نکاتی که باید پیش از سفر به آنتالیا بدانیم

آنتالیا شهری زیبا و خاص است که به‌عنوان پنجمین شهر پرجمعیت ترکیه شناخته می‌شود. همچنین کلان‌شهری شلوغ به حساب می‌آید که جمعیت زیادی از مردم محلی گرفته تا گردشگران را در خود جای داده است. جالب اینکه این منطقه برای هزاران سال محل سکونت انسان‌ها بوده است و آثار این واقعیت تاریخی را می‌توان در همه جا مشاهده کرد.

این شهر خیره‌کننده بیش از ۳۰۰ روز آفتابی، مکان‌های تاریخی غنی، سواحل نفس‌گیر، زیبایی‌های طبیعی چشمگیر و تعداد بی‌شماری رستوران‌ با غذاهای محلی فوق‌العاده دارد. در تور آنتالیا فقط باید مشکلات خود را فراموش کرده و در لحظه زندگی کنید. برای اینکه بهترین تجربه را برای خود رقم بزنید، باید نکاتی را پیش از سفر به این شهر توریستی بدانید که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

خرید در آنتالیا

چانه‌زنی در بازارهای محلی و خرده‌فروشی‌ها را فراموش نکنید؛ چراکه فروشنده‌های ترکی به آن عادت دارند. درخواست تخفیف احتمالا فقط در سوپرمارکت‌های بزرگ مناسب نیست. هنگامی که به بازار می‌روید، بهتر است پول نقد خرد همراه‌تان باشد تا برای پرداخت به فروشندگان راحت‌تر باشید. بسیاری از آن‌ها می‌توانند به‌سادگی وانمود کنند که پول خرد ندارند و محصول مورد نظر را با قیمت بالاتری بفروشند.

پوشاک و جواهرات را بهتر است از مغازه‌های خاص خریداری کنید. کیفیت جواهرات در بازارهای خیابانی می‌تواند کاملا مشکوک باشد.

بهترین راه برای تهیه آب آشامیدنی، خرید آن از مغازه‌ها است. نوشیدن آب لوله‌کشی شاید بر سلامت شما تاثیر بگذارد.

حمل و نقل در آنتالیا

آنتالیا سیستم حمل‌ونقل خوبی دارد و به بازدیدکنندگان اجازه می‌دهد تا به‌راحتی در شهر سفر کنند. از اتوبوس تا تاکسی، دلموش و تراموا گزینه‌های پیش روی شما برای تردد در شهر هستند.

ایستگاه‌های تاکسی در سراسر شهر وجود دارند؛ اما به‌خاط قیمت بنزین، کرایه‌ها تقریبا بالا است. توصیه می‌شود برای سفر درون شهری، «کارت حمل‌ونقل آنتالیا» (Antalya kart) را تهیه کنید که امکان پرداخت هزینه‌ها با تخفیف را برای مسافران فراهم می‌کند.

اکثر جاهای دیدنی آنتالیا با اتوبوس به‌راحتی در دسترس هستند؛ اما گردشگران معمولا ترجیح می‌دهند که از خدمات تاکسی استفاده کنند. پس از قبل در مورد قیمت با راننده صحبت کنید؛ زیرا همه رانندگان تاکسی‌متر ندارند.

تلفن همراه

برای استفاده از تلفن همراه در آنتالیا مانند هر شهر خارجی دیگری می‌توانید از قابلیت رومینگ استفاده کنید. ضمن اینکه تلفن همراه در این شهر آنتن‌دهی خوبی دارد و از این نظر جای نگرانی نیست؛ گرچه هزینه تماس گران تمام می‌شود. برای این منظور حتما یک سیم کارت اعتباری ترکیه‌ای از فروشگاه‌های مربوطه در آنتالیا خریداری کنید.

آنتالیا در ماه رمضان

اگر زمان سفرتان به آنتالیا مصادف با ماه رمضان بود، مشکلی از نظر خوردن غذا یا آب در خیابان‌ها نخواهید داشت؛ اما برای حفظ ادب و احترام به مردم مسلمان شهر بهتر است این کار را جلوی دیگران انجام ندهید. علاوه بر این، رستوران‌هایی که در بازار، هتل‌ها و مراکز خرید فعالیت می‌کنند، انتخابی عالی برای صرف غذا به دور از چشم روزه‌داران هستند.

قهوه ترک

قهوه ترک بین علاقه‌مندان به قهوه، شناخته‌شده است؛ اما نوشیدن یک فنجان در زادگاه قهوه ترک می‌تواند طعم دلچسب آن را برای همیشه در ذهنتان باقی بگذارد. قهوه در سراسر ترکیه و همین طور آنتالیا ارزش و اهمیت خاصی دارد و به همین دلیل پای ثابت کلیه برنامه‌ها و جشن‌ها است.

زبان

اگرچه آنتالیا پنجمین شهر پرجمعیت در ترکیه محسوب می‌شود و هزاران گردشگر را جذب می‌کند، بسیاری از مردم محلی زبان خارجی بلد نیستند. ترکی، زبان اصلی مردم است که توسط ۸۵ تا ۹۰ درصد جمعیت صحبت می‌شود. با این حال، مردم محلی واقعا مهمان‌نواز هستند و تمام تلاش خود را برای پاسخ به خواسته شما به کار می‌بندند. در صورت نیاز می‌توانید یک برنامه خوب ترجمه دانلود کنید که امکان استفاده از آن به‌صورت آفلاین وجود داشته باشد.

شماره تلفن های اضطراری ترکیه

یکی از نکته‌ها مهم در تور ترکیه، اطلاع از شماره‌های اضطراری است تا در صورت وقوع اتفاقات ناخواسته بتوانید از آن‌ها استفاده کنید و کمک بگیرید.

  • شماره تلفن پلیس: ۱۱
  • شماره تلفن اورژانس: ۱۱۲
  • شماره تلفن آتش‌نشانی: ۱۱۰

تفریحات آنتالیا

آنتالیا شهری تفریحی با سواحل زیبا، هتل‌های چشمگیر، مکان‌های تاریخی و یک بندر رومی قدیمی مملو از قایق‌های تفریحی است که آن را به مقصد توریستی ارزشمندی تبدیل کرده‌اند. زوج‌هایی که به‌دنبال ساخت خاطرات عاشقانه هستند، باید آنتالیا را در برنامه‌ریزی تعطیلاتشان در نظر بگیرند. در این میان خانواده‌ها یا گروه‌های دوستانه نیز می‌توانند تجربه‌ای خاطره‌انگیز برای خود رقم بزنند.

در تمام طول سال، جشنواره‌های متعددی در آنتالیا برگزار می‌شود که می‌توانید در آن‌ها شرکت کنید و فرقی نمی‌کند تابستان یا زمستان باشد، این جشنواره‌ها گردشگری را با فعالیت‌های فرهنگی و سنتی ترکیب کرده‌اند.

ورزش‌های ماجراجویی مانند غواصی، پاراگلایدر، کایاک‌سواری در دریا و اسکی نیز در انتظار گردشگران آنتالیا است. طرفداران استراحت ساحلی ترجیحا در بازه زمانی آوریل تا اکتبر (فروردین تا مهر) از آنتالیا دیدن کنند که هوا آفتابی و دلچسب است.

وضعیت آب و هوای آنتالیا

ترکیه کشوری وسیع با توپوگرافی متنوع است و آب‌وهوای آن بسته به مقصدتان، متفاوت خواهد بود. با این حال، آنتالیا دروازه ورود به منطقه مدیترانه جنوبی ترکیه است و بنابراین در تمام طول سال آب‌وهوای مساعد و مطلوبی دارد. به‌طور خاص، تابستان‌های آنتالیا مرطوب و گرم است؛ در حالی که زمستان‌ها سرد، مرطوب و تا حدودی ابری می‌شود.

با این اوصاف می‌توان گفت که دمای هوا در ماه‌های اکتبر، نوامبر، آوریل و مه (مهر، آبان، فروردین و اردیبهشت) خوب است. آب‌وهوا از ژوئن تا سپتامبر (خرداد تا شهریور) معمولا بسیار گرم و خشک می‌شود و از نوامبر تا فوریه (آبان تا بهمن)، آنتالیا فصل بسیار بارانی را تجربه می‌کند.

بهترین زمان سفر به آنتالیا

آنتالیا مملو از جاذبه‌های متعدد است و بنابراین می‌توانید بسته به اولویت‌های خود، هر زمانی را برای سفر به این منطقه انتخاب کنید.

  • ژوئن تا اوت (خرداد تا مرداد): ماه‌های تابستان، اوج گردشگری در آنتالیا و بهترین زمان از سال برای لذت از تعطیلات هستند. در این ماه‌ها امکان آفتاب‌گرفتن، شنا و انجام ورزش‌ها و فعالیت‌های فضای باز وجود دارد. گرچه قیمت‌ها افزایش می‌یابند و در همه نقاط شهر با ازدحام گردشگر مواجه خواهید شد.
  • سپتامبر تا نوامبر (شهریور تا آبان): اگر طرفدار مناطق شلوغ نیستید، پاییز بهترین زمان برای بازدید از آنتالیا است.

هتل‌های آنتالیا

اقامت در آنتالیا نسبتا ارزان‌تر از استانبول، پربازدیدترین شهر ترکیه، است. علاوه بر هتل‌های لوکس، اقامتگاه‌های مقرون‌به‌صرفه متعددی در این شهر فعالیت می‌کنند. از میان هاستل‌ها، خانه‌های چوبی، هتل‌های مجلل و مناطق کمپینگ می‌توانید بسته به بودجه خود دست به انتخاب بزنید.

اگر وضعیت آب‌وهوایی برایتان اهمیتی ندارد؛ سفر خود را در زمستان انجام دهید تا از این طریق بتوانید پول بیشتری صرفه‌جویی کنید. همچنین آنتالیا در زمستان آف‌سیزن است و می‌توانید به‌راحتی بهترین قیمت‌ها را برای اقامتگاه‌های مجلل پیدا کنید.

آداب ورود به مسجد

برای ورود به خانه و مسجد باید مشابه ایران، کفش‌هایتان را درآورید و در مسجد ساکت باشید و با صدای بلند نخندید. فراموش نکنید قبل از بازدید از مسجد، لباس مناسب بپوشید. گردشگرانی که لباس‌هایی به رنگ روشن یا باز بر تن داشته باشند، امکان ورود به مسجد را نخواهند داشت.

کدخبر: 736353 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟