پیش بینی قیمت میلگرد در روزهای آینده؛ صعود یا کاهش قیمت‌ها؟

دلیل افزایش قیمت میلگرد در روزهای اخیر چیست؟

افزایش قیمت میلگرد در روزهای اخیر را می‌توانیم از 4 منظر بررسی کنیم:

1.افزایش قیمت دلار آزاد و افزایش تقاضا

همانند دفعات پیش، بازهم افزایش قیمت دلار دلیل افزایش سرسام‌آور قیمت آهن ‌آلات و میلگرد از ابتدای زمستان تاکنون است. قیمت ارز یکی از بازیگران اصلی بازار آهن و فولاد در سال‌های اخیر بوده است و به همین دلیل، همواره افزایش قیمت آن باعث شده که فعالان بازار آهن و حوزه ساخت‌وساز از ترس از دست رفتن ارزش سرمایه خود و گرانی بیشتر، برای خرید مقاطع فولادی هجوم بیاورند و افزایش تقاضا، منجر به افزایش قیمت‌ها شود. در اوایل زمستان دلار آزاد یک بار دیگر یک رکورد تاریخی زد و در عرض چند روز از 37 هزار تومان به بالای  44 هزار تومان رسید. طبیعی بود که این اتفاق، ترس را در بازارهای وابسته به آن زیاد کند.

2.وابسته بودن فرمول قیمت‌گذاری بورس کالا به قیمت دلار

البته افزایش تقاضای ناشی از افزایش قیمت دلار، تنها عامل اصلی گران شدن میلگرد نیست. فرمول قیمت‌گذاری در بورس کالا هم به میزان تقاضا و هم به قیمت دلار وابسته است و به‌صورت طبیعی افزایش قیمت دلار، پایه قیمتی در بورس کالا را بالا می‌برد. البته قیمت جهانی فولاد نیز در فرمول قیمت‌گذاری بورس کالا تأثیرگذار است و بالا رفتن قیمت مقاطع فولادی صادراتی، تولیدکنندگان را برای افزایش قیمت تشویق می‌کند.

میلگرد در روزهای آیند

 

3.بخش‌نامه جدید بورس کالا در مورد تغییر فرمول قیمت‌گذاری

فرمول قیمت‌گذاری در بورس کالا، وابسته به قیمت دلار نیمایی است و در روزهایی که قیمت دلار آزاد به بالای 40 هزار تومان رسید، قیمت دلار نیمایی از 28 هزار تومان بالاتر نرفت. این موضوع منجر به اعتراض تولیدکنندگان مقاطع فولادی شد، چرا که دخل آن‌ها با قیمت دلار نیمایی بود و باید بر اساس قیمت دلار آزاد خرج می‌کردند.

اعتراض تولیدکنندگان و لابی آن‌ها باعث شد تا در هفته اول دی، بورس کالا طی بخش‌نامه‌ای استفاده از نرخ دلار توافقی برای قیمت‌گذاری در بورس کالا را آزاد اعلام کند. نرخ دلار توافقی 37 هزار تومان تعیین شده بود. این بخش‌نامه بلافاصله توسط وزارت صمت لغو شد، اما در همان مدت کوتاه اثر خود را گذاشت و باعث شد تا قیمت میلگرد برخی از کارخانه‌ها مثل قیمت میلگرد شاهین بناب، به بالای 20 هزار تومان برسد.

4.جیره‌بندی گاز

همانند سال گذشته، زمستان امسال هم با جیره‌بندی گاز تولیدکنندگان فولاد خام آغاز شد و انتشار خبر قطعی مجدد گاز صنایع تولیدکننده آهن اسفنجی و واحدهای احیای مستقیم، اثر روانی خود را روی بازار شمش و مقاطع طویل گذاشت. با تداوم این روند و کمیاب شدن مواد اولیه، احتمال افزایش قیمت شمش و به دنبال آن قیمت میلگرد و سایر مقاطع فولادی طویل، وجود دارد.

پیش بینی قیمت میلگرد در روزهای آینده چگونه است؟

اگر قیمت دلار آزاد ثابت باقی بماند یا به روند نزولی خود ادامه دهد و شاهد تثبیت سایر پارامترهای مؤثر بر قیمت آهن باشیم، قیمت میلگرد در روزهای آینده کاهشی خواهد بود. در ادامه، با پارامترهای مؤثر بر پیش بینی قیمت میلگرد در روزهای آینده آشنا می‌شوید:

1.شیوع سویه جدید کرونا در چین

یکی از پارامترهایی که به پیش‌بینی قیمت میلگرد در روزهای آینده کمک می‌کند، تداوم شیوع سویه جدید ویروس کرونا در چین است. چین بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد در جهان محسوب می‌شود. تداوم شیوع بیماری کووید در این کشور و بسته شدن مرزهای سایر کشورها به روی چین، می‌تواند به معنای کاهش قیمت جهانی فولاد باشد. این کاهش قیمت، یکی از اهرم‌های فشار تولیدکنندگان داخلی و بورس کالا در زمینه افزایش قیمت را حذف می‌کند.

قیمت میلگرد

 

2.رکود بازار و عدم استقبال از افزایش قیمت میلگرد

دلیل بعدی، عدم استقبال خریداران از میلگرد 19 هزارتومانی در بورس کالا است، اتفاقی که در هفته اول دی رخ داد و به نظر می‌رسد که در هفته دوم هم ادامه داشته باشد. این موضوع در کنار لغو بخش‌نامه جنجالی بورس کالا در زمینه جایگزین کردن نرخ دلار 37 هزارتومانی به جای دلار نیمایی در فرمول قیمت‌گذاری، منجر به عقب‌نشینی تولیدکنندگان شده و قیمت میلگرد از ابتدای هفته دوم دی‌ماه مدام در حال کاهش است. به عنوان مثال، قیمت میلگرد اصفهان در حال حاضر به زیر 19 هزار تومان به ازای هر کیلو رسیده است.

اتفاقاتی مثل استقبال صددرصدی از شمش فولادی عرضه‌شده در بورس کالا در هفته اول دی هم نتوانست روند صعودی قیمت میلگرد را حفظ کند. در حالی‌که معمولاً خلاف این روند اتفاق می‌افتاد و افزایش تقاضا از شمش در بورس کالا، به منظور افزایش تقاضای میلگرد و افزایش قیمت آن بود. تب‌وتاب خرید شمش از بورس کالا در هفته دوم دی فروکش کرد و تنهای نیمی از 110 هزار تن عرضه‌شده به فروش رفت و میانگین قیمت آن نیز نسبت به هفته اول کاهش داشت. اتفاقی که کاهشی شدن قیمت میلگرد در روزهای آینده را تائید می‌کند.

3.نامشخص بودن وضعیت جیره‌بندی گاز

در حال حاضر هنوز هیچ برنامه مشخصی برای قطعی گاز صنایع تولیدکننده شمش و مقاطع طویل فولادی وجود ندارد. نامشخص بودن وضعیت قطعی گاز این صنایع، ما را به این نتیجه می‌رساند که احتمال افزایش قیمت‌ها به این دلیل، فعلاً منتفی است و نمی‌توان در پیش بینی قیمت میلگرد در روزهای آینده، این موضوع را لحاظ کرد. گرچه در صورت آغاز جیره‌بندی شاهد دور جدیدی از افزایش قیمت‌ها در بازار آهن و فولاد خواهیم بود.

اگر قصد دارید تا از افزایشی یا کاهشی بودن قیمت‌ها در روزهای آتی اطلاع پیدا کنید، می‌توانید از ابزار هوش مصنوعی آسرون کمک بگیرید. این ابزار از صفحه اصلی این سایت و نوار بالای صفحه در دسترس است. با استفاده از هوش مصنوعی آسرون می‌توانید قیمت میلگرد کارخانه‌های مختلف در 5 روز آینده را ببینید و در مورد انتخاب زمان مناسب برای خرید، به‌درستی تصمیم بگیرید. برای خرید میلگرد و سایر مقاطع فولادی باکیفیت نیز می‌توانید از آسرون کمک بگیرید. قیمت‌ها در سایت آسرون با سود حداقلی اعلام می‌شود و نزدیک به قیمت درب کارخانه است.

 

کدخبر: 859677 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟