اگر یکی از وراث سهمش را بخواهد چه باید کرد؟

 بررسی این مورد را به طور کامل از زبان وکیل انحصار وراثت بشنویم. پس با ما همراه باشید. در بعضی مواقع پیش‌آمده که یکی از وراث با سایر ورثه هماهنگ نیست. در این صورت عدم همکاری یکی از وراث می‌توانند سایر ورثه را ناراحت کند. در واقع باید ذکر کنیم که عدم همکاری وراث در تقسیم ارث از جمله مشکلاتی است که در این زمینه پیش می‌آید.

به عنوان مثال در بعضی مواقع، خواهر و یا برادر وارث به دلایل مختلفی نظیر عدم حضور و یا بهانه و لج، حاضر به فروش سهم‌الارث خود نمی‌شوند.

ابتدا در مورد گواهی انحصار وراثت باید ذکر کنیم که این گواهی از سوی شورای حل اختلاف صادر می‌شود و مشخص‌کننده وراث قانونی است. در واقع با گواهی انحصار وراثت مشخص می‌شود که میزان سهم‌الارث هر یک از ورثه چه مقدار است. 

عدم همکاری یکی از وراث

اگر یکی از وراث سهمش را بخواهد؛ اما راضی به گرفتن وکیل انحصار وراثت نباشد ممکن است برای سایر ورثه مشکلاتی به وجود آورد. در صورت عدم همکاری در ابتدا ورثه باید مذاکره مسالمت‌آمیزی با یکدیگر داشته باشند. این کار بهترین گزینه به حساب می‌آید. چرا که می‌توانند مشکلات خود را بین خودشان حل کنند.

در این صورت ممکن است به نتایج مطلوبی برسند‌. اکثر افراد در اطرافیان خود مشاهده کرده‌اند که با فوت کردن پدر خانواده، ارثیه آن به فرزندانشان رسیده است؛ اما فرزندان ایشان در هنگام تقسیم بندی با یکدیگر به توافق نرسیده‌اند و با مشکلاتی روبرو شده‌اند. عدم همکاری یکی از وراثت می‌تواند موجب ایجاد مشکل در بین ورثه شود. گروه وکلای پارسا تخصص کامل در این زمینه دارند. 

اگر یکی از وراث سهمش را بخواهد نتیجه چه می‌باشد؟

اگر یکی از وراث سهمش را بخواهد در صورتی که بین ایشان با سایر ورثه مشکلی پیش آید و یکی از ورثه برای تقسیم ارث همکاری نکند، بعد از اینکه با مذاکره مسالمت‌آمیز به نتیجه نرسند بهتر است برای حل این موضوع به وکیل پایه‌یک دادگستری که در کار انحصار وراثت تخصص دارد مراجعه کنند و از ایشان همکاری و مشارکت بطلبند.

در حقیقت اگر با مذاکره به نتایج دلخواه نرسیدند باید دعوای خلع ید از ملک مشاع را مطرح کنند. به این صورت ملک مشاع به علت به نتیجه نرسیدن وراث، پلمپ می‌شود. در این زمان دادگاه، کارشناسی لازم را انجام می‌دهد.

در این صورت مشکلاتی که در این بین وجود دارد حل می‌شود. چرا که ممکن است به دلایل مختلفی وراث همکاری نکنند و به یکی از وراث سهم‌الارث ندهند. در این صورت با کارشناسی دادگاه، سهم‌الارث بین همه وراث به یک اندازه پخش می‌شود. گروه وکلای پارسا در این زمینه می‌تواند کمک شما عزیزان باشد‌. 

مزایای گرفتن وکیل انحصار وراثت در صورتی که اگر یکی از وراث سهمش را بخواهد؟

اگر یکی از وراث سهمش را بخواهد در صورت عدم همکاری، بهترین گزینه این است که شما از وکیل پایه‌یک دادگستری که به طور تخصصی این کار را انجام می‌دهد کمک بگیرید. در این صورت می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان مشکل را بین خود و خواهر و برادران حل کنید. همان‌طور که می‌دانید اگر وراث بخواهند به صورت انحصار وراثت پیش بروند ممکن است کار برایشان طولانی شود.

به همین جهت وجود یک وکیل پایه‌یک دادگستری که در این زمینه تخصص و اطلاعات فراوان دارد و دارای مدارک معتبر است و همچنین وکیلی که دارای مهارت و تجربه بالایی است کمک‌کننده شما عزیزان می‌باشد. پس بهترین گزینه این است که در انتخاب وکیل، تمام حواس خود را جمع کنید و بهترین وکیل را انتخاب نمایید‌. وکیل ارث می‌تواند در این زمینه به شما مشورت دهد و مشکل شما را بین سایر وراث از بین ببرد. 

وراث شامل چه افرادی می‌باشد؟

در این قسمت در مورد افرادی که سهم‌الارث به ایشان تعلق می‌گیرد مطالبی ارائه می‌کنیم. دسته اول از لحاظ قانون مدنی وراث شامل همسر، پدر، مادر، فرزندان و سایر نوه‌ها می‌باشد. دسته دوم از لحاظ قانون مدنی شامل پدربزرگ و مادربزرگ همسر و برادر و خواهر است. دسته سوم شامل کسانی نظیر عمه، دایی، خاله و عمو متوفی می‌باشد.

البته توجه داشته باشید که زن در صورتی از شوهر خود ارث می‌برد که در صورت فوت همسر، زن از همسر متوفی خود دارای فرزند باشد. در این حالت از اموال منقول و غیرمنقول متوفی، یک‌هشتم به زن می‌رسد؛ اما در صورتی که زن از همسر خود نوه و فرزندی نداشته باشد، در این صورت از ارث متوفی، یک‌چهارم به همسر تعلق می‌گیرد.

میزان سهم‌الارث چقدر است

میزان سهم‌الارث چقدر است؟ 

اگر مادر فرزندی داشته باشد، یک‌سوم از ارث متوفی به مادر می‌رسد. اگر مادر فرزندی نداشته باشد، میزان سهم‌الارث آن نصف می‌شود و یک‌سوم از سهم ارث به مادر می‌رسد. اگر زوجه فرزندی داشته باشد، این میزان، یک‌هشتم است؛ اما اگر فرزندی نداشته باشد سهم‌الارث، یک‌چهارم می‌شود.

اما میزان سهم ارثی که به زوج می‌رسد کمتر از زوجه است. به این صورت که با وجود یک فرزند، یک‌چهارم و بدون وجود فرزند، یک‌دوم سهم‌الارث به زوج تعلق می‌گیرد. البته توجه داشته باشید وراث در صورت ارتکاب به کفر، قتل، لعان، زنا، برده بودن از ارث محروم می‌شوند. 

مدارکی برای انحصار وراثت 

برای انحصار وراثت نیاز به مدارکی است. این مدارک شامل اصل و کپی گواهی فوت است. وراث باید کپی و اصل گواهی فوت متوفی را که از آن ارث برده‌اند به همراه داشته باشند‌. مدارک دیگر شامل اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه ورثه، استشهادنامه محضری و رسید گواهی مالیاتی می‌باشد. نام همه وراث در فرم دادگاه نوشته می‌شود. دو نفر که فرد متوفی و ورثه را می‌شناسند باید این فرم را امضا نمایند. این افراد شاهد هستند و باید این فرم در دفتر اسناد رسمی پر شود و امضای دو شاهد در دفتر اسناد رسمی ثبت شود. 

وکیل انحصار وراثت چه وظیفه‌ای به عهده دارد؟

وکیل انحصار وراثت، مشاوره حقوقی است که موکلان خود را در این زمینه آگاه می‌کند و به آنها مشاوره حقوقی ارائه می‌دهد. در حقیقت افراد با دانستن رویه قانونی می‌توانند نتیجه مطلوب‌تری بگیرند. به همین جهت نیاز به وکیل پایه‌یک دادگستری است که بتواند به این افراد در این زمینه کمک کند و مشاوره ارزشمندی ارائه دهد. در بعضی مواقع اگر ورثه اطلاعات کاملی راجع به این موضوع نداشته باشند دچار ضرر می‌شوند. به همین جهت انتخاب یک وکیل مناسب و با دانش در این زمینه الزامی است. 

انتخاب وکیل

نکاتی برای انتخاب وکیل خوب برای تقسیم ارث

اگر یکی از وراث سهمش را بخواهد وکیل پایه‌یک دادگستری باید در این زمینه مشاوره حقوقی ارائه دهد. در حقیقت یک وکیل خوب باید در وهله اول دانش و علم کافی در این زمینه داشته باشد تا بتواند به موکلان خود کمک کند. علاوه بر این یک وکیل خوب باید ویژگی‌های منحصربه‌فردی داشته باشد تا او را نسبت به وکلای دیگر متمایز کند. به عنوان مثال وکیل کارآمد باید تجربه و مهارت کافی داشته باشد. تجربه یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید در هنگام انتخاب وکیل به آن توجه داشت؛ زیرا وکیلی که تجربه زیادی دارد اطلاعات زیادی در این زمینه خواهد داشت. 

اگر یکی از وراث سهمش را بخواهد عدم همکاری این فرد ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی بین سایر ورثه شود. به همین جهت برای جلوگیری از مشکلاتی که در بین وراثت به وجود می‌آید باید وکیل خوب انتخاب کرد تا بتواند با دانش و مهارتی که دارد موضوع را به سرانجام قانونی و مثبت برساند. اولین نکته برای ایجاد نتیجه، مذاکره مسالمت‌آمیز است. در واقع اگر مذاکره به نتیجه مطلوبی نرسید در این صورت وکیل پایه‌یک دادگستری که در انحصار وراثت تخصص دارد می‌تواند کمک‌کننده باشد. شما عزیزان می‌توانید از گروه وکلای پارسای کمک بگیرید. 

کدخبر: 813984 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟