اعتراض به حکم قطعی کیفری + [مراحل از صفر تا 100]

حکم قطعی، حکمی است که در آیین دادرسی نمی‌توان به سادگی برای آن اعتراض یا تجدیدنظرخواهی طرح نمود. البته در شرایط خاصی امکان اعتراض به حکم قطعی کیفری وجود دارد.

لذا با توجه به حساسیت موضوع، اکیدا توصیه میشود جهت اعتراض به هرگونه حکم قطعی، حتما از یک وکیل کیفری مجرب و متخصص در زمینه پرونده خود کمک بگیرید.

ما در این زمینه گروه وکلای دیوان سالار را به شما معرفی می‌کنیم، چرا که تا به حال وکلای کیفری با سابقه این گروه موفق شده اند احکام قطعی کیفری زیادی را به نفع موکلین خود بشکنند. شاید بتوان مهم ترین نقطه قوت و البته نقطه تمایز این گروه را، فعالیت کاملا تخصصی در زمینه کیفری دانست.

برای مشاوره رایگان با وکیل کیفری مجرب، در خصوص اعتراض به حکم قطعی کیفری وارد لینک زیر شوید:

وکیل-کیفری/https://divansalar.org/blog

یک وکیل کیفری ماهر می‌تواند نقش سرنوشت سازی در پذیرفته شدن اعتراض به حکم قطعی کیفری داشته باشد.

در ادامه این مقاله قصد داریم انواع روش های اعتراض به احکام قطعی کیفری را به طور کامل شرح داده و در آخر چگونگی این اعتراض را برای شما بیان کنیم. پس اگر با حکم قطعی کیفری مواجه هستید و قصد اعتراض به آن را دارید و یا این سوال را دارید که "آیا حکم قطعی قابل تغییر است؟" حتما تا انتهای این مقاله را مطالعه نمایید.

اعتراض به حکم قطعی کیفری چگونه است؟

از انواع اعتراض به حکم قطعی کیفری می‌توان به اعاده دادرسی (ماده ۴۷۵)، خلاف شرع بین (ماده ۴۷۷) و فرجام‌خواهی اشاره کرد. به‌طورکلی رأی قطعی، حکمی است که‌ نسبت به آن امکان طرح اعتراض، واخواهی و تجدیدنظر وجود ندارد. گاهی اوقات در شرایط خاصی و با داشتن یک وکیل کیفری باتجربه می‌توان نسبت به حکم قطعی کیفری نیز اعتراض کرد.

اعاده‌ دادرسی، خلاف شرع بین و فرجام‌خواهی که پیش‌تر آن‌ها را نام بردیم از انواع راه‌های اعتراض به این رأی هستند که هرکدام شرایط و قوانین خاص خود‌ را دارند. وکلای دیوان سالار می‌توانند با توجه به شرایط از طریق تمام این راه‌ها نسبت به حکم قطعی اعتراض کنند.

نقش وکیل کیفری حرفه ای در اعتراض به حکم قطعی کیفری

اگر شخصی مجرم شناخته شود و مجازاتی از طرف قانون برای او در نظر گرفته‌شده باشد؛ شاکی‌ این توانایی را دارد که از طرف مقابل شکایت کند. به‌ این‌ شکایت، شکایت کیفری می‌گویند و وکیل این نوع پرونده‌ها  با نام وکیل کیفری شناخته می‌شوند‌. خوب است بدانید که شکایت کیفری در هر فرمی به دادگاه ارائه می‌شود اما شکایت حقوقی این‌گونه نخواهد بود‌.

به بیان ساده‌تر وکیل کیفری به وکیلی می‌گویند که در دعاوی کیفری متخصص است و تجربه‌های فراوانی در این زمینه دارد. جرائمی همچون کلاهبرداری، خیانت‌درامانت، سرقت، رباخواری، جرائم اقتصادی، جرائم مربوط به مواد مخدر و قاچاق کالا و ... از جرائم کیفری هستند.

موضوع اعتراض به حکم قطعی کیفری از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه می‌تواند زندگی یک فرد را برای همیشه تغییر دهد. به دلیل حساس بودن این موضوع باید از یک وکیل کار بلد استفاده کنید.

وکلای گروه وکلای دیوان سالار با داشتن سال‌ها تجربه در زمینه‌های کیفری می‌توانند بهترین خدمات را به شما ارائه دهند.

مرکز تخصصی اعتراض به حکم قطعی کیفری معرفی شد

فرجام‌خواهی

فرجام‌خواهی یکی از انواع اعتراض به حکم قطعی کیفری است که در خصوص جرائم خاصی مانند قتل انجام می‌شود. وکلای کیفری برای احکام سنگین از فرجام‌خواهی استفاده می‌کنند.

به‌صورت تخصصی‌تر فرجام‌خواهی به معنای بررسی انطباق یا عدم انطباق رأی مورد درخواست فرجامی با موازین شرعی و مقررات قانونی و اسلامی کشور است. این اعتراض توسط افرادی مانند طرفین دعوا، نمایندگان قانونی، دادستان کل کشور و... انجام می‌شود‌.

اگر کسی بخواهد با این روش اعتراض کند باید دادخواست موردنظر خود را به دادگاه صادرکننده رأی بفرستد. مهلت درخواست فرجام‌خواهی برای ایرانیان ساکن کشور ۲۰ روز پس از ابلاغ در سامانه ابلاغ بوده و برای افرادی که در خارج ایران هستند؛ ۲ ماه خواهد بود.

اعاده دادرسی (ماده ۴۷۵)

اعاده دادرسی از انواع دیگر اعتراض به حکم قطعی کیفری است. اگر حکمی صادر شود اما دارای خطا باشد یا با قوانین دیگر ناسازگاری کند؛ حکم یا رأی می‌تواند دوباره مورد رسیدگی قضایی قرار بگیرد. اگر دیوان اعاده دادرسی را قبول کند؛ این اعتراض را به شعبه‌ هم عرض تجدید نظر می‌فرستد.

مهلت اعاده دادرسی حقوقی ۲۰ روز است اما اعاده دادرسی کیفری مهلت خاصی ندارد.

آیا با اعاده دادرسی اجرای حکم متوقف می‌شود؟

امکان لغو اجرای حکم در زمان اعاده دادرسی کیفری وجود ندارد. اگر حکمی مانند حبس در حال اجرا باشد و فرد مجرم اعاده دادرسی کند تا زمانی که شعبه هم عرض تجدیدنظر رأی او را تغییر ندهد؛ حکم او اجرا می‌شود.

جهات اعاده دادرسی

برای اعتراض به شیوه اعاده دادرسی باید جهات اعاده دادرسی وجود داشته باشد‌.

جهات اعاده دادرسی به‌صورت زیر است:

  • حکم، مورد ادعای خواهان نبوده باشد.
  • میزان حکم بیشتر از خواسته صادرشده باشد.
  • تضاد در مفاد یک حکم وجود داشته باشد.
  • در حکم صادره با حکم دیگری که در حیطه همان نوع حکم بوده است؛ تضاد وجود داشته باشد.
  • طرف مقابل پرونده، حیله و تقلب کرده باشد.
  • حکم دادگاه بر اساس شواهد یا اسنادی بوده که جعلی بودن آن‌ها به‌مرورزمان ثابت‌شده است.
  • پس از صدور حکم، شواهد و مدارکی پیدا شود که دلیل حقانیت درخواست‌کننده اعاده دادرسی به‌حساب بیاید‌.

درباره جهات اعاده دادرسی و نکات مهم آن وکلای گروه دیوان سالار می‌توانند اطلاعات مفیدی به شما بدهند؛ پس حتما با این تیم‌ در تماس باشید. همچنین درباره این موضوع آن‌قدر قوانین پیچیده و گوناگونی وجود دارد که حتما باید از وکلای کیفری متخصص مانند وکلای گروه دیوان سالار کمک بگیرید. 

خلاف شرع بین

ماده ۴۷۷، آرای خلاف بین شرع است‌ یعنی آرای داده شده برخلاف شرع است. برای مثال ممکن است قانون کاری را زنا اعلام کند ولی شرع آن مسئله را زنا نداند. در این‌چنین موقعیت‌هایی می‌توان رأی را بر اساس ۴۷۷ تغییر داد.  

برای اعمال ماده ۴۷۷ ابتدا باید به دادگستری استان مراجعه کرد و یک لایحه نوشت. دادگستری استان این لایحه را بررسی می‌کند و اگر آن را تأیید کند؛ لایحه را به دیوان می‌فرستد. دیوان یا این اعتراض را قبول می‌کند یا این رأی همچنان به قوت خود باقی می‌ماند‌.

تفاوت خلاف شرع بین و اعاده دادرسی در این است که خلاف شرع بین به‌صورت ماهیتی اما اعاده دادرسی به شیوه شکلی احکام را بررسی می‌کند. از خلاف شرع بین مانند اعاده دادرسی می‌توان حین اجرای حکم نیز استفاده کرد. فقط در پرونده‌های اعدام می‌توان جلوی اجرای حکم را با ماده ۴۷۷ گرفت اما در دیگر پرونده‌ها تا زمان تأیید اعتراض، حکم اجرا خواهد شد.

چرا برای اعتراض به حکم قطعی کیفری از وکیل کیفری دیوان سالار استفاده کنیم؟

اعتراض به حکم قطعی کیفری کاری بسیار سخت و پیچیده‌ای است به‌طوری‌که توصیه میشود حتما از یک وکیل کیفری مجرب استفاده کنید. پذیرفتن اعتراض و درنتیجه تغییر حکمی که قطعی است کم رخ می‌دهد؛ بنابراین تمام مراحل اعتراض باید در عالی‌ترین حالت خود انجام شود.

پیشنهاد میشود اعتراض به حکم قطعی کیفری را توسط وکیل کیفری دیوان سالار که به صورت تخصصی در این زمینه فعالیت میکند، انجام دهید. وکلای کیفری این تیم توانسته‌اند آرای زیادی را بشکنند یا حکم‌های قطعی زیادی را تغییر دهند. برای داشتن یک وکیل کیفری در تهران که در تخصص خود ماهر نیز باشد حتما از گروه وکلای دیوان سالار کمک بگیرید.

بالاترین درصد موفقیت کیفری در صورت استفاده از وکیل کیفری دیوان سالار

سخن پایانی

با توجه به پیچیدگی هایی که اعتراض به حکم قطعی کیفری دارد، مجددا توصیه میکنیم پیش از هر اقدامی حتما با وکیل کیفری دیوان سالار مشورت کنید.

شما میتوانید جهت دریافت مشاوره رایگان تخصصی، به آدرس divansalar.org مراجعه نمایید.

کدخبر: 810108 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟