بررسی کیفیت و قیمت پروفیل سبک اصفهان

کارخانه چطور کیفیت مقطع تولیدی را تحت تاثیر قرار می دهد؟

عوامل گوناگونی از نخستین تا آخرین مرحله‌ی تولید می‌تواند بر کیفیت محصول اثرگذار باشد که اکثریت آن‌ها از جانب کارخانه تعیین می‌شود. نوع ورق مصرفی، کیفیت دستگاه‌های تولیدی، کیفیت و نوع بسته‌بندی و نحوه انبار کردن و نگه‌داری از جمله مهم‌ترین آنها هستند که درادامه با ذکر جزئیات به بررسی آن‍ها خواهیم پرداخت.

1.نوع ورق مصرفی

قیمت پروفیل سبک اصفهان مشابه تمامی انواع مقاطع فولادی براساس وزن و قیمت پایه هر کیلو تعیین می شود. 90% قیمت پایه مربوط به ورقی است که برای تولید از آن استفاده شده است. چیزی حدود 10% قیمت کلی مربوط به هزینه‌ای است که صرف تولید و حمل‌و‌نقل شده است.

این نوع ورق است که تعیین می‌کند پروفیل سبک تولیدی تا چه اندازه فرآیندپذیر و منعطف باشد، کیفیت سطحی آن تا چه حد کم یا زیاد باشد، ضخامت آن تا چه اندازه دقیق و درست باشد و از همه مهمتر قیمت پروفیل مبلی در بازار خرید و فروش زیاد یا ارزان و به صرفه باشد.

نوع ورق به این خاطر بر میزان فرآیندپذیری پروفیل سبک اثر دارد که مقاطع فولادی درزدار از ورق ساخته می‌شوند. هرچه ورق مصرفی منعطف‌تر باشد پروفیل هم تحت فرآیندهای تخصصی چون خم یا کشش عملکرد بهتری خواهد داشت. استفاده از ورق های سختی چون ورق‌های اسیدشوی باعث می‌شود پروفیل نهایتا تنها برای راسته‌کاری کاربرد داشته باشد.

ورق‌های روغنی به طور کل درمقایسه با ورق سیاه کیفیت سطحی بسیار بهتر و مناسب‌تری دارند اما بسته به کارخانه و کیفیت تولید ورق، کیفیت نهایی آن تغییر می‌کند. کیفیت سطحی ورق نیز برای مراحل بعدی و تحت انواع فرآیندها اثرگذار و تعیین‌کننده است. به ویژه فرآیندی چون آبکاری. برای آن که پروفیل بتواند به بهترین شکل آبکاری بشود در حد استانداری باید زبر باشد. این زبری نه به حدی زیاد است که بر کیفیت سطحی و براقیت آبکاری اثر بگذارد و نه به حدی کم که لایه آبکاری به آن متصل نشود و به شکل ورق از آن جدا بشود. درنتیجه استفاده از ورق مناسب بر کیفیت آبکاری هم اثر گذار است.

ورق روغنی و به تبع آن پروفیل سبک اصفهان از نظر ضخامت تنوع بسیار زیادی دارند. تلورانس ضخامت تا 0.02 میلی متر برای این ورق ها و مقاطع، طبیعی خواهد بود اما پروفیل با تلورانس ضخامت بیشتر، هنگام تولید برای تولیدکننده به چند شکل می‌تواند ایجاد مشکل کند. اول این که وزن و تعداد شاخه‌های پروفیل خریداری شده با هم سنخیت نخواهند داشت. هم قیمت نهایی تغییر می‌کند و هم هنگام تولید برای تولیدکننده مشکل‌ساز می‌شود به ویژه برای کاربردهای حساسی چون قطعه‌سازی که نیاز هست دو قطعه به درستی و دقیق درون هم چفت بشوند.

پروفیل سبک اصفهان

2.کیفیت دستگاه های تولیدی: دستگاهی که برای تولید مورد استفاده قرار می‌گیرد می تواند دقت ابعاد و شکل سطح مقطع به علاوه‌ی کیفیت درزجوش را تحت تاثیر قرار بدهد که خود این ویژگی تاثیر زیادی بر عملکرد مقاطع تحت فرآیندهای تخصصی می‌گذارد.

فرآیند تولید مقاطع فولادی درزدار و اینجا به‌طور خاص پروفیل سبک اصفهان به این شکل است که ورق روغنی باتوجه به ابعاد پروفیلی که قرار است تولید بشود به شکل نوارهای باریکی برش داده می‌شود. این نوارها در یک خط تولید طولانی در امتداد طول خم شده و به شکل پروفیل با درز باز درمی‌آید. این درز با جوشکاری به هم متصل می‌شود.

درصورتی که این نوارها دقیق برش داده نشوند یا با دقت خمکاری نشوند، نهایتا پروفیل سبک تولیدی هم ابعاد و شکل دقیقی نخواهد داشت. شاید برای بسیاری از تولیدکنندگان این موضوع اهمیت زیادی نداشته باشد اما برای افرادی که از این پروفیل‌ها برای قطعه‌سازی استفاده می‌کنند اهمیت بسیار زیادی دارد.

جوشکاری به روش‌های گوناگونی باتوجه به فلز پایه انجام می‌شود. فارغ از نوع آن در تمامی انواع روش‌ها در درزجوش، زائده‌هایی ایجاد می‌شود. استحکام جوش بر عملکرد پروفیل تحت خم و کیفیت سطح آن برای آبکاری اثر دارد. درصورتی که بعد از جوشکاری زائده‌های ایجاد شده بر روی درز باقی بماند و یا به درستی برداشته نشود برای آبکاری قسمتی از سطح که همان ناحیه درز می‌باشد زبرتر از سایر نقاط آن خواهد بود.

کارخانه به چه شکل بر قیمت پروفیل سبک اصفهان اثر می گذارد؟

تمامی نکاتی که در مورد کیفیت محصولات تولیدی یک کارخانه اثرگذار است بی‌شک قیمت آن‌ها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به عنوان اولین مورد می‌توان به نوع ورق اشاره کرد که قیمت ورق روغنی به واسطه‌ی ویژگی‌های بهتر و فرآیند تولید پیچیده‌تر بالاتر از ورقی چون ورق اسیدشوی خواهد بود. علاوه بر آن خود ورق روغنی نیز با کیفیت‌های متفاوتی در کارخانه‌های گوناگون تولید می‌شود که هرکدام بسته به کیفیت قیمت متفاوتی دارند. به این شکل نوع ورقی که به عنوان ماده اولیه در کارخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد بر روی قیمت اثر زیادی دارد. 

دقیق بودن ابعاد ورق و سطح مقطع نیز بر قیمت نهایی اثرگذار است. هم به واسطه‌ی اثری که بر کیفیت تولید دارد و از طریق نوسانی که بر روی وزن نهایی ایجاد می‌کند.

تمامی جزئیات و نکات ریزی که در فرآیند تولید وجود دارد باعث می‌شود محصول یک کارخانه به کیفیت بالا یا پایین شهرت پیدا کند. به عنوان مثال لوله و پروفیل سبک اصفهان و محصولات گروه صنعتی صبا از جمله بهترین نمونه‌ها در بازار محصولات فولادی هستند. البته باید به این نکته هم توجه داشت که خوب یا بد بودن ویژگی‌های لوله و پروفیل کاملا بستگی به محصولی دارد که قرار است از آن‌ها تولید بشود. لزوما نمی توان گفت محصولات تولیدی یک کارخانه خاص برای تمامی مصارف خوب یا بد است.

کدخبر: 875091 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟