قیمت لوله داربست و 7 نکته در مورد داربست ایمن

حضور متخصصان هنگام نصب خطرات احتمالی بعدی را به حداقل میرساند. درادامه درمورد داربست ، نکات ایمنی مربوط به آن و قیمت لوله داربست توضیح خواهیم داد.

داربست چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

داربست سازه ای متشکل از مجموعه ای لوله و بست است که به صورت موقت برای انجام پروژه های مختلف ساخت یا مرمت در کنار سازه ی اصلی نصب میشود. به عبارتی داربستها نردبان های ایمن و قول پیکری هستند که هم از ثبات و مقاومت کافی برای تحمل وزن کارگران و تجهیزاتشان برخوردار هستند و هم گزینه ی مناسبی برای کار در ارتفاعات بالا هستند. برای ساخت سازه ی داربست از چوب یا فلز استفاده میشود. نمونه های فلزی آن نیز فولادی یا فولاد گالوانیزه هستند. بی شک داربست فولادی گزینه ی مناسب تری به نسبت داربستهای چوبی است چرا که هم مقاومت بیشتری در تحمل وزن و فشار دارد و هم طول عمر آن طولانی تر است تا جایی که نه تنها برای یک پروژه بدون مشکل و ایراد قابل استفاده است بلکه برای چندین پروژه ی گوناگون قابل نصب و استفاده است. برای ساخت لوله داربست از ورق سیاه استفاده میشود به عبارتی لوله داربست ضخامت و ابعاد خاصی از لوله سیاه است که به واسطه ی مقاومت زیادش برای ساخت سازه ی داربست مورد استفاده قرار میگیرد. درکنار مقاومت زیاد قیمت لوله داربست به نسبت مناسب و به صرفه است و از این جهت نیز ابزاری کاربردی برای استفاده در حجم بالا است.

قیمت لوله داربست:

قیمت لوله داربست مشابه اغلب انواع لوله های صنعتی دیگر براساس وزن شاخه و قیمت پایه محاسبه میشود. لوله داربست به صورت استاندارد 6 متری تولید میشود و قطر این لوله ها عموما 48 میلی متر یا در اصطلاح 5 سانتیمتر است. دو ضخامت 2 و 2.5 میلی متر معمول ترین ضخامت ها برای لوله های داربستی هستند که در صنعت و بین مصرف کنندگان دائمی این لوله ها با نام لوله 14 کیلویی و 17 کیلویی هم شناخته میشود. همان طور که توضیح دادیم قیمت این مقاطع براساس وزن آنها محاسبه میشود در نتیجه قیمت لوله داربست 14 کیلویی به واسطه ی وزن کمتری که دارد مناسب تر و به صرفه تر از 17 کیلویی است.

قیمت لوله داربست

مهمترین نکات ایمنی که برای نصب لوله داربست باید رعایت شود:

ایمنی مهمترین نکته برای پروژه های ساخت وساز است که عدم رعایت آن میتواند پرداخت جریمه های سنگین از جانب نظام مهندسی و خسارت های سنگین جانی را به دنبال داشته باشد. قبل از نصب برای مونتاژ باید هفت نکته را مدنظر داشت و تمامی آن ها را به دقت رعایت نمود.

1.زمین و فضا برای نصب مناسب باشد:

سازه ی موقت داربست در حقیقت مجموعه ای از لوله هایی است که با بست به هم متصل شده و بر روی زمین بنا میشوند به همین خاطر مقاومت و استحکام زمینی که داربست روی آن قرار گرفته بسیار مهم و کلیدی است. اگر بستر خیلی نرم باشد باتوجه به این که لوله سطح مقطع کوچکی است که نیروی زیادی به آن وارد شده، امکان دارد به درون زمین فرو بروند. دراین صورت تعادل کلی سازه به هم خورده و از بین میرود. امکان دارد لوله ها در فضای مرطوب یا به طور کامل درون آب بنا بشوند مثل فضایی کنار دریا در این صورت لوله فولادی در معرض آب و رطوبت به سرعت دچار زنگ زدگی میشود. پوسیدگی و خوردگی پایه مجددا باعث میشود سازه تعادل خود را از دست بدهد و از بین برود.

2.استفاده از پدهای فولادی کف:

هر چه سطح اتکا پهن تر باشد امکان نفوذ لوله به داخل زمین کم و کمتر میشود. از این پدها بیشتر در زمین های شنی استفاده میشود. این پدها به واسطه ی مقاومت بیشتری که دارد در مقایسه با چوب و الوار گزینه مناسبتر و ایمن تری هستند.

3.نصب توسط افراد متخصص انجام بشود:

فرد متخصص در زمینه نصب داربست کسی است که هم دانش و هم تجربه نصب را داشته باشد و هم شناخت درستی نسبت به این مقاطع داشته باشد. بروز هرگونه ایراد و اشکال امکان دارد به سقوط افراد مشغول به کار یا کل سازه ختم بشود که درهر دو صورت خسارت جانی و مالی جبران ناپذیری برای مجری پروژه به همراه خواهد داشت.

4.بررسی سلامت لوله ها:

پیش از نصب، خود لوله داربست و بستهای آن باید به دقت بررسی بشود و از سلامت آن به طور کامل مطمئن شد. هرگونه خرابی یا فرسودگی در لوله یا بست امکان دارد به شکستگی یا عدم کارکرد درست ختم بشود. استفاده از قطعات زنگ زده و آسیب دیده خطری بالقوه است که با بالا رفتن نیروی وزن وارده بر قطعه میتواند منجر به حوادثی جبران ناپذیر بشود. به همین دلیل همکاری و خرید این لوله ها از مجموعه های قابل اعتماد چون گروه صنعتی صبا اهمیت دوچندان پیدا میکند.

داربست

5.استفاده از کاربردی ترین شکل داربست:

داربست را با الگوهای گوناگونی میتوان نصب کرد. این الگو باتوجه به نوع پروژه انتخاب میشود. برای مثال در ساختمان های مرتفع که دسترسی ایمن به طبقات بالا بسیار مهم است داربست باید به صورت نردبانی نصب بشود تا کارگران بتوانند به راحتی و با حداقل ریسک به طبقات بالایی دسترسی پیدا کنند.

6.استفاده از مهاربندهای مورب

مهاربندها لوله هایی هستند که یا به صورت تکی و مورب یا ضرب دری در دیواره ی سازه ی داربست قرار می گیرد. عموما با دو هدف از این مهاربندها استفاده می شود. اول افزایش استحکام سازه و دوم ایجاد حفاظ برای جلوگیری از سقوط افراد مشغول به کار بر روی داربست.

7.استفاده از تخته داربست مناسب:

همان طور که توضیح دادیم سازه ی داربست از لوله و بست ساخته شده و فضایی برای استقرار کارگران و تجهیزاتشان بر روی آن وجود ندارد به همین خاطر از الوارهای چوبی یا صفحات فلزی برای ایجاد فضای کار استفاده می شود. عموما برای داربست های ثابت که با هدف کار بر روی ساختمان های مرتفع نصب می شوند از الوارهای چوبی و برای داربست های چرخدار یا متحرک که کوتاه تر هستند از عرشه های فلزی استفاده می شود.

 

کدخبر: 859513 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟