موزه مکانی است که چندین آثار ارزشمند و قدیمی را در خود گنجانده و برای افزایش اطلاعات عمومی افراد و سیری در گذشته، آن ها را به نمایش در می آورد. موزه ها مکان هایی عجیب هستند که به شدت شما را سرگرم کرده و باعث شروع یک سفر عالی در طول زمان برای شما می شود. آیا جالب نیست که به تماشای مجموعه های چند هزار ساله ارزشمند بایستید و خود را در آن دوران تصور کنید؟ موزه های هر کشور نشان دهنده تاریخ فرهنگ و هنر ملل آن کشور است. درواقع مانند شناسنامه ای برای معرفی گذشته و اتفاقات وارده آن می باشد. ما در این مقاله قصد داریم که شما را با چندین موزه معروف در سراسر دنیا و کشور عزیزمان ایران، آشنا کنیم.

1. موزه لوور در پاریس

این موزه در پاری فرانسه ساخته شده است که با مساحت ۷۲,۷۳۵ متر مربع به عنوان بزرگتری موزه جهان شناخته می شود. بزرگی این موزه به اندازه 280 زمین بازی تنیس است. این موزه یکی از پربازدیدترین مکان هایی است که توریست ها و مردم دیگر از آن دیدن می کنند و با شکل هرمی و شیشه ای که دارد، تصویری آشنا را در ذهن ها ایجاد کرده است. این موزه در بین مردم بسیار محبوب و پرطرفدار است به گونه ای که هر ساله میلیون ها توریست به دلیل بازدید از این مکان به فرانسه سفر می کنند. پیش از آنکه موزه لوور به یک مکان هنری تبدیل شود در سال 1546 به عنوان یک قلعه جایی برای اقامت سلطنتی مورد استفاده قرار می گرفت. اولین نمایشگاه این موزه از نقاشی های متغلق به خانواده سلطنتی تشکیل شده بود تا با گذشت زمان به 480 هزار اثر فعلی رسیده است. در این موزه آثار دوران قبل از تاریخ تا قرن 21 گنجانده شده است که از معروف ترین آن ها می توان به نقاشی معروف مونالیزا اثر لئوناردو داوینچی و آثار دیگر نظیر پیروزی بالدار ساموتراس و ونوس میلو در این موزه نگهداری می شوند.

Untitled-1

2. موزه هرمیتاژ یا ارمیناژ در روسیه

مساحت این موزه ۶۶,۸۴۲ متر مربع است که در کشور روسیه قرار دارد و چند دهه قبل از موزه لوور ساخته شده بود و مانند آن نیز از یک پروژه سلطنتی به دومین موزه بزرگ و معروف در دنیا تبدیل شده است. این موزه توسط ملکه کاترین در سال 1700 که به مجموعه ای از نقاشی ها دست یافته بود، تاسیس شد که امروزه بیش از 3 میلیون اثر دیدنی را در خود جای داده است. این موزه بزرگ دارای 6 ساختمان می باشد که هرمیتاژ کوچک، هرمیتاژ قدیمی، هرمیتاژ جدید، تئاتر هرمیتاژ و کاخ زمستانی سابق (مورداستفاده تزار) را شامل می شود. در این موزه تمامی آثار از دوران قبل تاریخ تا قرن 21 از هنرهای عشایری گرفته تا امپراتوری سابق روسیه، آثار مصری و باستانی کلاسیک وجود دارد. نقاشی های نقاشان معروف مانند پابلو پیکاسو، داوینچی، رامبراند، گویا، روبنز و ... در این موزه قرار دارند. شما می توانید با سفر به دل سن پترز بورگ در روسیه از این آثار خارق العاده دیدن نمائید.

3. موزه دولت در هند

موزه دولت هند که به نام موزه مدارس نیز معروف است از سال 1851 تاسیس شده است که  ۶۶,۰۰۰ متر مربع مساحت دارد. این موزه دومین موزه معروف هند است که از لحاظ مهم و با ارزش بودن، هندی ها آن را به گنج شباهت می دهند. یکی از بزرگترین موزه های جنوب آسیا، موزه دولت در هند است که غنی از شاهکارهای هنری، مردم شناسی، باستان شناسی، سکه شناسی و .. است که نظر بازدیدکنندگان را به سوی خود جلب می کند. این موزه دارای 48 گالری در 6 ساختمان کاملا از هم مستقل می باشد که در ساختمان اصلی از مجسنه های تاریخی تا گالری حیوانات، گیاه شناسی و.. دیدن نمائید.

4. موزه ملی چین

این موزه بر اثر ادغام موزه انقلاب چین و موزه ملی تاریخ چین در سال 2003 به وجود آمد که دارای 65000 متر مربع مساحت می باشد. این موزه نسبت به موزهای که بالتر ذکر کردیم، جدید است. این موزه به گونه ای ایجاد شده است که مردم هم می توانند از فضای داخلی موزه برای دین آثار قدیمی ارزشمند لذت ببرند و هم از قدم زدن در محیط بیرونی آن حس رضایت داشته باشند. در این موزه می توانید در دو میلیون سال گذشته سیر کنید و انواع منبت کاری های طلا، پول های قدیمی، لباس های تدفین یشمی، ظروف برنزی باستانی و سرامیک های خاص و زیبا دیدن نمائید.

5. موزه واتیکان

موزه واتیکان از قدیمی ترین و معروف ترین موزه ها به حساب می آید که در ایتالیا واقع شده است و ۴۳,۰۰۰ متر مربع مساحت دارد. این موزه از سال 1506 فعالیت خود را آغاز کرده و امروزه از محبوب ترین موزه ها در سراسر جهان است. این موزه غنی از نقاشی هایی از دوران قرون وسطایی واتیکان، دوره رنسانس، اتاق های رافائل و کامل با نقاشی های رافائل و کلیسای سیستین با آثار نقاشی میکل آنژ می باشد. این موزه دارای مجموعه ای از آثار هنری قدیمی تا مدرن می باشد که هرساله بیش از 6 میلیون بازدید کننده به سوی خود جلب می کند که به یکی از پر بازدیدترین موزه ها در سراسر دنیا تبدیل شده است.

6. موزه تیت مدرن در لندن

این یکی از پربازدیدترین موزه ها در جهان است که در لند ساخته شده است. این موزه در سال 1897 تاسیس شد و در سال 2000 نام آن تغییر کرد و به کلکسیون تیت تبدیل شد. در سال 1988 تیت لیور پول، در سال 1993 تیت سنت لوئیز و در سال 2000 تیت مدرن شروع به فعالیت کرد. در واقع تیت مدرن نگارخانه از هنرهای مدرن بریتانیا می باشد. این موزه از پربازدیدترین موزه های هنر موثر در جهان است که سالانه بیش از 4.7 میلیون بازدیدکننده را به سمت خود می کشد.

Untitled-2

7. موزه ملی آمستردام در هلند

این موزه به نام های رایکس، ریجکس را موزه امپراتوری شناخته می شود که یکی از اصلی ترین جاذبه های دیدنی کشور هلند محسوب می شود که در پایتخت آن یعنی آمستردام تاسیس شده است و فرهنگ آن را نمایان می کند. در ابتدا این موزه در سال 1800 میلادی در لاهه ساخته و تاسیس شد اما 8 سال بعد یعنی در سال 1808 به دستور لویی بنا پارت (پادشاه)  به آمستردام منتقل شد و تا امروز هم در میدان این شهر قرار دارد که از سال 1835 بازدید به این موزه زیبا آغاز شد. در این موزه حدود 8000 آثار ارزشمند و تاریخی نگه داری می شود و یکی از معروف ترین موزه های جهان است. این موزه تقریبا 2 سال در حال بازسازی و تغییرات بود و در نهایت در سال 2013 توسط ملکه هلند دوباره شروع به فعالیت کرد.

هم اکنون می خواهیم شما را با چند موزه معروف در کشور عزیزمان ایران آشنا کنیم تا با فرهنگ و هنر و همچنین تاریخچه زیبا و جذاب ایران آشنا شویم. ایران تاریخ و گذشته جالب و شورانگیزی دارد. تاریخ ایران پر از شاهان لایق و نالایق، قدرتمند و کم توان، عادل و ظالم و در کنار آن ها غنی از آثار ارزشمند و تاریخی را در خود جای داده است. پس با ما همراه باشید تا چند تا از معروف ترین موزه ها را در سراسر ایران بشناسیم تا هنگام سفر به شهرهای مختلف بدانید از چه موزه هایی دیدن نمائید.

موزه جواهرات ملی ایران

این موزه که گنجینه جواهرات ملی است در ساختمان بانک مرکزی ایران قرار دارد که از سال 1992 به بعد برای بازدید عمومی بازگشایی شد و در خیابان فردوس تهران واقع شده است. این موزه مانند صندق امانات زیر زمینی می ماند که توسط چندین مامور از آن محافظت می شود که جواهرات  و طلاهای بسیاری را از زمان های گذشته تا کنون را در خود جای داده است. یکی از معروف ترین جواهراتی که در این موزه نگهداری می شود الماس دریای نور می باشد که بزرگترین الماس صورتی در جهان است که از زمان نادر شاه افشار به غرامت های ایران افزوده شده و هم اکنون در این موزه که یکی از معروف ترین موزه های ایران است، نگهداری می شود.

موزه فرش ایران

یکی از صنایع دستی که اکثر مردم دنیا به آن علاقه بسیاری نشان می دهند، فرش های دستبافت ایرانی است. بسیاری از توریست ها که به ایران سفر می کنند از دیدن رنگ آمیزی و طرح های زیبای فرش های ایرانی حیرت زده می شوند و به آن ها علاقه نشان می دهند. یکی از معروف ترین موزه ها که هر ساله تعداد زیادی توریست را به سوی خود جلب می کند، موزه فرش ایران است. قدمت فرش های بافته در این موزه از قرن 16 تا به امروز می باشد و این موزه در نزدیکی پارک لاله تهران وجود دارد. طراحی خارجی این موزه شبیه به یک تخته فرش است که دارای 2 طبقه و دو سالن بزرگ می باشد که یکی از آن ها یک کتابخانه با 7000 جلد کتاب می باشد.

موزه موسیقی در اصفهان

این موزه یکی از موزه هایی است که در سال های اخیر (1394) ساخته شده است و مناسب افرادی است که به نوازندگی انواع ساز های مختلف علاقه دارند. بازدید این موزه به این صورت است که با گشت در سالنی بزرگ با انواع سازهای ایرانی و نقاط دیگر جهان آشنا خواهید شد و آن ها را از نزدیک مشاهده خواهید کرد. در بین این همه حس و حال خوب در میان سازها، افراد جوانی نیز موسیقی های اصیل ایرانی را در این موزه می نوازند که به جذابیت این موزه می افزاید.

کاخ سعد آباد در تهران

یکی از مکان های دیدنی و زیبا که در پایتخت ایران قرار دارد، کاخ سعد آباد می باشد. این کاخ در دوران پهلوی محل اقامت خانواده سلطنتی بوده که امروزه به یک موزه تبدیل شده است. قدمت این کاخ از شما سلطنت قاجار می باشد که در نزدیکی تجریش واقع شده است. تماشای باغ زیبا و راه هایی که در آن قرار گرفته، ظروف های خاص و زیبا، آینه کاری های داخل کاخ، صنایع دستی و فرش های زیبایی که در این موزه قرار دارد، از ویژگی ها و زیبایی های این موزه به حساب می آید. کاخ سعد آباد یکی از مکان هایی است که اکثر مسافران داخلی و خارجی در سفر خود به تهران از آن دیدن می کنند.

Untitled-4

موزه پارس در شیراز

یکی از مشهورترین موزه های ایران، موزه پارس در شهر شیراز می باشد که در گذشته میزبان مهمانان سلطنت زندیه بوده است که هم اکنون محل دفن کریم خان زند، پایه گذار سلسله زندیه نیز می باشد. بنای این موزه به شکل 8 ضلعی است که از سال 1309 به یک مکان تاریخی و دیدنی برای بازدید عموم تبدیل شده است. در این موزه کوچک و جمع و جور انواع سلاح های دوران زندیه، چندین قرآن دست نویس و چند نقاشی از نقاشان معروف ایرانی گنجانده شده است. نقاشی های روی دیوار و سقف این بنا یکی از مهم ترین ویژگی هایی است که آن را نسبت به سایر بناها خاص تر کرده است.

کاخ رامسر در شمال ایران

این کاخ زیبا یکی از اقامتگاه های سلطنتی و یک موزه معروف در ایران به شمار می آید. این کاخ با مساحت 60.000 متر مربع در سال 1316 ساخته شد. این کاخ مورد استفاده رضا شاه و پسرش محمدرضا شاه برای تعطیلات تابستانی قرار می گرفت. محمد رضا پهلوی پسر رضا شاه، ماه عسل خود را با همسر دومش ثریا در این کاخ گذراند.

ما در این مقاله تلاش کردیم که شما را با معروف ترین موزه ها در ایران و سراسر دنیا آشنا کنیم تا هنگام سفر های داخلی و خارجی لیستی از برترین مکان ها دیدین یداشته باشید. طبق خبرگزاری رکنا و نظر کاربران یکی از بهترین سایت های آموزشی برای کسب اطلاعات و افزایش اطلاعات عمو سایت کاملیما است که تمامی این اطلاعات نیز در این سایت موجود می باشد و در تمامی زمینه های سلامت، روانشناسی، زیبایی، خانه داری و... غنی می باشد.

کدخبر: 791170 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟