لمینت دندان

 بسیاری از این افراد برای ترمیم، زیبا کردن دندان‌ها و اصلاح طرح لبخند خود، از بین روش‌های زیبایی در دندانپزشکی مانند ایمپلنت، لمینت و کامپوزیت روش لمینت دندان(Dental laminate) را انتخاب می‌کنند‌. در این روش، لایه‌ای محکم و نازک از مواد ونیر سرامیکی همرنگ دندان یا سفیدتر از آن با هدف اصلاح شکل، افزایش طول دندان‌های کوتاه و کوچک، اصلاح فرم و درمان بدرنگی و زردی دندان‌ها و هم‌چنین درمان دندان‌های شکسته یا از بین بردن فاصله بین آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای درمان لمینت حتما باید شرایط لثه و فک ایده‌آل باشد و در صورت نیاز درمان‌های لازم صورت بگیرد. در این مقاله قصد داریم اطلاعات بیشتری درباره لمینت دندان و مزایای آن در اختیار شما قرار دهیم. 

لمینت دندان چگونه انجام می‌شود؟

لمینت دندان روکش یا لایه‌ سرامیکی نازکی است که با قرار گرفتن روی سطح جلویی دندان‌ها معایبی مانند زردی، وجود لکه روی دندان، فاصله بین دندان‌ها و کجی و کوتاه بلندی‌های آن را به خوبی پوشش می‌دهد و در نهایت باعث اصلاح طرح لبخند می‌شود. این روش زیبایی دندانپزشکی در چند مرحله توسط دندانپزشک متخصص انجام می‌شود. مراحل انجام لمینت شامل موارد زیر است: 

  • معاینه و بررسی دندان‌ها

کسانی که قصد دارند با استفاده از روش لمینت، نقص‌ها و ایرادهای دندان‌های خود را از بین ببرند و طرح لبخند خود را اصلاح کنند، ابتدا باید به یک دندانپزشک متخصص مراجعه کنند. دندانپزشک بعد از معاینه و بررسی دندان‌ها مشخص می‌کند که چه تعداد از دندان‌ها به لمینت نیاز دارند و آیا فرد به بیماری‌های لثه یا پوسیدگی دندان مبتلا هست یا نیست. بعد از بررسی‌های لازم طرح درمان شروع خواهد شد. 

  • پاکسازی سطح دندان‌ها برای خلاص شدن از پلاک‌ها

دندانپزشک متخصص بعد از معاینه و بررسی دندان‌ها و مشخص کردن تعداد دندان‌هایی که به لمینت نیاز دارند، درصورت وجود مشکل در لثه و پوسیدگی در دندان‌ها، زمان درمان را تعیین می‌کند و هزینه لمینت دندان را هم به فرد ارائه می‌دهد.‌ در این مرحله نوبت به جرمگیری و پاکسازی دندان‌ها می‌رسد تا پلاک‌های سطح دندان از بین بروند. 

  • آماده‌کردن دندان‌ها برای قرار دادن لمینت 

در این مرحله از لمینت دندان، دندانپزشک باید مقداری از مینای سطح دندان را به اندازه لازم تراش بدهد تا فضای مورد نیاز برای لمینت‌ها آماده شود. برای تراشیدن مینای دندان از دریل‌های کوچک دندانپزشکی استفاده می‌شود. استفاده از بی‌حسی موضعی در این مرحله، مانع از ایجاد درد در دندان‌ها خواهد شد. دندانپزشک بعد آماده کردن دندان‌ها، برای چسباندن لمینت، باید قالب دندان‌ها را نیز آماده کند. 

  • طراحی و ساخت روکش لمینت در لابراتوار 

در این مرحله قالب‌های دندان تهیه شده توسط دندانپزشک متخصص به لابراتوار دندان ارسال می‌شود. روکش‌های سرامیکی لمینت درست طبق قالب و شکل دندان‌های فرد طراحی و ساخته می‌شود. مرحله طراحی و ساخت روکش لمینت، معمولا دو هفته به طول می‌انجامد‌. امکان استفاده روکش‌های موقتی تا آماده شدن روکش‌های اصلی وجود دارد. 

  • چسباندن روکش‌های لمینت روی سطح جلویی دندان‌ها 

بعد از آماده شدن روکش‌های لمینت، نوبت به مرحله چسباندن روکش‌های لمینت روی سطح جلویی دندان‌ها که از قبل تراش خورده می‌رسد. این مرحله در واقع مهم‌ترین مرحله محسوب می‌شود و باید با ظرافت و دقت خاصی انجام شود. هیچ فاصله‌ای بین لثه و لمینت نباید باقی بماند؛ زیرا باکتری‌ها در آن نقطه تجمع پیدا کرده و باعث عفونت لثه و به خطر افتادن روکش سرامیکی لمینت دندان می‌‌شوند. برای انجام لمینت همواره دندانپزشکی را انتخاب کنید که تجربه بالایی دارد. بعد از پایان چسباندن واحدهای لمینت‌ روی دندان‌ها، دندانپزشک نکات لازم برای نگهداری از دندان‌ها را به فرد آموزش می‌دهد.

چسباندن روکش‌های لمینت روی سطح جلویی دندان‌ها

 

قیمت لمینیت سرامیکی و کامپوزیتی به چه مواردی بستگی دارد؟

چنانچه برای مشاوره به کلینیک‌های دندانپزشکی مراجعه کرده باشید، ممکنه با تفاوت قیمت‌ لمینت کامپوزیت در این مراکز مواجه شده باشید و این پرسش برای شما به وجود آمده باشد که دلیل این اختلاف قیمت چیست

طبیعتا چند عامل مهم وجود دارد که بر قیمت این روش اصلاح دندان تاثیر خواهد گذاشت که در ادامه به این موارد اشاره خواهیم کرد:

  • موقعیت جغرافیایی قرارگیری مطب دندانپزشک که در کدام شهر و منطقه باشد، از نظر قیمت بسیار متفاوت میباشد.
  • نوع درمان که دندانپزشک متخصص برای بیمار در نظر میگیرد، در قیمت هر واحد تاثیر خواهد داشت.
  • استفاده از مواد مرغوب، تجهیزات روز و ... بر قیمت لمینت کامپوزیتی موثر میباشد.
  • تعداد واحدهایی که قرار است کامپوزیت شود.

و آخرین و مهم‌ترین نکته میزان مهارت و هنر دندانپزشک که میتواند دندان‌های شما را به طرز زیبایی روکش کرده و لبخند زیبایی به شما ببخشد، بخصوص اگر به‌عنوان بهترین متخصص لمینت دندان شناخته شده باشد.

 

استفاده از روش لمینت دندان برای چه کسانی مناسب نیست؟‌ 

برخی از افراد دچار دندان قروچه هستند و به همین دلیل ممکن است در حین دندان قروچه لمینت دندان بشکند. این افراد بهتر است از روش لمینت برای اصلاح دندان‌های خود استفاده نکنند. علاوه بر افراد دچار دندان قروچه، این روش برای افرادی که روی دندان‌های خود پوسیدگی‌های بسیار وسیع دارند، مناسب نیست. آن‌ ها تا زمانی که پوسیدگی‌های دندانی خود را درمان نکنند، مجاز به انجام هیچ کدام از روش‌های زیباسازی طرح لبخند مانند ایمپلنت، کامپوزیت یا لمینت نیستند.

کامپوزیت چیست

کامپوزیت چیست و چه تفاوت‌هایی با لمینت دندان دارد؟‌

کامپوزیت یکی دیگر از روش‌های اصلاح طرح لبخند است که از نظر ظاهری شباهت زیادی به روش لمینت دارد؛ با این تفاوت که در این روش دندانپزشک با جای استفاده از روکش سرامیکی برای برطرف کردن نقص‌های موجود در دندان‌ها، خمیر کامپوزیت را روی سطح دندان‌ها قرار داده، به فرم دلخواه در می‌آورد و با کمک اشعه باعث محکم‌شدنش می‌شود. هزینه برطرف کردن ایرادهای دندان مانند زردی، فاصله‌دار بودن، کجی و غیره با استفاده از روش کامپوزیت بسیار ارزان‌تر از لمینت دندان است ولی کیفیت و مقاومت پایین‌تری نسبت به لمینت دارد. جنس لمینت به دلیل سرامیکی بودن، طول عمر و ماندگاری زیادی دارد؛ اما خمیر کامپوزیت به اندازه سرامیک مقاوم نیست. لمینت با خوردن غذاهای رنگی، به سادگی دچار تغییر رنگ نمی‌شود و بعد از ایمپلنت یا کاشت دندان به عنوان یکی از روش‌های گران‌قیمت اصلاح طرح لبخند شناخته می‌شود؛ زیرا جنس روکش‌ سرامیکی، مقاومت آن در برابر ساییدگی، شکستن، تغییر رنگ و دستمزد بالای دندانپزشک برای آماده سازی، قالب گیری، طراحی و ساخت روکش سرامیکی، طولانی بودن مدت زمان آماده شدن روکش سرامیکی و غیره، در بالا بودن قیمت این روش تاثیرگذار هستند. اگر از دندان‌های لمینت شده درست مراقبت شود تقریبا تا بیست سال ماندگاری دارند.

برای لمینت دندان به دنبال یک کلینیک دندانپزشکی معتبر باشید! 

اگر قصد دارید از خدمات دندانپزشکی زیبایی مانند لمینت استفاده کنید، ابتدا باید به دنبال یک کلینیک دندانپزشکی معتبر باشید. کلینیک دندانپزشکی آتن باکیفیت‌ ترین خدمات با استفاده از پیشرفته‌ترین تجهیزات توسط بهترین دندانپزشکان متخصص زیبایی دندان با مناسب‌ترین قیمت به صورت اقساطی و با تضمین کیفیت به متقاضیان ارائه می‌ دهد.

جمع‌بندی 

در این مقاله ابتدا به معرفی روش لمینت دندان به عنوان یک روش زیباسازی و اصلاح طرح لبخند پرداختیم و در ادامه نحوه انجام آن را مرحله به مرحله توضیح دادیم‌. 

شما با مراجعه به مرکز دندانپزشکی آتن میتوانید از مشاوره رایگان بهره مند شوید.

کدخبر: 838951 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟