حتی با وجود شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های متنوع در کشورهای مختلف، کانادا پذیرش مهاجران را متوقف نکرد و در سال 2020 تقریباً 184 هزار مهاجر از جمله 3800 ایرانی را پذیرش کرد. با فروکش کردن شیوع ویروس کرونا و آغاز واکسیناسیون در کشورهای توسعه یافته، کانادا حلقه ورود مهاجران را بازتر کرده و آمار پذیرش مهاجران را بالا برده است.

مهاجرت به کانادا

شرایط مهاجرت به کانادا

شرایط مهاجرت به کانادا برای هیچ‌کس یکسان نیست؛ حتی اگر شیوۀ مهاجرتی آنها یکی باشد. به عنوان مثال افرادی که از طریق تحصیل برای مهاجرت به کانادا اقدام می‌کنند، شهر، استان، دانشگاه، نوع رشته و مقطع تحصیلی آنها نقش زیادی را ایفا کرده و شرایط متفاوتی را برای هرکس رقم می‌زند.

در ادامه دربارۀ شرایط اقامت در کانادا و مسیرهای مهاجرتی مرتبط با آن صحبت می‌کنیم.

برای آگاهی از شرایط مهاجرت به کانادا اینجا کلیک کنید

شرایط اقامت کانادا

به صورت کلی برای افراد خارجی دو نوع اقامت در کانادا وجود دارد:

  • اقامت موقت
  • اقامت دائم

اقامت موقت کانادا

همان‌طور که از نام آن پیداست، این نوع اقامت به شما اجازه می‌دهد که زمان تا منقضی شدن کارت اقامت، در کشور کانادا زندگی کنید. شاید فکر کنید «واژۀ موقت» تنها برای ویزاهای توریستی به کار می‌رود، اما جالب است بدانید که حتی افرادی که برای تحصیل به این کشور می‌آیند، نوع اقامت‌شان موقت است.

در ادامه شرایط دریافت اقامت موقت کانادا را برای شرایط‌های مختلف به‌صورت مختصر بررسی می‌کنیم.

ویزای تحصیلی کانادا

همان‌طور که در بالا نیز گفتیم، ویزای تحصیلی در زیرمجموعۀ اقامت موقت قرار می‌گیرد؛ حداقل شرایطی که برای مهاجرت تحصیلی به کانادا نیاز دارید، عبارتند از:

  • دریافت نامه پذیرش از مدرسه، کالج، دانشگاه؛
  • دارا بودن پاسپورت معتبر؛
  • ترجمۀ آخرین مدرک تحصیلی به همراه ریزنمرات؛
  • ارائه مدارکی که تمکن مالی شما را اثبات کند؛
  • ارائه گواهی سوءپیشینه
  • ارائه گواهی پزشکی

ویزای توریستی کانادا

ویزای توریستی کانادا نیز در زیرمجموعۀ اقامت موقت قرار می‌گیرد و خود به سه گروه زیر تقسیم می‌شود:

  • ویزای بازدید از کانادا
  • سوپر ویزا
  • ویزای موقت تجاری

ویزای بازدید از کانادا

اگر شما بخواهید به عنوان یک توریست از این کشور دیدن کنید، باید ویزای بازدید از کانادا را بگیرید. این ویزا در دو حالت سینگل و مولتی صادر شده و بین 6 ماه تا 5 سال اعتبار دارد.

ویزای سینگل به این معناست در یک دورۀ 6 ماهه شما فقط یک‌بار حق ورود و خروج از کشور کانادا را دارید؛ حتی اگر اعتبار ویزایتان 5 ساله هم باشد، باید بعد از 6 ماه اقامت خاک کانادا را ترک کرده و مجددا وارد آن شوید.

ویزای مولتی به این معناست که تا زمانی که ویزای شما اعتبار داشته باشد، بدون محدودیت می‌توانید به خاک کانادا وارد یا خارج شوید.

مهاجرت به کانادا

سوپر ویزا

اگر سن‌تان بیشتر از 18 سال است و شهروندی یا اقامت دائم کانادا را دارید می‌توانید برای والدین خود درخواست سوپر ویزا بکنید. سوپر ویزا برای پدر و مادر مقیمان کشور کانادا صادر شده و به مدت دو سال به آنها اجازه زندگی در خاک این کشور را می‌دهد.

برای آن‌که واجد شرایط سوپر ویزا شوید باید به دولت کانادا اثبات کنید که:

  • هزینۀ یک سال بیمۀ آنها را می‌پردازید؛
  • حداقل درآمدتان 24 هزار دلار در سال است؛
  • توانایی تامین هزینۀ زندگی والدین خود را در این دو سال دارید و آنها به حمایت‌های دولتی احتیاجی پیدا نخواهند کرد.

اگر دلتنگ خانواده‌تان هستید و شرایط بالا را نیز دارید، می‌توانید به مدت دو سال از همنشینی با آنها نهایت لذت را ببرید.

ویزای موقت تجاری

ویزای موقت تجاری برای آن دسته از افرادی مناسب است که می‌خواهند کسب‌وکار خود را در کانادا گسترش داده و ارتباطات جدید پیدا کنند. برای آن‌که واجد شرایط این ویزا شوید باید به دولت ثابت کنید که منبع درآمدتان خارج از کانادا بوده و هیچ انگیزه‌ای برای ماندن در در این کشور ندارید.

اگر افسر مهاجرت به انگیزۀ کاری شما شک کند، به احتمال زیاد درخواست ویزای شما رد خواهد شد.

ویزای کار کانادا (جاب آفر)

اگر تخصص شما در گروه شغلی مورد نیاز کانادا باشد، می‌توانید با دریافت نامۀ پذیرش کاری از یک کارفرمای کانادایی، به این کشور مهاجرت کنید. البته همه چیز به این سادگی‌ها هم نیست؛ به عنوان مثال کارفرمای شما ابتدا باید موقعیت شغلی خود را در کانادا آگهی کند و اگر فرد واجد شرایطی یافت نشد، اجازۀ جذب نیروی متخصص از خارج از خاک کانادا را دریافت می‌کند.

اقامت دائم کانادا

روش‌های گوناگونی برای دریافت اقامت دائم کانادا وجود دارد و علاوه برآن می‌توان تحت شرایطی اقامت موقت را نیز به اقامت دائم تبدیل کرد. به عنوان مثال شما بعد از فارغ‌التحصیلی به مدت 3 ماه فرصت دارید تا کاری مرتبط با رشتۀ تحصیلی‌تان پیدا کنید؛ اگر موفق به این کار بشوید می‌توانید ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل کرده و بعد از 3 سال اقامت دائم این کشور را دریافت کنید.

در ادامه دربارۀ دو روشی صحبت می‌کنیم که از همان روز اول منجر به اقامت دائم شما خواهند شد.

مهاجرت به کانادا از طریق اکسپرس اینتری

اکسپرس اینتری یکی از بهترین و سریع‌ترین برنامه‌های مهاجرتی کانادا بوده که بر روی جذب نیروهای ماهر و متخصص متمرکز است. اگر شرایط زیر را دارید می‌توانید برای این برنامه اقدام کنید:

  • پاسپورت معتبر
  • نداشتن سوء سابقه
  • گواهی پزشکی
  • داشتن حداقل دو سال سابقۀ مفید و قابل اثبات برای کار
  • مدرک تحصیلی سطح بالا و مرتبط با کار
  • تمکن مالی

در صورت پذیرفته شدن در این برنامۀ مهاجرتی به سرعت اقامت دائم کانادا را دریافت می‌کنید.

مهاجرت به کانادا از طریق خوداشتغالی

دولت کانادا علاوه بر اقتصاد، برای فرهنگ کشورش نیز برنامه‌های ویژه‌ای دارد. اگر ورزشکار حرفه‌ای هستید و در تورنمنت‌های جهانی افتخار کسب کرده‌اید یا هنرمند خبره یا مشهوری هستید، می‌توانید از طریق برنامۀ خوداشتغالی به کانادا مهاجرت کرده و از همان روز اول اقامت دائم این کشور را دریافت کنید.

توجه داشته باشید که یکی از شروط بسیار مهم برای مهاجرت از طریق این برنامه این است که حداقل دو سال در یک بازۀ زمانی پنج ساله از هنر یا ورزش خود درآمد نسبتا بالایی کسب کرده و در صورت مهاجرت به کانادا به حمایت‌های دولتی نیازی پیدا نکنید.

شرایط رفتن به کانادا

همان‌طور که دیدید، شرایط رفتن به کانادا بسیار متنوع است و بیشتر افراد در صورت کمک گرفتن از یک موسسه و وکیل مهاجرتی خبره، می‌توانند اقامت و پاسپورت این کشور را دریافت کنند. دولت کانادا قرار است در سال 2021 میزبان 401 هزار مهاجر جدید باشد؛ به‌نظرتان شما هم می‌توانید جزء این گروه باشید؟

کدخبر: 713884 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟