راهنمای ساخت استخر ، تجهیزات سونا و تجهیزات استخر

راهنمای ساخت استخر خانگی

ساخت استخر و سونای خانگی، اصلاً پروژه‌ی ساده‌ای نیست و نیاز به برنامه‌ریزی و آماده‌سازی دقیق دارد. شما باید ابتدا درمورد مدل، اندازه و نوع استخر و محل ساخت و نصب آن تصمیم‌گیری کنید و در ادامه، به انتخاب تجهیزات مناسب برای استخر و سونای خود بپردازید.

اصول ساخت استخر

بی‌شک، اولین و مهم‌ترین قدم این است که هدف خود را از ساخت استخر بدانید. مشخص کنید که کدام‌یک از اعضای خانواده و بیشتر برای چه منظوری از استخر استفاده خواهند کرد. اگر ایده‌ی روشنی از هدف خود داشته باشید، سایر تصمیم‌گیری‌ها (از جمله درمورد شکل، عمق، اندازه و حتی روش ساخت استخر) چندان دشوار نخواهد بود.

ارزیابی محل ساخت استخر

ساخت استخر در زمینی مسطح و هموار، کار آسان‌تری است. بنابراین اگر محل مورد نظر شما، شیب تندی داشته باشد، هزینه‌های ساخت و ساز، بالاتر خواهد بود. شرایط خاک منطقه مانند بالا بودن سطح آب زیرزمینی یا خاک بسیار شنی، سنگی یا ناپایدار نیز می‌تواند کار را پیچیده‌تر کند.

محل ساخت استخر

انواع استخر

استخر روباز یا سرپوشیده

برای یک استخر روباز، باید به دنبال بزرگترین فضا با کمترین موانع باشید. با توجه به آب و هوای منطقه و تجهیزات استخر (از جمله سیستم گرمایشی)، ممکن است نیاز باشد که این استخرها را در بخش‌های از سال به طور کامل تعطیل کنید. این درحالی است که استخرهای سرپوشیده، امکان شنا در محیطی کنترل شده را در تمام طول سال برای شما فراهم می‌کنند و برای آب و هوای سردتر، ایده‌آل هستند. برای کنترل رطوبت ناشی از تبخیر، باید استخرهای سرپوشیده را به سیستم تهویه‌ی مناسب مجهز نمایید.

استخر روکار یا توکار

یکی دیگر از مواردی که باید به آن فکر کنید، این است که آیا می‌خواهید استخر شما روکار باشد یا توکار. اگرچه ساخت استخرهای توکار ،مستلزم گودبرداری و خارج کردن خاک اضافی از محل پروژه است و قطعاً هزینه‌ی بیشتری می‌برد، اما این استخرها، بادوام‌تر، واقعی‌تر و دائمی‌تر از مدل‌های روکار هستند.

در ادمه، انواع استخرهای توکار را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

استخر بتنی یا فایبرگلاس

بتن و فایبرگلاس، محبوب‌ترین متریال برای ساخت استخرهای توکار هستند.

اگرچه استفاده از تکنیک‌های بتن پاشی (شاتکریت و گانیت)، روند کار را تسریع کرده است، اما نصب استخر بتنی معمولاً حدود سه ماه زمان می‌برد که بسیار طولانی‌تر از استخرهای فایبرگلاس (معمولاً بین یک هفته تا ده روز) است. بدی آب و هوا هم می‌تواند روند ساخت و ساز را مختل کند. نگهداری از استخرهای بتنی، مستلزم زمان، هزینه و کار بیشتری است چراکه متخلخل بودن بتن می‌تواند منجر به رشد جلبک‌های استخری شود. با این وجود، اگر بتن را برای ساخت استخر انتخاب کنید، دست شما درمورد ابعاد، عمق و طراحی استخر کاملاً باز است.

ساخت استخر آسان

استخرهای فایبرگلاس، در محیط کارخانه و با استفاده از قالب ساخته می‌شوند و سپس، به محل پروژه منتقل شده و در گودالی که از پیش آماده شده است، قرار می‌گیرند. اگر فایبرگلاس را انتخاب کنید، مشکلات بسیار کمتری با عدم تعادل شیمیایی و رسوب کلسیم خواهید داشت. لایه‌ی داخلی این استخرها نیز با متریالی به نام ژلکوت پوشانده می‌شود که بسیار بادوام و مقاوم در برابر لکه و رشد جلبک است.

برند ایرانی SWIM PLUS، یکی از زیرمجموعه‌های میراب آرین است که به صورت تخصصی در زمینه‌ی طراحی، تولید و نصب استخرهای پیش‌ساخته‌ی فایبرگلاس در ابعاد، مدل‌ها و رنگ‌های متنوع فعالیت می‌کند. برای آشنایی بیشتر با محصولات این برند، با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 ساخت استخر باغ

وقتی در مورد نوع استخر تصمیم گرفتید، وقت آن است که موقعیت آن را تعیین کنید:

ساخت استخر باغ

  • از آنجایی که صاحبان خانه معمولا زمان بیشتری را صرف تماشای استخر خود می‌کنند تا اینکه در آن شنا کنند، باید ببینید که نمای استخر از داخل ساختمان چگونه است.
  • باید سعی کنید استخر را در موقعیتی قرار دهید که بتوانید برای گرمایش استخر، بیشترین بهره را از نور خورشید ببرید.
  • باید موقعیت استخر را به گونه‌ای تعیین کنید که در مسیر باد نباشد چراکه این موضوع می‌تواند باعث افزایش تبخیر سطحی شود.
  • اگر دورتادور استخر، پر از دار و درخت باشد، شاخ و برگ و گرده‌ی گیاهان می‌توانند زحمت شما را برای تمیز کردن استخر، چند برابر کنند.
  • باید فضایی را برای جانمایی موتورخانه / تصفیه‌خانه‌ی استخر و جکوزی در نظر بگیرید.

تجهیزات استخر و جکوزی

علاوه بر آیتم‌های که در قسمت قبل درمورد آنها صحبت کردیم، انتخاب تجهیزات هم یکی از مهم‌ترین مراحل ساخت استخر به شمار می‌رود:

  • تجهیزاتی نظیر نازل دهش، کفشور و اسکیمر، از بخش‌های جدایی‌ناپذیر کاسه‌ی استخر هستند.
  • سیستم لوله‌کشی استخر، شامل لوله، اتصالات و شیرآلات، باید از همان ابتدا به درستی سایزبندی و طراحی شود.
  • مجموعه‌ی پمپ و فیلتر، قلب استخر شماست چراکه گردش و تصفیه‌ی آب را امکان‌پذیر می‌کند.
  • نصب تجهیزات گرمایشی باعث می‌شود که بتوانید در دوره‌ی طولانی‌تری از سال، از استخر خود استفاده کنید. هدف از تجهیزاتی مانند کلرزن خطی هم از بین بردن باکتری‌ها و ویروس‌های آب است.

میراب آرین، تامین کننده‌ی تجهیزات استخر و جکوزی از برندهای اروپایی و ایرانی است. برای انتخاب تجهیزات استخری با بهترین قیمت، به وبسایت میراب آرین مراجعه کنید.

قیمت تجهیزات استخری

برند ایرانی مگاپول، پکیج‌های یکپارچه‌ی تصفیه، گرمایش و گندزدایی MEGA POOL BOX را برای استخرهای فایبرگلاس و بتنی خانگی معرفی کرده است. این پکیج‌ها که در دو مدل روکار و توکار عرضه می‌شوند، علاوه بر کاهش فضای اشغال شده برای جانمایی و نصب تجهیزات استخری، نقش مهمی در صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌های ساخت استخرهای خانگی و ویلایی دارند.

تجهیزات سونا خانگی

سونا، در واقع اتاقی است که کاربران می‌توانند روی نیمکت‌های آن بنشینند یا دراز بکشند و از گرمای آن برای سم‌زدایی از بدن، پاکسازی پوست و مجاری تنفسی، کاهش وزن، ریکاوری بعد از تمرینات ورزشی، کاهش استرس و رفع بی‌خوابی استفاده کنند.

تجهیزات سونا خشک

سونا بدون هیتر اصلاً معنا ندارد. هیترهای سونا خشک در انواع مختلفی عرضه می‌شوند؛ از جمله، هیترهای گازی، برقی، هیزمی و مادون قرمز که از میان آنها، هیترهای برقی، مناسب‌ترین گزینه برای سوناهای خانگی به شمار می‌روند. علاوه بر این، به سنگ هیتر سونا خشک و لوازم جانبی سونا مانند چراغ هم نیاز دارید.

تجهیزات سونا بخار

برای این مدل سونا هم به هیتر سونا بخار نیاز دارید که به آن، بخارساز سونا هم می‌گویند. سعی کنید برای سونا بخار خانگی خود از بخارسازهای برقی استفاده کنید که مجهز به تجهیزات ایمنی برای کاربر و دستگاه هستند. دیگ‌های بخار که در گذشته برای سوناهای بخار استفاده می‌شدند، خطرناک هستند و به دلیل نیاز به لوله‌کشی گاز و دودکش برای مشعل دیگ بخار، گزینه‌ی مناسبی برای سوناهای خانگی به شمار نمی‌روند.

برای دریافت کاتالوگ و لیست قیمت تجهیزات و لوازم جانبی سونا از برند فنلاندی HARVIA و برند ایرانی MEGA SPA، به بخش "تجهیزات سونا" در وبسایت میراب آرین مراجعه کنید یا با کارشناسان ما تماس بگیرید.

جمع‌بندی

استخر خانگی، یک سرمایه‌گذاری بزرگ است که ساخت، نصب و نگهداری آن، مستلزم صرف هزینه، زمان و انرژی قابل توجهی می‌باشد. بنابراین، همچون هر پروژه‌ی بزرگ دیگری، برای ساخت استخر در باغ، پارکینگ یا پشت بام ملک خود هم باید برنامه‌ریزی کنید و پیش از شروع، درمورد نوع و اندازه استخر، جانمایی استخر، انتخاب تجهیزات استخر، انتخاب سازنده‌ی استخر و مواردی از این دست، تصمیم‌گیری نمایید.

 

کدخبر: 860365 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟