سفر به مرند پل بین ایران و اروپا

مرند کجاست؟

شهر مرند از شهرهای استان آذربایجان غربی و مرکز شهرستان مرند است و در گذشته با نام‌های دیگری چون ماریانا، ماندگار و مروند هم شناخته می‌شد. این شهر با تبریز ۶۵ کیلومتر فاصله دارد و از آنجایی‌که در محور ارتباطی آسیای میانه و اروپا قرار گرفته است، از آن به‌عنوان پل ارتباطی آسیا و اروپا یاد می‌‌شود.

برای سفر به شهر مرند باید از شهر تبریز عبور کرد و از طریق آزاد ‌راه تبریز-مرند که در شمال غربی تبریز واقع شده و با عبور از روستای پیام به این شهر زیبای تاریخی رسید، البته با قرار گرفتن این شهر در مسیر خط راه‌ آهن برقی تبریز به جمهوری آذربایجان، برای سفر به مرند، می‌توان از طریق قطار هم اقدام کرد.

مرند بعد از شهرهای تبریز و مراغه به‌عنوان پرجمعیت‌ترین و بزرگترین شهر استان آذربایجان شرقی شناخته شده است. از لحاظ موقعیت جغرافیایی آن باید گفت، منطقه‌ای نیمه کوهستانی است که از شمال به رودخانه ارس، از شرق به شهرستان اهر، از جنوب به شهرستان شبستر و از مغرب به شهرهای خوی و ماکو محدود می‌شود.

درباره جاذبه‌های ‌طبیعی مرند بیشتر بدانیم.

مرند به‌دلیل کوهستانی بودنش، شهری چهار فصل است که ساکنین آن هر‌ساله آب‌و‌هوای معتدل در فصل بهار، تابستانی گرم و خشک، هوایی بارانی در فصل پاییز و زمستانی پوشیده از برف را تجربه خواهند کرد.

بنابراین بهترین زمان سفر به مرند، فصل‌های بهار و تابستان است، اما اگر با برف و سرما مشکلی ندارید، زمستان‌های برفی آن، چشم‌اندازهای بی‌نظیری را برای دوستداران طبیعت به ارمغان می‌آورد ، البته برای سفر به مرند در فصل زمستان باید تجهیزات مناسب و لباس‌های گرم به همراه داشته باشید.

در شهرستان مرند مکان‌های دیدنی و تاریخی زیادی نظیر کاروانسرای شاه عباسی پیام مرند، طاق و قلعه هلاکو، مسجد پیر بالا یا مسجد بازار، کلیسای هوانس مقدس، آبشار پیر بالا، آتشکده مانداگارنا، روستای ییلاقی دو گیجان، غار دو گیجان، مسجد جامع مرند، گردنه‌ پیام، پیست اسکی پیام، منطقه شکار ممنوع یکانات، آبشار عیش‌آباد، منطقه محافظت‌شده علمدار داغی، قلعه سن سارود، حمام قاضی، حمام حاجی موسی  و آرامگاه پیر خاموش وجود دارد.

در ادامه برخی از مناطق گردشگری این شهرستان را معرفی می‌کنیم.

  • روستای زنزوق با ساختار پلکانی، باغ‌های میوه و دشت‌های پر گل، از مکان‌های زیبا و دوست‌داشتنی شهرستان مرند است. بنابراین، اگر قصد سفر به مرند را دارید، دیدار از این روستا را در برنامه خود قرار دهید.
  • روستای اویندین از دیگر قطب‌های گردشگری شهرستان مرند است که در 80 کیلومتری آن واقع شده و دارای چشمه‌های آب‌گرم با خواص درمانی، مناظر زیبای کوهستانی و گورستانی تاریخی است.
  • آبشار عیش‌آباد در قسمت کوهستانی میشوی غربی، کنار روستای عیش‌آباد و 20 کیلومتری مرند قرار دارد. از زیبایی‌های آن، ارتفاع 15 متری این آبشار دو طبقه است که در اوخر فصل اردیبهشت ماه، بهترین زمان برای بازدید از آبشار عیش‌آباد است.
  • آبشار پیربالار در روستایی با همین نام و در 18 کیلومتری شهر مرند قرار دارد. این آبشار ده متری از میان دره‌ای وسیع و دهانه‌ دو رودخانه در جریان است و برای رسیدن به آن باید از روستای پیربالار دو ساعت پیاده‌روی کرده و از میان صخره‌های بزرگ و چشمه‌های متعدد عبور کرد.
  • اگر عاشق برف، اسکی و برف بازی هستید می‌توانید در زمستان به پیست اسکی پیام با فاصله 15 کیلومتری از مرند سفر کنید. این پیست اسکی از قدیمی‌ترین پیست‌های شمال غربی کشور به‌شمار‌ می‌آید که سالانه جمع زیادی از گردشگران داخلی و خارجی برای دیدن طبیعت بکر زمستانی، انجام ورزش‌های برفی و اجرای مسابقات به این سمت روانه می‌شوند.
  • قله علمدار داغی، با ارتفاع 3155، مرتفع‌ترین قله در کوه‌های میشوداغ، است و در  آن آرامگاه فردی به نام علی ابن مالک اشتر نخعی، ملقب به علی علمدار قرار گرفته است. برای رسیدن به این مکان مرتفع تاریخی باید از مرند به روستای ارلان رفت.
  • قلعه مانداگارنا با قدمتی 6000 ساله از دیگر جاذبه‌های گردشگری شهر مرند است که به‌صورت یک موزه طبیعی آثار سه تمدن را در دل خود دارد. این اثر که با نام‌های دیگری نظیر قلعه یالدور، تپه مرند و تپه خاکستری هم شناخته می‌شود، در سال 1347 به ثبت آثار ملی رسید و هر‌ساله گردشگران زیادی برای دیدن این بنای تاریخی به مرند سفر خواهند کرد.
  • دره دارانداش که با‌عنوان دره گوورچینلیق هم شناخته می‌شود، از مکان‌های تفریحی و هیجان‌انگیز شهرستان هرند است. با سفر به این دره، نه تنها از جاذبه‌های طبیعی آن لذت می‌برید، بلکه لحظاتی مهیج را هم تجربه خواهید کرد.

شهر مرند

شهر مرند از موقعیت جغرافیایی بسیار خوبی برخوردار است، بنابراین با سفر به این شهر می‌توانید در کنار دیدن جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، از بزرگ‌ترین مراکز خرید آذربایجان شرقی که در مرند احداث شده، خرید کنید. از مهم‌ترین مراکز خرید این شهر، می‌توان به بازار بزرگ بین‌المللی مرند، پاساژ حاج کمال، پاساژ موذن، پاساژ عظیمی، پیچاخچی و غیره اشاره کرد.

صنایع دستی مرند

اهالی شهر مرند، مردمی مهربان و مهمان‌نواز هستند که به‌واسطه روحیه لطیفشان می‌توانند هنرهای ارزشمند و زیبایی نظیر قالی‌‌بافی، سبدبافی، فانوسکا‌بافی، سفال‌گری و سرامیک‌‌سازی را خلق کرده و به‌عنوان یک یادگاری ارزشمند در اختیار گردشگران قرار دهند.  

اگر قصد خرید سوغاتی از این شهر را دارید، می‌توانید در کنار خرید یکی از این صنایع دستی، خوراکی‌هایی نظیر زغال اخته، قیسی، زردآلو، آلبالو، زعفران و پسته را هم انتخاب کنید.

غذاهای محلی مرند

غذاهای محلی مرند

از غذاهای سنتی مرند، می توان به غذاهایی نظیر ایشلی کوکه، میوه عشی، خامه شورباسی ، قورما شورباسی، آق سوپ، قوربه تی، کالام دولماسی، کویماق، قووت، برنج پخته شده با عدس اشاره کرد، البته مردم این خطه به دلیل داشتن آب‌و‌هوای سرد و کوهستانی بیشتر تمایل دارند تا آش‌های گرم و  مقوی را در وعده های غذایی خود جای دهند.

نکاتی مهم برای سفر به مرند

مرند به‌دلیل داشتن آثار تاریخی و طبیعی فراوان، از شهرهای دیدنی استان آذربایجان شرقی محسوب می‌شود. بنابراین پیشنهاد ما به شما عزیزان سفری چند روزه به این شهر است تا با خیالی راحت و آسوده از جاذبه‌های آن، نهایت لذت را ببرید.

البته موضوع مهمی که خیلی ها از آن به سادگی می گذرند، نداشتن برنامه‌ریزی و اقدام به حرکت بدون تعیین مکان اقامت در شهر مقصد، می باشد. بنابراین بهتر است افراد، قبل از سفر به سایت‌های معتبر نظیر اتاقک مراجعه کرده و در آن‌جا سوئیت یا ویلایی را مطابق با نیاز، سلیقه و بودجه خود انتخاب نمایند.

از مزایای رزو اقامتگاه از اتاقک، می‌توان به داشتن مکانی تمیز با امکانات رفاهی ایده آل برای استراحت در زمان سفر به مرند و صرفه‌جویی در هزینه‌های سفر اشاره نمود، چرا که اقامتگاه‌های اتاقک در کنار کیفیت بالا، هزینه پایین‌تری نسبت به هتل‌ها خواهد داشت.

 

کدخبر: 814455 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟