543

آقای مقراضی سلام، وقت بخیر؛ ضمن اینکه باعث افتخار ماست که در دنیا، یک ایرانی به چنین نقطه ای از موفقیت رسیده است که بتواند یک شرکت سرمایه گذاری در لندن ثبت و راه اندازی کند، دوست داریم در این زمینه چندین سوال از شما داشته باشیم.

1. لطفا به عنوان اولین سوال به خوانندگان ما بفرمایید که "تعریف شرکت سرمایه گذاری چیست و شرح کار یک شرکت سرمایه گذاری را نیز توضیح دهید.

با عرض سلام خدمت خوانندگان محترم پایگاه خبری رکنا

یک شرکت سرمایه گذاری وظیفه مدیریت دارایی ها در بازارهای مختلف مالی را با هدف به حداکثر رساندن بازدهی دارایی ها در مقابل ریسک های سنجیده و حساب شده، برعهده دارد. این بازارها می تواند شامل بازار فارکس، بازار سهام، بازار ملک، بازار کالاها مانند طلا، مس، نفت و غیره و حتی برخی پروژه های خاص باشد. مهمترین وظیفه این شرکت ها این است که تشخیص دهند بهترین زمان ورود و خروج به هر بازار کی بوده و چه میزان سرمایه بایستی به هر کدام از دارایی ها تخصیص داد تا بیشترین میزان سود حاصل شود. شرکت های سرمایه گذاری بر اساس گستردگی شان شامل دپارتمان های مختلفی هستند و بر اساس سیاست های درون سازمانی شان حوزه سرمایه گذاری خود را انتخاب می کنند.

2. با این توضیحات شرکت سرمایه گذاری شما در کدام یک از بازارها فعال است ؟

ما در آغاز راه سه بازار اصلی را مدنظر داریم:

  • 1- بازار سهام بین المللی شامل سهم هایی که در بازارهای بورس در کشورهای مختلف عرضه شده اند مثل سهام شرکت های آمریکایی، اروپایی و شرکت هایی در شرق آسیا
  • 2 - سهام شرکت هایی که هنوز در بورس عرضه نشده اند که تحت عنوان Private Equity شناخته می شوند. همانطور که می دانید بسیاری از شرکت های خصوصی هستند که اگرچه هنوز به صورت عمومی در بازار بورس عرضه نشده اند ولی با تحلیل به موقع و یک نگاه رو به جلو می توان سهام آن شرکت را بصورت خصوصی خریداری کرد تا ظرف چند سال آینده بعد از رشد شرکت و عرضه سهام آن در بورس، سود سرشاری دریافت نمود. بنابراین دپارتمان دوم ما بر این حوزه تسلط دارد و سعی دارد اینگونه فرصت های سرمایه گذاری را شناسایی کند. البته این شکل از سرمایه گذاری هنوز در ایران زیاد جا نیافتاده است اما سابقه آن در دنیا به سال 1980 باز می گردد و حتی در کشورهای در حال توسعه ای مانند هند، ترکیه و برزیل شاهد توجه ویژه ای به این نوع سرمایه گذاری هستیم.
  • 3 - بازار ملک که حوزه تخصصی دپارتمان سوم ما است و شامل املاک مسکونی، تجاری و اداری می گردد. سرمایه گذاری در ملک در تمام دنیا از جمله ایران جزو سرمایه گذاری های کم ریسک محسوب می شود بنابراین خیلی از شرکت های سرمایه گذاری به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در این زمینه در آن مشارکت دارند.

 

3. یک شرکت سرمایه گذاری چه ساختاری دارد و به چه نحوی کار میکند ؟

در مرحله ی اول مدیر یک شرکت سرمایه گذاری وظیفه تعیین استراتژی کلی شرکت، میزان ریسک پذیری مجموعه، اینکه چقدر از کل دارایی شرکت قرار هست در هر یک از بازارها سرمایه گذاری شود و مطالبی از این دست را دارد. 

درمرحله ی دوم بر اساس تصمیمات اتخاذ شده، تحلیلگرهای دپارتمان های مختلف مشغول مطالعه و رصد کردن بازارها خواهند شد. آن ها به طور مستمر به دنبال شکار فرصت های سرمایه گذاری جذاب در حوزه خود می گردند و هر وقت موقعیت خوبی پیدا کنند، تحلیل های خود از آن فرصت های مهم سرمایه گذاری را به مدیران دپارتمان ها ارائه می دهند. به عنوان مثال این موقعیت ها می توانند شامل پیدا کردن سهام مناسب در بازار بورس که زیر ارزش ذاتی خود معامله می شود باشد و یا پیدا کردن یک شرکت خصوصی که به دنبال عرضه سهامش طی چند سال آتی در بورس است و در حال حاضر با توجه به ارزیابی صورت های مالی و چشم اندازهای آتی شرکت، گزینه جذاب و مناسبی برای سرمایه گذاری به حساب می آید.

مدیران دپارتمان ها نیز در جلسات هفتگی آن گزارش ها را با مدیرعامل شرکت در میان می گذارند. ما در این گزارش ها نگاهی به اقتصاد کلان و روند کلی بازارها خواهیم داشت. سپس بر اساس پیشبینیمان از روند کلی بازار ها و در راستای استراتژی های کلی شرکت، به بررسی هر یک از فرصت های پیدا شده می پردازیم. این بررسی ها بعضا ممکن است تا چندین هفته یا ماه زمان ببرد و گزارش های رفت و برگشتی بین مدیرعامل، مدیران دپارتمان ها و تحلیلگران داشته باشند تا تمامی جوانب مساله بررسی شده و به گزینه مطلوب سرمایه گذاری برسیم. بنابراین برخلاف تصور برخی از افراد، شرکت های سرمایه گذاری دائما در حال خرید و فروش دارایی ها نیستند بلکه پس از پیدا کردن فرصت های مطلوب و سرمایه گذاری در آن صبر می کنند تا تحلیل ها به بار نشسته و با سودهای شیرین چند صد هزاردلاری و گاها میلیون دلاری جواب تلاش های خود را بگیرند.

4. آقای مقراضی، بعنوان کسی که چنین شرکتی را بنیان نهادید نقش شما در شرکت چیست؟ خوانندگان ما علاقمند هستند که بدانند، مدل زندگی کسی که چنین شرکتی در ابعاد بین الملل دارد چطور است و در طول روز، باید چه کارهایی انجام دهید؟

کار اصلی من حتی قبل از تاسیس شرکت برای مدیریت سرمایه های شخصی، که اکنون به بخشی از روتین زندگیم تبدیل شده است بررسی اخبار و تحولات روز دنیا و تحلیل تاثیر آن ها بر روی بازارهای مالی مختلف است. از این طریق می توان به فرصت های سرمایه گذاری در زمینه های گوناگون پی برد. اطلاع از تصمیمات اقتصادی بانک های مرکزی و مطالعه ی آمار و گزارش های اقتصادی که بصورت ماهانه و یا فصلی منتشر می شوند، یا قوانینی که در یک کشور تصویب شده و یا تغییر می کنند برای من بسیار حائز اهمیت است. بعنوان مثال نکته ای که پس از همه گیری بحران کرونا مشخص بود افزایش قابل توجه خریدهای اینترنتی در گوشه و کنار دنیاست بنابراین شرکت هایی نظیر آمازون و علی بابا نفع سرشاری از این بحران بردند. علیرغم این مزیت سهام این شرکت ها نیز در ماه های اول شیوع کرونا مانند سایر سهام ریخت که فرصت طلایی برای شکار آن ها در قیمت های پایین را فراهم نمود و سود سرشاری نصیب شرکت کرد. بعنوان مثالی دیگر افزایش نرخ های جهانی کالاها و افت همزمان بورس تهران فرصت های سرمایه گذاری جذابی در ابتدای سال جاری در بورس تهران فراهم کرد و شرکت ما نیز خرید های مهمی در اردیبهشت ماه انجام داد که سودهای شیرینی نصیب ما نموده است.

خواندن گزارش های تحلیلی سایت های مختلف در خصوص مسائل و بررسی گزارش تحلیگرانی که در شرکت سرمایه گذاری ام مشغول بکار هستند نیز یکی دیگر از کارهاییست که بصورت روتین روزانه انجام میدهم. چرا که اطلاع داشتن از اخبار به تنهایی کافی نیست و تحلیل درست ابعاد آن اخبار بسیار حیاتی تر است. در نهایت در جلسات با همکارانم شرکت کرده تا راجع به فرصت های خوب سرمایه گذاری همفکری و اقدام کنیم.

5. مشتریان  شما چه کسانی هستند آیا هر کسی می تواند در شرکت شما سرمایه گذاری کند؟

هدف من از تاسیس شرکت سرمایه گذاری جذب سرمایه های خرد عامه مردم به منظور سرمایه گذاری نبوده بلکه تاسیس شرکت دو دلیل عمده داشته:

دلیل اول اینکه، داشتن شرکت نسبت به سرمایه گذاری های شخصی مزایایی را ایجاد می کند. مخصوصا در کشور انگلستان سرمایه گذاری بصورت شخصی از لحاظ مالیاتی با سرمایه گذاری از طریق شرکت بسیار متفاوت خواهد بود.

دلیل دوم به این نکته بر می گشت که در طی سالیان گذشته من مشتریان حقوقی خوبی داشته ام که به آنها مشاوره مالی داده بودم. بخاطر اعتماد ناشی از سالها همکاری بین ما، تقاضاهای زیادی با مبالغ کلان برای سرمایه گذاری داشتم. در واقع مشتریان اصلی شرکت من، شرکت هایی هستندکه از قبل، بواسطه ی دریافت مشاوره در حوزه ی سرمایه گذاری نتایج را آزموده و اعتماد کامل به من داشتند. در کنار این شرکت ها افرادی هم هستند که با شناخت و اعتمادی که به من دارند با شرکت ما کار می کنند.

6. آقای مقراضی افراد زیادی شما را می شناسند و فالورهای زیادی در شبکه های اجتماعی شما را همراهی میکنند و حتما در این بین کسانی هستند که از شما الگوبرداری می کنند. بعنوان سوال آخر لطفا به خوانندگان ما بفرمائید هدف شما در زندگی چیست؟

طبیعتا مسیر رشد هر انسانی با توجه به استعدادها، علایق و شرایط مسیر متفاوتی است اما فصل مشترک تمام انسان های موفق داشتن مهارت فراتر از هم صنفان و همکاران خود است. نکته ای که همیشه به جوان ها که سرمایه بالایی برای شروع کار ندارند تاکید میکنم کسب مهارت و آموزش دائمی در یک حوزه تخصصی است بطوریکه در آن تخصص خود جزو 10% افراد برتر باشند و شک ندارم که خود به خود ثروت به دنبال چنین کسانی خواهد رفت.

در مرحله بعد کسی که درآمد خوبی از شغلش دارد باید سرمایه گذاری اصولی را یاد بگیرد. ما در ایران ضرب المثلی داریم که پول، پول می آورد که مفهومی که در پس آن نهفته است این بوده که سرمایه گذاری درآمدها می تواند ثروت افراد را به شکل قابل توجهی افزایش دهد. سرمایه گذاری اصولی مهمترین مهارتی هست که هر کسی باید به آن مسلط شود و از این طریق مسیر رشد با سرعت شگرفی طی می شود و می توان به سودهای کلانی رسید. پس در قدم اول کسب یک درآمد خوب و در مرحله دوم سرمایه گذاری این پول برای افزایش آن در بازارهای مالی نکته ای است که می توان آن را به همگان توصیه نمود. با این مسیر در نهایت می توان به جایی رسید که از نظر مالی بی نیاز شد و آنجاست که فرد به سطوح بالاتر هرم مازلو رسیده و به فکر انجام کارهای ارزشمند و ماندگار خواهد افتاد. مثلا دقیقا به همین دلیل چند سال گذشته من یک موسسه آموزشی تاسیس کردم تا بتوانم راه خودم را به دیگران نیز آموزش دهم. من با مشقت فراوانی به نقطه کنونی رسیده ام و این برای من بسیار لذت بخش خواهد بود تا به دیگران کمک کنم این مسیر را راحت تر، با آزمون و خطای کمتر و با شکست های کمتر بپیمایند. تغییر دادن زندگی هر نفر، یعنی تغییر زندگی یک خانواده و طی چند سال اخیر این کار برای من خیلی لذت بخش بوده است. ما صفحه ای در سایت مان داریم تحت عنوان نظرات دانشجویان هومن مقراضی که دانشجوها می توانند نتایج و نظرات خودشان را راجع به دوره ما به اشتراک بگذارند، یکی از لذت های زندگی من این است که به آن صفحه سر بزنم و از این حجم از رضایت مردم و نتایج درخشانی که توانسته اند رقم بزنند لذت ببرم.

و حالا هدف و چالش بعدی زندگی ام را در این می بینم که روزی در دنیای سرمایه گذاری بعنوان یک ایرانی موفق که در یک کشور اروپایی مسیر رشد را از صفر و با دست خالی آغاز کرده و توانسته در آن کشور، شرکت سرمایه گذاری موفقی را تاسیس نماید شناخته شوم. آرزوی من اینست که همان طور که مردم، فیلیپ فیشر، وارن بافت و پیتر لینچ را می شناسند، هومن مقراضی و شرکت سرمایه گذاری اش را در تمام دنیا به نام شرکتی معتبر و موفق بشناسند. من معتقدم که می شود از نقطه ی صفر با دست خالی شروع کرد و زندگی را با تلاش و پشتکار ساخت و بقدری رشد کرد که نامی جاودان باقی گذاشت.

 

کدخبر: 715023 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟