همه چیز درباره تابلوخوانی بورس!

تابلوی قیمت در بازار بورس

تابلوخوانی بورس یعنی توانایی درک و تفسیر اطلاعاتی که در سایت tsetmc منتشر می‌شود.

از جالب‌ترین قسمت‌هایی که در زمان تابلو خوانی نمادهای مدنظر به آن برخورد می‌کنید، قیمت سهام در حال حاضر خواهد بود. آخرین قیمت معامله ‌شده سهام بیانگر قیمت معامله بوده و قیمتی که سهام در آن روز بسته می‌شود با عنوان قیمت پایانی در تابلو ثبت می‌شود. متوسط قیمت‌های معامله ‌شده همان روز سهام بر اساس حجم معاملات، قیمت پایانی است.

در صورتی‌که در مقایسه با قیمت پایانی، آخرین قیمت معامله بیشتر باشد، نشان‌دهنده توجه بازار به سهام بوده و علامتی از روند مثبت احتمالی در روز کاری آتی است. باید به این نکته اشاره کرد که در محاسبه قیمت پایانی سهام بورسی، از تأثیر حجم مبنای آن نمی‌توان غافل بود. اگر تعداد سهام معامله ‌شده در یک روز از حجم مبنا خیلی کمتر باشد، قیمت پایانی نزدیک صفر می‌شود. البته این نکته در مورد سهام فرابورسی صدق نمی‌کند.

اطلاعات معامله سهم، اولین مسئله‌ای است که جهت تابلوخوانی بورس لازم است از آن شناخت داشته باشید. TSETMC سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران بوده که می‌توان برای دستیابی به این اطلاعات به آن مراجعه نمود. در ادامه این مقاله با بررسی سهام بکهنوج با تابلو خوانی و اصطلاحات تابلو بورس بیشتر آشنا می‌گردید. برای یادگیری مهارت تابلو خوانی نخست لازم است به تابلوی بورس دسترسی پیدا کنید. به‌وسیله 2 روش زیر می‌توان به‌سادگی به تابلوی بورس دسترسی پیدا نمود:

  • در موتورهای جست‌وجو نام نماد را سرچ کرده و روی اولین پیوندی که به نمایش درآمده است کلیک کنید.
  • به سایت com وارد شده و از بخش جستجوی آن استفاده کنید.

بعد از گذراندن یکی از مراحل تابلوی معاملات سهام نشان داده می‌شود. عکس زیر تابلو نماد بکهنوج  را نشان می‌دهد، همان‌طور که در تصویر مشخص ‌شده، بخش‌های مختلف اطلاعات مرتبط به سهم با اعداد ۱ تا ۷ شماره‌گذاری شده‌اند.

تابلوی قیمت در بازار بورس

  • شما می‌توانید در بخش ۱ تغییرات سهم را مشاهده کنید. به‌عنوان‌مثال قیمت پایانی و قیمت آخرین معامله سهم در این قسمت مشاهده می‌شود.
  • بازه قیمتی به شکل روزانه، هفتگی و سالیانه در قسمت ۲ مشاهده می‌شود.
  • بخش شماره ۳ تعداد خریداران و فروشندگان، میزان خریدوفروش حقیقی‌ها و حقوقی‌ها و حجم معاملات مشاهده می‌شود.
  • در قسمت ۴ تعداد معاملات و حجم معاملات را می‌توان مشاهده کرد.
  • داده‌های مربوط به تعداد سهام، حجم‌مبنا، سهام شناور و میانگین حجم ماه در بخش ۵ مشاهده می‌شود.
  • روند کنونی معاملات سهم در بخش ۶، مشاهده می‌شود.
  • نمودار قیمت و حجم در طول روز در بخش ۷ قابل‌ مشاهده است.
  • مقادیر P/E و EPS در قسمت شماره ۸ قابل‌ مشاهده است.

نکات مهمی که در تابلوخوانی بورس تاثیرگذارند

در ادامه مطلب لازم می‌دانیم که به شرح نکات مهم در تابلوخوانی بورس بپردازیم:

·         قیمت

در تابلوخوانی بورس اولین نکته‌ای که لازم است مورد توجه قرار گیرد، قیمت سهام است. قیمت سهام در قسمت اول تابلوی یک نماد، قابل ‌مشاهده است. بهترین سفارشی که سطر اول سفارش‌ها بوده قیمت خرید است و در اولین معامله انجام می‌پذیرد و قیمت معامله، مبین آخرین قیمت سهام در پایان روز بوده که با نگرش به حجم معاملات است.

·         بازه‌ تغییرات سهم

تغییرات قیمت یک سهم در بازه‌ی زمانی روزانه، هفتگی و سالیانه در بخش دوم تابلو خوانی قابل‌مشاهده بوده و در بازه‌ی روزانه حداقل و حداکثر قیمت معامله شده به نمایش در می‌آید.

·         خریدوفروش حقیقی و حقوقی

حجم معاملات صورت گرفته به‌وسیله‌ی افراد حقیقی و حقوقی در این قسمت، قابل‌مشاهده است. بازبینی یا کاوش این مورد در تابلوی یک نماد به شما جهت تصمیم‌گیری برای خرید یک سهم کمک می‌کند.

·         تعداد و حجم معاملات

همه‌ معاملات صورت پذیرفته در یک روز برای یک سهم در این قسمت نمایش داده می‌شود.

·         حجم‌ مبنا

به کمترین تعداد سهامی که باید در طول یک روز معامله گردند تا قیمت نهایی آن سهم بتواند تغییر مثبت یا منفی داشته باشد، حجم ‌مبنا می‌گویند. حجم مبنا جهت کنترل رشد بی‌رویه‌ قیمت یک سهم است. سهام شناور، به درصدی از سهام شرکت که در اختیار عموم قرار دارد اطلاق می‌شود و به میانگین تعداد سهامی که در یک ماه اخیر معامله گردیده میانگین حجم ماه می‌گویند. شما حین تابلوخوانی بورس می‌توانید از این حجم

مبنا و میانگین خرید ماه مطلع شوید.

·         EPS  و  P/E

سود هر سهم شرکت را با EPS نشان می‌دهند. صورت سود و زیان، یکی از انواع صورت‌های مالی شرکت‌ها بوده که کارکرد یک شرکت در مدت یک دوره‌ی زمانی را نشان داده و محصول نهایی آن سود یا زیان خواهد بود.

نسبت قیمت به درآمد برای هر سهم با P/E  نشان داده می‌شود که همان‌طور که می‌بینید با تقسیم قیمت جاری سهم بر سود هر سهم حاصل می‌شود.

·         خریدوفروش

روند کنونی معاملات یک سهم در این بخش قابل‌مشاهده بوده و روال انجام معاملات به‌صورت ۱-صف خرید ۲-صف فروش ۳- خریدوفروش به‌صورت معاملات انجام می‌پذیرد.

·         نمودار قیمت و حجم

نمودار قیمت و حجم در تابلوخوانی بورس نشانگر این است که چه حجمی از سهام و در چه قیمتی در دامنه‌ی نوسان روز جاری، معامله صورت پذیرفته است.

اصطلاحات رایج در تابلوخوانی بورس

در ادامه مطلب به برخی از اصطلاحات رایج در تابلوخوانی بورس خواهیم پرداخت که با آگاهی از این اصطلاحات در مورد خرید یا فروش سهام بهتر می‌توان تصمیم گرفت.

·         سفارش یا اردر ترس

هنگامی‌که سهام‌دار کل، یعنی کسی که بیشترین سهم را دارد، قصد خرید سهام بیشتر در کف قیمت داشته باشد، با به وجود آوردن یک صف فروش میلیونی، موجب ترس سهام‌داران دیگر شده تا این امکان به وجود آید که سهام را با قیمت پایین‌تر بخرد و بعد با بالا رفتن قیمت سهم، سود بیشتری حاصل نماید. سهام‌دار کل با این کار سهام‌داران دیگر را تشویق می‌کند تا در کف قیمت فروش بیشتری داشته و موجب تصمیم‌گیری‌های احساسی در سهام‌داران تازه‌کار و خرد می‌شود.

·         سفارش مخفی

یکی دیگر از اصطلاحات رایج در تابلوخوانی بورس سفارش مخفی است که در معاملات آنلاین کاربرد دارد. در این روش سهامدار کل یک‌مرتبه سهم زیادی خریداری نمی‌کند و آرام‌آرام نسبت به خرید اقدام می‌کند، اما سهامدار خرد از خرید سهام باخبر نمی‌شود. در خریده‌ای یک‌باره سهام، حجم معاملات در تابلو قابل‌مشاهده است و اگر سهام‌دار کل یک‌مرتبه همه‌ی سهام را بخرد، سهام‌دار خرد نیز تحریک‌شده تا آن سهم را بخرد.

·         تکنیک بازیگر بی‌پول

بالا بردن صوری قیمت‌ها یکی از مهم‌ترین تکنیک‌ها برای سهام‌دار کل خواهد بود، چون موجب می‌شود که سهامدار خرد تشویق شده و سهم بخرد و بعدازآن از سهم خارج می‌شود.

کدخبر: 787599 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟