به هدف نویسنده متفاوت هستند. انواع مقاله و امتیاز هریک در مصاحبه را در ادامه مطلب بررسی خواهیم کرد.

مشاوره تحصیلی

محاسبه امتیاز مقاله در مصاحبه دکتری

مقاله‌ها زیر مجموعه کارهای پژوهشی هستند و به طور کلی 40 امتیاز برای تحقیق و پژوهش در مصاحبه در نظر گرفته شده که هر داوطلب با توجه به رزومه پژوهشی خود می‌تواند امتیاز کسب کند. در مجموع بیش‌ترین امتیاز کارهای پژوهشی متعلق به مقالات علمی و مخصوصا مقالات علمی پژوهشی است. اما با توجه به فرایند طولانی و سخت چاپ مقاله در مجلات معتبر توصیه می‌شود که داوطلبان نسبت به امتیاز سایر کارهای پژوهشی نیز آگاه باشند تا بتوانند امتیاز کافی را در مصاحبه دکتری به دست آوردند و اهمیت مقاله در مصاحبه دکتری را از دست ندهند.

فعالیت پژوهشی

امتیازدهی

نوشتن مقاله علمی پژوهشی و چاپ در مجلات معتبر داخلی و خارجی (متناسب با رشته تحصیلی)

هر مقاله 7 امتیاز

گواهی تایید شده سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی برای ثبت اختراع

داخلی 5 امتیاز و بین المللی 7 امتیاز

برگزیده‌‍شدگان در جشنواره‌های معتبر علمی

جشنواره‌های خارجی 7 امتیاز و داخلی 3 امتیاز

مقاله همایشی یا کنفرانسی

2 امتیاز کنفرانس‌های خارجی و 1 امتیاز داخلی

مقاله‌های علمی ترویجی (متناسب با رشته تحصیلی)

هر مقاله 2 امتیاز (حداکثر تا 6 امتیاز)

سطح پایان نامه کارشناسی ارشد

عالی 4 امتیاز و بسیار خوب 2 امتیاز (حداکثر 4 امتیاز)

ترجمه یا تالیف کتاب مرتبط با رشته

4 امتیاز

انواع مقالات تاثیرگذار در مصاحبه دکتری

با توجه به اهمیت مقاله در مصاحبه دکتری دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد پس از پژوهش‌های خود بهتر است که تحقیقات‌شان را به صورت مقاله به نگارش درآورده و از طریق مجلات معتبر علمی و یا کنفرانس‌ها در اختیار دیگران قرار دهند. مقاله‌ها انواع مختلفی دارند و هریک از امتیاز متفاوتی در رزومه تحصیلی و مصاحبه دکتری برخوردارند. انواع مقالات علمی به شرح زیر هستند. مشاوران آماده یاری به شما داوطلبان گرامی و قبولی شما در این آزمون می باشند. کافیست با شماره 02191005066 تماس حاصل فرمایید.

حتما بخوانید:  مصاحبه آزمون دکتری 

علمی پژوهشی

در این مقاله محقق به یک موضوع جدید برای حل مساله می‌پردازد. اگر مقالات قبلی وجود داشته باشند، کامل نیستند و محقق به توسعه این مطالب می‌پردازد یا آن‌ها را از بٌعدی دیگر مورد بررسی قرار می‌دهد. در مقاله‌های علمی پژوهشی داده‌های خام مبنای اولیه تحقیق هستند و هدف حل مشکلی است که هنوز راه‌حلی ندارد یا چندان مورد اعتماد نیست.

تاثیر مقاله در مصاحبه دکتری | علمی ترویجی

در این مقالات نویسنده مقاله‌هایی که قبلا در مورد یک موضوع خاص نوشته شده است را گردآوری کرده و در قالب یک مقاله مجزا در می‌آورد. هدف مقاله علمی ترویجی ارائه یک راه حل جدید برای مساله‌ای خاص نیست بلکه نتیجه مطالعات قبلی را به طور خلاصه مورد بررسی قرار می‌دهد.

تاثیر مقاله در مصاحبه دکتری | مقاله isc

isc نام پایگاه داده علوم جهان اسلام است و مقالات دانشگاه‌های اسلامی را مطابق با معیارهای خود مورد سنجش قرار می‌دهد. مقالاتی که در این سامانه قرار می‌گیرند از نظر سطح علمی بسیار بالا بوده و معتبر هستند.

تفاوت انواع مقاله‌ها و تاثیر مقاله در مصاحبه دکتری

با توجه به اهمیت مقاله در مصاحبه دکتری در مورد تفاوت مقاله‌ها باید گفت مقاله‌های علمی پژوهشی بسیار دقیق مورد بررسی قرار می‌گیرند و به همین دلیل چاپ آن‌ها در مجلات معتبر زمان‌بر است و در نتیجه امتیاز بیشتری نیز در مصاحبه دکترا به آن تعلق می‌گیرد. مقالات علمی پژوهشی هزینه‌ای نیز برای چاپ مقاله خواهند داشت. اما مقاله‌های کنفرانسی مورد ارزیابی دقیق قرار نمی‌گیرند و هزینه‌ای نیز ندارند و تنها برای تبادل اطلاعات در همایش‌ها هستند در نتیجه امتیاز کمتری خواهند داشت.

حتما بخوانید:  انتخاب رشته آزمون دکتری 

تعداد مقاله مورد نیاز برای مصاحبه دکتری

به طور کلی فعالیت‌های پژوهشی 40 درصد از کل امتیاز مصاحبه را به خود اختصاص می‌دهند (30درصد وضعیت تحصیلی و آموزشی و 30 درصد ارزیابی اساتید) و اهمیت مقاله در مصاحبه دکتری نیز همانطور که در جدول بالا مشاهده کردید 21 امتیاز را در این بخش شامل می‌شوند. مسلما هرچه یک داوطلب مقاله‌های باکیفیت‌تر و بیش‌تری داشته باشد، امتیاز بیش‌تری نیز کسب خواهد کرد. اما تعداد مشخصی مقاله برای قبولی در مصاحبه دکتری نمی‌توان در نظر گرفت چراکه فاکتورهای دیگری نیز تاثیرگذار هستند.

تاثیر نداشتن مقاله بر مصاحبه دکتری

اهمیت مصاحبه در آزمون دکتری بسیار زیاد است و به همین دلیل بسیاری از داوطلبان به دنبال کسب اطلاعات از فرایند و امتیازهای مختلف مصاحبه می‌باشند. همانطور که گفته شد مقاله یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های پژوهشی است که امتیاز بالایی را نیز شامل می‌شود. اما این سوال برای برخی از داوطلبان پیش می‌آید که اگر مقاله‌ای نداشته باشم شانس قبولی را از دست خواهم داد؟

در جواب به این سوال باید گفت خیر. قبولی در مصاحبه دکتری به فاکتورهای مختلفی نیاز دارد که یکی از آن‌ها مقالات است اما تمام آن‌نیست. مخصوصا در شرایطی که شما تازه از مقطع کارشناسی ارشد فارغ التحصیل شده‌اید و زمان کافی برای نوشتن و چاپ مقالات نداشته‌اید. اما اگر زمان زیادی از فارغ التحصیلی‌تان گذشته است اهمیت مقاله در مصاحبه دکتری بیشتر می‌شود اساتید در مورد مقاله‌هایتان کمی سخت‌گیر خواهند شد. در این کار با مشکل مواجه شده‌اید، می‌توانید از متخصصان مرکز مشاوره دانتل کو کمک بگیرید. با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

افزایش تاثیر مقاله در مصاحبه دکتری

مقاله تنها یکی از فاکتورهای تاثیرگذار در مصاحبه است اما نمی‌توان از تاثیر بسیار زیاد آن غافل شد. برای کسب بیش‌ترین امتیاز از بخش فعالیت‌های پژوهشی و مقاله در مصاحبه دکتری بهتر است به نکات زیر توجه نمایید.

_مقالات غیرمرتبط با رشته تحصیلی شما هرچه قدر هم که باشند امتیاز زیادی به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد. تنها در صورتی مقاله شما مورد بررسی قرار گرفته و به آن امتیاز داده می‌شود که با رشته تحصیلی شما در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری ارتباط داشته باشد.

_مجلاتی که مقاله شما در آن چاپ شده در ارزیابی مقاله بسیار تاثیرگذار هستند و امتیاز آن‌ها نیز متفاوت خواهد بود. بیش‌ترین امتیاز به ترتیب به مقالات ISI ، ISC، علمی پژوهشی، علمی ترویجی، همایشی خارجی و همایشی داخلی تعلق خواهد گرفت.

_مقالات ISI معتبرترین شاخص برای مشخص شدن سطح علمی مقاله است و در صورت داشتن مقاله ISI داوطلب حداکتر امتیاز را به دست می‌آورد.

_چنانچه کیفیت و سطح علمی مقاله بسیار بالا باشد، دیگر اسم استاد ضروری نخواهد بود و مقاله امتیاز را کسب خواهد کرد.

مشاوره اهمیت مقاله در مصاحبه دکتری

مصاحبه مهم‌ترین بخش آزمون دکترا است و بسیاری از داوطلبان به دلیل عدم آگاهی از فرایند مصاحبه استرس بسیار زیادی را متحمل می‌شوند. این در حالیست که با کمک گرفتن از افراد متخصص می‌توانید اطلاعات خود را بالا برده و به طور کامل برای مصاحبه آماده شوید. برای آمادگی در مصاحبه و یا کسب اطلاع در زمینه اهمیت مقاله در مصاحبه دکتری می‌توانید از مشاوران تحصیلی کمک بگیرید. متخصصان مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری‌تان کنند. برای دریافت مشاوره در زمینه اهمیت مقاله در مصاحبه دکتری می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

 

 

کدخبر: 882288 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟