چرا بازار ارز دیجیتال در حال درجا زدن است؟

عوامل موثر در روند بازار ارز دیجیتال

در این قسمت قرار است عواملی که بازار ارز دیجیتال را تغییر می‌دهند به شما معرفی کنیم.

  • عرضه و تقاضا

یکی از مهم‌ترین موارد در قیمت ارز دیجیتال، تقاضا و عرضه است. زمانی که تقاضا ثابت باشد و عرضه افزایش پیدا کند، قیمت ارز کاهش و زمانی که عرضه ثابت باشد و تقاضا بیشتر شود، قیمت ارز افزایش می‌یابد. 

  • تغییر در قیمت بیت کوین

تغییر در قیمت بیت کوین، یکی دیگر از دلایل تاثیر گذار بر قیمت رمز ارزها به حساب می‌آید. بیت کوین به‌صورت مستقیم روی تمام ارزها تاثیر دارد. به‌طوری‌که با افزایش قیمت این ارز، قیمت همه ارزها نیز بیشتر می‌شود.

  • امنیت ارز دیجیتال

در زمان خرید ارزهای دیجیتال باید مراقب باشید تا ارز موردنظر خطرات کمی داشته باشد و ارزش آن به سمت صفر نرود.

  • خطرات و کلاهبرداری ارز دیجیتال 

خطرات ارزها در دو دسته قرار می‌گیرند. دسته اول برای تمام ارزهای دیجیتال است و دسته دوم فقط مربوط به برخی از ارزها می‌باشد. شما باید پیش از خرید ارز، آن را به‌خوبی بررسی کنید و درصورتی‌که در خرید آن شک دارید، از خرید آن صرف‌نظر کنید.

  • محدودیت‌ها و قوانین دولت‌ها در بازار ارز دیجیتال 

اگر دولت یک ارز را ممنوع کند، قیمت آن به‌شدت افت می‌کند. همچنین ممکن است قوانین دولت سبب افزایش قیمت ارز شوند.

  • سرمایه‌گذاری نهنگ‌ها و ورود آن‌ها به بازار ارز دیجیتال 

نهنگ‌ها، اصلی‌ترین بازیگر رمز ارزها به‌حساب می‌آیند و نقش مهمی در تعیین قیمت ارزها دارند؛ خصوصا برای ارزهای دیجیتال کوچک که در طول روز، خیلی معامله نمی‌شوند.

  • حمایت افراد مشهور و سلبریتی‌ها از ارز دیجیتال 

برخی از افراد مشهور و سلبریتی‌ها از ارزهای دیجیتال حمایت می‌کنند. این افراد طرفداران زیادی دارند و درصورتی‌که از یک ارز حمایت کنند، افراد زیادی به سمت خرید این ارز روانه می‌شوند. به همین دلیل این مورد نیز در قیمت ارز دیجیتال تاثیرگذار است.

  • کاربردها و اهداف ارز دیجیتال

برخی از ارزهای دیجیتال هدف خاصی را دنبال می‌کنند و آینده خوبی در انتظارشان است و برخی هدف خاصی ندارند. همچنین ارزها کاربردهای مختلفی دارند. به همین دلیل افرادی که قصد دارند ارزهای دیجیتال را برای مدت طولانی هولد کنند، باید به این دو مورد توجه کنند.

  • شرایط و نحوه استخراج ارز دیجیتال 

روند استخراج ارز و پروتکل‌های آن یکی از عوامل موثر در قیمت ارز است که برای هر ارز به‌صورت جداگانه بررسی می‌شود.

  • مقیاس پذیری ارز دیجیتال 

مقیاس‌پذیری یعنی سرعت انجام تراکنش در ساختار ارز. هرچقدر این سرعت بیشتر باشد، جذابیت آن ارز افزایش می‌یابد و قیمت آن صعودی می‌شود.

  • میزان سود به دست آمده در بازار رمز ارزها

هرچقدر سود دریافتی از این بازار بیشتر باشد، کاربران بیشتری به خرید تتر و ارز و هولد کردن آن روی می‌آورند.

  • پذیرش عمومی

هرچقدر افراد بیشتری وارد این عرصه شوند، نقدینگی بیشتر شده و قیمت ارزها افزایش می‌یابد.

  • اخبار مربوط به ارزهای دیجیتال 

اخبار در لحظه می‌تواند قیمت ارز را تحت تاثیر قرار دهد و گاهی در طولانی مدت قیمت آن را تغییر دهد. پس باید در زمان خرید ارز‌ها به سایت‌های معتبر خبری سر بزنید. معامله بیت کوین در ایرانیکارت روشی مطمئن و ایمن برای خرید و فروش و اطلاع از اخبار مربوط به بیت کوین است.

  • اعتبار رمز ارزها

اعتبار رمز ارز، تاثیر زیادی در آینده آن دارد. پس باید در زمان خرید، به این مورد توجه کنید؛ چراکه خرید رمزارز نامعتبر، سبب شده تا سرمایه شما دچار ریسک شود.

  • مدیریت داخلی و کنترل ارز دیجیتال

برای اینکه بتوانید سیستم داخلی ارزهای دیجیتال را مدیریت کنید، نیاز به آموزش و تخصص دارید. 

  • میزان معاملات ارز دیجیتال 

یکی دیگر از مواردی که قیمت ارزهای دیجیتال را مشخص می‌کند، بالا و پایین بودن حجم معاملات است. برای یافتن این اطلاعات می‌توانید به سایت‌های معتبری همچون وب سایت www.Coinmarketcap.com مراجعه کنید.

  • پذیرش ارز در صرافی‌های شناخته شده 

هر چقدر یک ارز در صرافی‌های معتبرتری پذیرش شود، قیمت آن بیشتر خواهد شد. پس با بررسی این موضوع، ارزهایی که پتانسیل رشد دارند را خریداری کنید.

دلایل سقوط بازار ارز دیجیتال

دلایل سقوط بازار ارز دیجیتال

کویید 19 سبب توقف اقتصاد در همه جهان شد و تنها تعداد کمی از شرکت‌ها در این دوره به فعالیت خود ادامه دادند. بانک‌های مرکزی برای رفع این مشکل، برنامه‌های محرک بزرگی را آغاز کردند. اصل اساسی این اقدامات تسهیل کمی (QE) است که یک استراتژی سیاست پولی به‌حساب می‌آید. بانک‌های مرکزی در زمان بحران اقتصادی و مالی برای خرید اوراق بهادار از QE استفاده می‌کنند. زمانی که بیشتر جهان در قرنطینه بودند، برخی شرکت‌ها سعی کردند به دنبال سوددهی باشند و برخی دیگر با شکست روبرو شدند.

بانک‌های مرکزی و دولت برای کمک به چرخش اقتصادی می‌توانند پول بیشتری چاپ کنند. به دنبال چاپ پول اتفاق مختلفی می‌افتد. با دریافت بسته‌های محرک اولیه توسط کشور‌هایی از جمله ایالات متحده، بازار سهام روند صعودی پیدا کرد. شرکت‌هایی همچون فیس‌بوک، گوگل و تسلا سهام‌ فناوری خود را افزایش دادند و سوددهی زیادی را تجربه کردند.

جنگ اوکراین 

در زمان جنگ اوکراین، میلیون‌ها اوکراینی آواره شدند و پیامدهای این جنگ در کل کشورها نمایان شد. روابط بین کشورها تاثیر زیادی بر تمام بازار‌های دارایی دارد. همچنین جنگ سبب کاهش مواد اولیه مانند گندم و کود در جهان شد. البته ارزهای دیجیتال به کشورهای اوکراین و روسیه کمک زیادی کرد؛ اما به همان میزان نیز آسیب دید.

خرج و مخارج زندگی 

با جنگ اوکراین، همه فهمیدند که وابستگی کشور‌های اروپایی به نفت و گاز روسیه غیرقابل‌انکار است. قیمت مواد غذایی، دارو، برق و ملزومات زندگی در برخی کشورها رو به افزایش است و مردم تنها قادر به تامین نیازهای اولیه خو هستند و سرمایه‌ای برای ورود به ارزهای دیجیتال ندارند. 

پس از سقوط بازار در سال 2022، سرمایه‌گذاران روند صعودی را تجربه کردند و برخی افراد، سوار موج شدند. بیکار شدن و قرنطینه سبب شد تا افراد سرمایه بیشتری را در این بازار قرار دهند و برخی سود خوبی به دست آوردند. پس از سال 2021 بحران خرج زندگی بیشتر نمایان شد. به همین دلیل توانایی مردم برای ترید بسیار کاهش یافته است.

سقوط شبکه و استیبل‌کوین لونا

ترا یک بلاک چین مبتنی بر قرارداد هوشمند به‌حساب می‌آید که برای حفظ تعادل بین دلار و استیبل کوین الگوریتمی UST استفاده می‌شود. UST در ماه می‌۲۰۲۲ پیوند خود را با دلار از دست داد. سپس بیت کوین 40 درصد کاهش پیدا کرد. با کاهش متوالی قیمت، سرمایه‌گذاران پیش‌بینی کردند که یک جهش اتفاق می‌افتد. پس از دی‌پگ استیبل کوین UST، ارزش توکن LUNA هم کم شد. دلیل اصلی سقوط جهانی بازار ارزهای دیجیتال، تنها به دلیل سقوط لونا نیست؛ اما شانس برای بهبود هم خیلی کم است. همچنین سرمایه‌گذاران پس از سقوط لونا، دیگر به سرمایه‌گذاری‌های جدید بلاک چین ایمان ندارند.

دلیل درجا زدن بازارهای ارز دیجیتال

ترس و بی‌اعتمادی معامله‌گران، عوامل اصلی درجازدن بازارهای ارز دیجیتال است. به دلیل عدم وجود سیگنال مشخص در بازار، معامله‌گران سعی در کاهش ریسک در بازار ارز دارند. سرمایه‌گذاران بزرگ هم سرمایه جدیدی در بازار قرار نمی‌دهند؛ درصورتی‌که یکی از مواردی که برای صعود بیت کوین لازم است، وجود نقدینگی می‌باشد.

همچنین باتوجه‌به آمار مربوط به موجودی بیت کوین در صرافی‌ها، مشخص است که سرمایه‌گذاران وجوه خود از صرافی‌های متمرکز را برداشت و آن‌ها به کیف پول‌های خصوصی خود واریز می‌کنند. خروجی بالای صرافی‌ها نشان‌دهنده کاهش نقدینگی بازار ارزهای دیجیتال است.

برای صعود دوباره به چه چیزی نیاز است

  • در هنگام ضرر، به فکر کم‌کردن میانگین نباشید. یعنی اگر یک واحد بیت کوین را با مبلغ 60 هزار دلار خریداری کردید و قیمت آن کاهش یافت، با خرید دوباره بیت کوین، فقط میزان ضرر شما افزایش پیدا می‌کند.
  • دوستی را روند را فراموش نکنید. درصورتی‌که در تشخیص روند تصور اشتباهی داشتید، فورا دست‌به‌کار شوید.
  • با تشکیل پورتفو متنوع، ریسک ضرر و از دست دادن سرمایه خود را کاهش دهید.
  • نباید در بازار رمز ارز منفعل باشید. فعالیت در این بازار نیازمند صبر و هوشمندی است. همچنین باید در لحظه، بهترین تصمیم را بگیرید.
  • اصول و استراتژی مشخصی برای خود داشته باشید و زمانی که یک اتفاق رخ داد، برنامه بعدی خود را بدانید.
  • به نوسان‌گیری در زمان افت و خیز بازار توجه کنید و نوع استراتژی خود را بسته با صعودی یا نزولی بودن بازار تغییر دهید. در بازارهای صعودی به‌صورت هولدر عمل کنید و به دارایی خود بیفزایید و در بازارهای نزولی، بادقت معاملات کمی را انجام دهید.
  • روی رمز ارزهای مستعد رشد تمرکز کنید.
  • در زمان بحران از ویژگی دوطرفه بودن بازار استفاده کنید تا به سوددهی برسید. 

چند توصیه برای شرایط فعلی بازار ارزهای دیجیتال

چند توصیه برای شرایط فعلی بازار ارزهای دیجیتال

  • Hold کردن یک استراتژی راحت به‌حساب می‌آید، اما بهترین کار برای سوددهی نیست. هولد کردن بیت کوین در زمان طولانی خوب است؛ اما سرمایه‌گذاری در یک بازار پرنوسان مثل ترید در بارزهای دیجیتال، نباید طولانی مدت باشد؛ چراکه سبب از دست رفتن فرصت‎های دیگر می‌شود. 
  • زمانی که نمی‌دانید چه کنید، به سمت تتر و بیت کوین بروید.
  • سرمایه‌گذاری‌های خود روی آلت کوین‌ها را به طور مداوم بررسی کنید. چراکه در صورت عدم پیگیری، ممکن است با ضرر مواجه شوید. برخی مواقع بعضی از ارزها از لیست صرافی‌ بیرون می‌روند و صرافی ورشکست می‌شود. در این شرایط باید به‌سرعت توکن‌های خود را تبدیل به کوین کنید. 
  • در برنامه‌ریزی استراتژی خود، به خروج از بازار هم فکر کنید. گاهی اوقات بازار بر خلاف میل شما خواهد بود. در این شرایط باید هرچه سریع‌تر از نقطه خروج استفاده کنید.
  • باید بدانید که بیت کوین همیشه همراه با سود نیست.
  • برای قرار دادن سرمایه خود در بازار جدید مراقب باشید.
  • هرکسی نمی‌تواند در بازار رمز ارز به سوددهی برسد.
  • به سود سرمایه‌گذاری خود وابسته نباشید و روی آن برای پرداخت هزینه زندگی خود حساب نکنید تا استرس آن را نداشته باشید.
  • در زمان ورود به بازار ارزهای دیجیتال، ترس را کنار بگذارید.
  • با دوستان باتجربه خود در مورد شرایط صحبت کنید.
  • امید خود را از دست ندهید و سعی کنید اطلاعات و تجربه خود را در این زمینه بالا ببرید.

کلام آخر

در این مطلب سعی کردیم موارد موثر در بازار ارزهای دیجیتال، دلایل سقوط و درجازدن آن و نکاتی که برای ماندن در این بازار نیاز دارید را بررسی کنیم. شما می‌توانید برای خرید تتر و سایر ارزها از صرافی‌های معتبر همچون صرافی ایرانیکارت استفاده کنید.

 

کدخبر: 835638 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟