تأثیر رابط کاربری بر سئوی سایت

 

با گذر زمان و پررنگ شدن اینترنت در زندگی، استفاده از فضای مجازی برای کار کردن و همچنین تبلیغ کسب‌وکارهای سنتی، رشد شگفت‌انگیزی را در دنیای مشاغل سبب شد. امروزه میلیون‌ها سایت در فضای گوگل وجود دارند که هر یک از آن‌ها به دنبال جذب مخاطب هستند. علم سئو به سبب اهمیت همین موضوع پدید آمد و رفته رفته بر تعداد علاقمندان به آن افزوده شد. حال در این مقاله قصد پرداختن به ارتباط میان رابط کاربری سایت‌ها و سئوی آن‌ها را داریم. تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

آشنایی با رابط کاربری و جزئیات آن

پیش از آن که به تأثیر رابط کاربری بر سئوی سایت بپردازیم، بهتر است مختصر اطلاعاتی را درباره UI به شما منتقل کنیم. از آن جا که رابط کاربری نقش مهمی در مراحل طراحی سایت دارد، به هیچ عنوان نباید از آن غافل بود. توضیح رابط کاربری را از همان لحظه اولی شروع می‌کنیم که صفحه یک وبسایت را باز می‌کنید. در این حالت، نخستین چیزی که مقابل چشمانتان قرار می‌گیرد، جلوه‌های بصری وبسایت است. در این مرحله شما تصمیم می‌گیرید که به گشت‌وگذار در بالا و پایین صفحه بپردازید یا همان جا صفحه را بسته و به سایت دیگری مراجعه کنید. بنابراین نمایی که در مواجهه اول از وبسایت می‌بینید، اهمیت زیادی دارد.

از سوی دیگر، زمانی که تصمیم بر ماندن شد، با بالا و پایین کردن صفحه در عین این که به دنبال محتوای مورد نظر می‌گردید، جزئیاتی را نیز بررسی می‌کنید. برای مثال برای شما که مخاطب سایت هستید، مهم است که عکس‌ها به چه نحوی در صفحه قرار گرفته‌اند و از چه فونتی برای تایپ متن‌ها استفاده شده است. اگر دکمه‌ها را به راحتی پیدا کنید و منوی سایت در دسترستان باشد، قطعاً احساس راحتی بیشتری با صفحه وبسایت می‌کنید تا این که برای پیدا کردن یک دکمه، مجبور به بالا و پایین کردن کل سایت باشید. همه این موارد، رابط کاربری را تشکیل می‌دهند که با این مثال، به اهمیت آن نیز پی بردید. رابط کاربری همان طور که از نام آن پیداست، همان چیزی است که ارتباط میان وبسایت با مخاطبان را میسر می‌کند. این واژه را برای اپلیکیشن‌ها و بازی‌های رایانه‌ای نیز به کار می‌بریم و در همه این‌ها نیز نقش مهمی دارد. در ادامه با ویژگی‌های رابط کاربری خوب نیز آشنا می‌شوید.

طراحی ui

 

یک رابط کاربری خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

اگر در حوزه طراحی سایت فعالیت دارید و یا برای راه‌اندازی یک وبسایت به دنبال بهترین طراحان هستید، آشنایی با ویژگی‌های یک رابط کاربری خوب به شما در انتخاب بهترین‌ها کمک خواهد کرد. در ادامه چند مورد از ویژگی‌هایی که باید در طراحی رابط کاربری لحاظ شوند را به اختصار شرح داده‌ایم:

  • طراحی بصری مناسب:

بدیهی است که طراحی بصری در ایجاد یک رابط کاربری مناسب، نقش مهمی دارد. برای طراحی رابط کاربری باید برای انتخاب بهترین عناصر بصری تلاش کنید. انتخاب عکس‌ها و جای‌گذاری درست آن‌ها در کنار قالب مناسبی که به طور کلی برای وبسایت خود انتخاب می‌کنید، می‌توانند تجربه خوشایندی را برای کاربران ایجاد کنند. توجه به رنگ‌ها و تایپوگرافی از جمله موارد دیگری هستند که طراحی بصری را تکمیل خواهند کرد.

  • استفاده درست از رنگ‌ها:

همان طور که گفته شد، استفاده درست از رنگ‌ها بخش مهمی از طراحی بصری هستند که در نهایت یک رابط کاربری مناسب را ایجاد می‌کنند. استفاده هوشمندانه از رنگ‌ها می‌تواند تأثیر به‌سزایی بر روحیه افراد داشته باشد و حتی در مواقعی آن‌ها را به سمت خواسته‌های شما هدایت کند. پیش از طراحی رابط کاربری بهتر است به خوبی درباره رنگ‌ها تحقیق کنید.

  • طراحی گرافیک:

برای آن که یک رابط کاربری خوب ایجاد شود، اغلب طراحان گرافیک با طراحان رابط کاربری همکاری می‌کنند. طراحی گرافیک تلفیق عناصر بصری به روشی تأثیرگذار را شامل می‌شود. در وبسایتی که طراحی می‌شود، نباید فضای خالی بدون برنامه‌ریزی وجود داشته باشد. در واقع باید به نقطه نقطه وبسایت توجه کرده و بهترین تصمیم را برای آن‌ها بگیرید.

  • موکاپ:

موکاپ یکی پیش‌نمایش از پروژه اصلی است که امکان تعامل با آن وجود ندارد. با استفاده از موکاپ می‌توانید UI طراحی شده را مورد بررسی جزئی قرار داده و در نهایت تغییرات لازم را در آن اعمال کنید. رنگ‌ها، تایپوگرافی، طراحی بصری و ... را می‌توان در موکاپ مورد ارزیابی قرار داد.

  • تایپوگرافی:

بدیهی است که در وبسایت‌هایی که حداقل بخشی از محتوای آن‌ها متنی است، باید به تایپوگرافی اهمیت داد. تایپوگرافی همان فرم ظاهری متن‎‌های سایت است که فونت، رنگ و چیزهایی از این دست را شامل می‌شود. این مسئله نیز از جمله موارد مهمی است که نباید از آن غافل شوید.

 

آیا رابط کاربری بر سئوی سایت اثرگذار است؟

زمانی که تمام موارد گفته شده در طراحی رابط کاربری رعایت شوند، در نهایت محیطی ایجاد می‌شود که برای کاربر خوشایند خواهد بود. کاربرها به دنبال وبسایتی هستند که احساس خوبی را ضمن دسترسی به محتوای مناسب در آن‌ها ایجاد کنند. در مقابل، صاحبین وبسایت‌ها نیز تمام فعالیت‌های خود را با هدف جذب مخاطب و نگهداری مشتریان وفادار انجام می‌دهند. حالا می‌توانید تکه‌های پازل را در کنار هم قرار دهید. شما به عنوان صاحب سایت، با طراحی درست محیط کاربری، کاربران را به سمت خود جلب می‌کنید. به این ترتیب محتوایی که دارید، در یک بسته‌بندی شیک و شکیل ارائه می‌شود. همین مسئله سبب می‌شود که کاربران مدت زمان بیشتری را در وبسایت شما بمانند و آن‌ها نیز از این تجربه لذت ببرند و چه بسا برای دفعات بعد نیز به شما مراجعه کنند. حال رجوع مکرر افراد متعدد به وبسایت شما و سپری کردن تایم طولانی در آن، موجب ارتقاء رتبه سئوی وبسایت خواهد شد. با توجه به این توضیحات، رابط کاربری یکی از مهم‌ترین مواردی است که پیش از تهیه محتوا باید آن را در نظر بگیرید.

طراحی رابط کاربری

 

کلام آخر

در این مقاله به هر چه که برای درک مفهوم رابط کاربری و تأثیر آن بر سئوی سایت نیاز بود، پرداختیم. حال با مفهوم UI و ویژگی‌های یک رابط کاربری خوب آشنایید و اثرگذاری آن بر سئو را نیز می‌شناسید. فراموش نکنید که محتوای جذاب، باید ظاهری مطلوب نیز داشته باشد؛ چرا که ویژگی‌های بصری پیش از درک مفهوم منتقل می‌شوند. امیدواریم از این مقاله استفاده لازم را برده باشید.

 

کدخبر: 876775 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟