لوله اسپیرال چیست؟

نحوه تولید لوله اسپیرال

گفتیم شمش فولادی در دمای مشخص به صورت ورق‌های مسطح در می‌آید و قسمت‌های لبه آن که دچار شکستگی و ترک شده است بریده می‌شود. سپس با زاویه مشخص وارد دستگاه نورد اسپیرال می‌شود. 

به صورت کلی این لوله‌های درزدار به دو صورت تولید می‌شود:

روش تک مرحله ای در تولید لوله اسپیرال

این روش از سه مرحله، آماده نمودن ورق، شکل‌دهی به آن و جوشکاری زیر پودری داخلی و خارجی تشکیل شده است.

ابتدا سر ورق‌ها به هم جوش داده می‌شود سپس ورق پیش‌خم می‌شود تا برآمدگی روی آن ایجاد نشود. مرحله جوشکاری که مهم‌ترین قسمت تولید لوله اسپیرال است از لبه داخلی ورق شروع می‌شود. در این مرحله جوشکاری در حالت ساعت 6 با کمک دستگاه جوش زیر پودری انجام می‌شود و سپس لبه‌های خارجی در موقعیت ساعت 12 جوشکاری می‌شوند. این روش نسبت به روش دوم کند است چرا که در این روش جوشکاری هر دقیقه بین 1 تا سه متر لوله جوشکاری می‌شود.

تولید لوله اسپیرال دو مرحله ای

این روش درست مانند روش اول است با این تفاوت که بعد از شکلی دهی ورق، جوشکاری آن به روش GMAW انجام می‌شود. نکته مهم در این روش سرعت بالای آن است که در هر دقیقه امکان جوشکاری و تولید 12 متر لوله فراهم می‌شود. دلیل افزایش سرعت در این روش، استفاده از چند دستگاه جوشکاری داخلی و خارجی به صورت همزمان است.

چرا لوله اسپیرال؟

خرید لوله اسپیرال در بین صنعت‌کاران، طرفدار زیادی دارد و دلیل این امر را می‌توان در موارد زیر یافت:

  • لوله‌ها در طول‌های نامحدود تولید شده و به فروش می‌رسند.
  • استحکام لوله در برابر فشار و بار، بالا است. چرا که خواص مکانیکی بالایی داشته و فضای داخلی لوله مسطح است.
  • در اتصال این لوله‌ها از فلنج‌ها کمتر استفاده می‌شود.
  • این لوله‌ها از انواع ورق گرم و گالوانیزه تولید می‌شود.
  • جریان هوای داخل لوله اسپیرال راحت اندازه‌گیری می‌شود.
  • تصفیه در این لوله‌ها ساده است.
  • نشت هوای کمی دارند.
  • قیمت لوله اسپیرال در مقایسه با دیگر لوله‌های درزدار کمتر است؛ چرا که تجهیزات سنگین برای تولید نیاز نیست و قیمت ورق گرم پایین است.
  • امکان تولید لوله با قطرهای مختلف و حتی تا 120 اینچ
  • شکل‌پذیری این لوله‌ها ساده است.

انواع لوله اسپیرال

نحوه تعیین قطر لوله اسپیرال

برای تولید لوله اسپیرال نوارهای فولادی که دمای بیش از 900 درجه سانتی‌گراد را گذرانده‌اند از غلتک‌های دارای درز حلزونی عبور داده می‌شوند و به شکل لوله در می‌آیند. در واقع در تولید لوله‌های معمولی، قطر و ضخامت لوله به میزان پهنای ورق بستگی دارد اما در تولید لوله اسپیرال این قطر لوله با تغییر زاویه اولیه ورق تعیین می‌شود. به عبارتی تولیدکنندگان برای تولید این محصول به جای اینکه از ورق‌هایی با ضخامت متفاوت استفاده کنند، زاویه وارد شدن ورق در دستگاه اسپیرال را تعیین می‌نمایند.

ایرادات وارد بر لوله های اسپیرال

به صورت کلی استقبال از لوله اسپیرال بالا است و دلیل این امر مزایایی بود که در بالا به آن اشاره کردیم اما مانند هر مقطع فلزی این لوله‌ها نیز ایرادی دارند که مهم‌ترین آن موارد زیر است.

  • این لوله‌ها چندان دایره‌ای نیست و سطح مقطع آن بیضی است.
  • این لوله ممکن است دچار چروکیدگی شود.

کاربرد لوله اسپیرال

لوله اسپیرال در شاخه‌های 6 تا 12 متری تولید می‌شود و کاربرد آن در صنایع سنگین است. به دلیل مزایایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد از این لوله برای کاربردهای زیادی استفاده می‌شود. رقابت بسیاری بین این محصول و لوله‌های درز مستقیم برقرار است؛ اما خوشبتانه روش‌های جدید تولید باعث افزایش کیفیت این لوله و افزایش استفاده از آن شده است. 

برخی از کاربردهای لوله اسپیرال عبارتند از:

  • در سیستم‌های شتاب بالا و تهویه هوای فشار بالا 
  • در بیمارستان، مترو، درمانگاه، مکان‌های تفریحی سر پوشیده و مراکز عمومی، ساختمان‌های تجاری و اداری بزرگ، انبارها به عنوان انتقال‌دهنده سیستم گرمایشی و تهویه هوا 
  • سیستم‌های بادگیری، دفع گرد و غبار و تخلیه مونوکسید کربن 
  • برای عبور سیالات در صنایعی که با مواد شیمیایی سر و کار دارند
  • لایه‌روبی رودخانه‌ها و انتقال مواد لایه‌روبی شده و ساختن سازه‌های فلزی نظیر 

کارخانه های تولیدکننده لوله اسپیرال

خوشبختانه در ایران کارخانه‌های متعددی در زمینه تولید لوله اسپیرال فعالیت می‌کنند و بخش زیادی از نیاز کشور از داخل تأمین می‌شود. از جمله کارخانه‌هایی که در زمینه تولید این محصول فعالیت می‌کنند می‌توان به لوله‌ اسپیرال اصفهان، لوله‌ اسپیرال صفا، لوله‌ اسپیرال کالوپ، لوله‌ سازی سلفچگان، شرکت ایران اسپیرال، کارخانه‌ لوله سازی آریا نورد خلیج‌فارس و کارخانه‌ لوله سازی خلیج‌فارس اشاره کرد.

قیمت لوله اسپیرال از چه عواملی تأثیر می‌گیرد؟

از جمله عوامل مؤثر در قیمت لوله اسپیرال می‌توان به جنس ورق استفاده شده در ساخت لوله، وزن آن، نوع فولادی که در ساخت ورق استفاده می‌شود و ابعاد لوله اشاره کرد. البته در بین برندهای مختلف، رقابتی نیز برای تعیین قیمت وجود دارد. 

سایز لوله های اسپیرال موجود در بازار

به صورت کلی این محصول در سایزهای 10 تا 120 اینچ، ضخامت‌های 4 تا 10 میلی‌متر و در طول 6 و 12 متر تولید و به فروش می‌رسد.

قیمت لوله اسپیرال

کلام آخر

در این مقاله به بررسی لوله اسپیرال، نحوه تولید، کاربرد و کارخانه‌های تولیدکننده آن پرداختیم. بازرگانی فولاد آیرومارت با فروش انواع مقاطع فولادی ازجمله لوله اسپیرال، مانیسمان و ... در فروشگاه اینترنتی خود تلاش دارد قدمی بزرگ در راستای خرید هرچه راحت‌تر و مطمئن‌تر مقاطع فولادی و استیل بردارد. در صورت تمایل به دانستن قیمت لوله اسپیرال، قیمت لوله مانیسمان رده 80، 60، 40 و ... می‌توانید به وبسایت iromart.com مراجعه کرده و یا با شماره‌گیری تلفن 02145306 به صورت مستقیم از کارشناسان آیرومارت، مشاوره فنی و تخصصی دریافت نمایید.

کدخبر: 829532 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟